• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 31 مرداد 1402
کد مطلب : 200829
+
-

بدرقه زائران از میدان آزادی

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران، اقدامات مدیریت شهری در آیین اربعین را تشریح کرد

گزارش
بدرقه زائران از میدان آزادی

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

این روزهای سال، هرچه به بیستم ‌ماه صفر نزدیک‌تر می‌شویم، زیاد این شعر را زیر لب زمزمه می‌کنیم: «کنار قدم‌های جابر، سوی نینوا رهسپاریم/ ستون‌های این جاده را ما، به شوق حرم می‌شماریم»، هرچه به اربعین حسینی نزدیک‌تر می‌شویم دل‌ها بی‌قرارتر و شوق حضور در این مسیر عاشقی بیشتر و بیشتر می‌شود. هرکس در تکاپویی است تا خود را به هر نحوی که شده به کربلای معلی برساند، اما امان از روزی که دلی بی‌قرار در فراق حسین، جا بماند از این راه عاشقی.
به گزارش همشهری، ستاد اربعین حسینی مدت‌هاست برای حضور میلیونی زائران دلتنگ کربلا برنامه‌ریزی‌ کرده و مدیریت شهری پایتخت همانند سایر کلانشهرها برای ارائه خدمات متناسب با نیازهای این رویداد بزرگ حضور جدی دارد؛ بر همین اساس ستاد اربعین حسینی در شهرداری تهران شکل گرفت تا هماهنگی‌های لازم درون بخش‌های مختلف شهرداری انجام شود و تمامی سازمان‌ها و مناطقی که وظایفی برعهده دارند، به‌صورت یکپارچه عمل کنند.
از این رو روز گذشته نشست خبری محمدامین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران و رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران برگزار شد تا گزارشی از آنچه قرار است در اربعین حسینی توسط مدیریت شهری پایتخت رقم بخورد ارائه شود.


سوم شهریور؛ آغاز فعالیت‌های ستاد اربعین شهرداری

توکلی‌زاده گفت: برای امسال نیز کارمان را  از چند هفته پیش از حرم عبدالعظیم(ع) شروع کرده‌ایم و جمعه این هفته آیین بدرقه را برای زائران امام‌حسین(ع) در میدان آزادی خواهیم داشت که آغاز فعالیت‌های ستاد اربعین شهرداری خواهد بود. به‌دلیل اینکه برخی از زائران تا 2روز بعد از اربعین در محدوده حاضر هستند ما نیز تا 2روز بعد از اربعین هم در آنجا به خدمت‌رسانی ادامه می‌دهیم.

حیاتنا‌الحسینع؛ شعار اربعین امسال
توکلی‌زاده با اشاره به تفاوت اربعین امسال با سال گذشته، گفت: امسال ستاد اربعین شعار پرمفهومی با عنوان حیاتنا الحسین(ع) برای اربعین دارد که دایره بزرگی از مفاهیم مختلف مانند سبک زندگی حسینی و جان خود را برای حسین فدا کردن و با حسین زندگی‌کردن را می‌توان در آن تعریف کرد. برای بازخوانی فارسی آن نیز عنوان «جانم حسین» را تعریف کردیم. پیرامون آن هم پویش‌های مردمی، توزیع اقلام فرهنگی و تولید سرود تدارک دیده شده است.

حضور شهرداری تهران در نقاط مختلف مسیر کربلا
معاون شهردار تهران گفت: از مرز بین‌المللی شلمچه زائران پاکستانی و ایرانی وارد کشور عراق می‌شوند. در این مرز منطقه یک شهرداری حضور دارد. در مرز چذابه نیز منطقه۳ حاضر است و در مرز مهران به‌دلیل اینکه ۷۰درصد از زائران هستند، مناطق ۲ و ۵ حضور دارند. در مرز زرباطیه نیز منطقه۵ حاضر است. مرز خسروی نیز در اختیار منطقه۲۲ قرار دارد. همچنین منطقه۸ موکب تخصصی بانوان به نام زینبیون را هدایت می‌کند. منطقه۶ نیز با همکاری مسئولان کربلا حلقه یک نظافت و خدمات شهری را برعهده دارد. در مسیر طریق‌الحسین نیز منطقه۱۳ حضور دارد. در شهر سامرا نیز منطقه۹ و اداره کل بانوان حضور دارند.

اقدامات اصلی شهرداری در کربلا
توکلی‌زاده درباره اقدامات اصلی شهرداری تهران برای مراسم اربعین، گفت: وظیفه اصلی خدمات‌رسانی در شهر کربلا برعهده شهرداری این شهر است؛ در حوزه آتش‌نشانی نیز مانند سنوات گذشته خودروهای آتش‌نشانی در مرزها و عتبات حضور دارند. در حوزه متوفیان نیز سازمان بهشت‌زهرا با همکاری کلانشهرهای دیگر اقداماتی را جهت بازگرداندن متوفیان احتمالی به ایران انجام می‌دهند. در حوزه ترابری نیز معاونت حمل‌ونقل با سایر کلانشهرها همکاری می‌کند. در حوزه نقل‌وانتقال زائران با همکاری شهرهای مشهد، اصفهان و قم از شهر زرباطیه تا کوت معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران و تعدادی از کلانشهرها خدمات ارائه می‌دهند و حتی محلی جهت تعمیرات و نیز برای اسکان راننده‌ها درنظر گرفته شده است.خدمات شهر سالم به پاکبانان و سایر افراد توسعه داده شده است. در ۱۱اکیپ گروه‌های پزشکی داوطلب مستقر می‌شوند که کارهایی در حوزه درمانی و تشخیصی انجام می‌شود و با کمک هلال‌احمر بسته‌های دارویی نیز تهیه شده‌ است. در حوزه خدمات شهری و تامین اقلام و نیروهای خدماتی، شهرداری تهران در کنار شهرداری‌های سایر کلانشهرها خدمات‌رسانی می‌کنند.

اختصاص 40میلیارد تومان از بودجه شهرداری برای مراسم اربعین
توکلی‌زاده درباره جزئیات بودجه اربعین توسط مدیریت شهری، گفت: ۷۵هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری است که فقط ۴۰میلیارد تومان بودجه مربوط به اربعین است. هرقدر برای فرهنگ کار کنیم کم است. هر آنچه گمشده فرهنگی در شهر داریم در این مراسم پیدا می‌شود و بهترین نوع از فرهنگ مانند ایثارگری در آن نمایان است؛ آموزش شهروندی بالاتر از اینکه مردم از زوار پذیرایی کرده و ایثارگری می‌کنند و خانه خود را در اختیارشان قرار می‌دهند؟ این فرصت بهترین زمان برای بازسازی فرهنگ و احیا کردن فرهنگ دگرخواهی است. شورای شهر با طیب‌خاطر بودجه‌ای برای ما در نظر گرفته است و ما با افتخار در خدمت مردم‌ هستیم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید