• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 30 مرداد 1402
کد مطلب : 200617
+
-

هورالعظیم در احتضار

تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب مرزی ایران در مرز ایران و عراق است که با حدود ۱۲۰هزار هکتار وسعت در انتهای رودخانه کرخه و در منطقه دشت آزادگان در وضعیت قرمز خشکیدگی قرار گرفته است. سال گذشته هورالعظیم وضعیت مناسب‌تری داشت، اما امسال به‌دلیل کاهش بارش‌ها این تالاب مهم مرزی و مشترک با عراق وضعیت وخیمی دارد و بخش جنوبی تالاب به‌طور کامل خشکیده است.
علی سجاد جلالی، مسئول مرکز پایش تالاب هورالعظیم در مورد وضعیت خشکی بخش جنوبی تالاب هورالعظیم به ایسنا گفت که بی‌آبی هورالعظیم را به آنچه امروز می‌بینید، تبدیل کرده است. زندگی و معیشت بیش از ۳۰هزار نفر از مردم دشت آزادگان، هویزه، رفیع و روستاهای اطراف به تالاب هورالعظیم وابسته بود که حالا دیگر نیست و مردم به سمت کارهای دیگر رفته‌اند.
سیدعادل مولا، معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز در مورد وضعیت آبگیری تالاب هورالعظیم گفت: یکی از موضوعاتی که بسیار درگیر آن هستیم، تأمین آب تالاب‌ها به‌ویژه تالاب هورالعظیم است. با توجه به شرایط کنونی حاکم بر کشور درخصوص کمبود آب به‌ویژه در حوضه بالادست کرخه، آبگیری تالاب هورالعظیم به‌صورت کامل انجام نشده و مقداری با تنش و بحران آبی در این تالاب مواجه شده‌ایم.
به‌گفته معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، تبخیر بسیار زیاد آب در تالاب هورالعظیم اتفاق افتاده و میزان تبخیر به بالای ۵۰درصد رسیده است؛ یعنی حدود ۵۰درصد آبی که وارد سطح تالاب می‌شود، تبخیر می‌شود.
محمد درویش، رئیس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو و فعال محیط‌زیست نیز در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص شرایط این تالاب گفت: تالاب هورالعظیم قربانی توسعه میادین نفتی و بارگذاری‌های متعدد در کشاورزی و حوضه سد کرخه شده است و اکنون بدترین وضعیت ممکن را دارد.
او ادامه داد: تالاب هورالعظیم به 5حوضچه تقسیم شده است؛ در این فضا جاده‌سازی‌های متعدد انجام شده است و یک دیوار مرزی نیز کشیده‌اند و در حال حاضر عملا تنها حوضچه یک و 2 آب دارند و حوضچه‌های سوم، چهارم و پنجم خشک هستند.
وی با اشاره به عواقب خشکی تالاب هورالعظیم گفت: با وقوع گردوخاک و افزایش میانگین دما، شرایط زندگی در غرب خوزستان دشوارتر خواهد شد؛ درواقع تالاب هورالعظیم کارکرد خود را از دست داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :