• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200598
+
-

درس قدردانی در کلاس مقام معظم رهبری

 قدرشناسی و تجلیل از کار خوب، یکی از فرهنگ‌های پسندیده اسلامی است که سبب الگوسازی کارهای خوب در جامعه می‌شود. رهبر معظم انقلاب نیز به ‌عنوان محور جامعه، بارها به تکریم از «خوب‌ها» و «خوبی‌ها» پرداخته‌اند. این مطلب به دسته‌بندی این تجلیل‌ها پرداخته است.
1 تجلیل از مردم: رهبر معظم ‌انقلاب بارها از رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های ملت ایران در مقاطع خاص، به ‌ویژه‌ بعد از راهپیمایی‌ها یا انتخابات قدردانی و گاهی متواضعانه این مردم را تعظیم کرده‌اند و گاهی بر اثر این نعمت، در برابر خداوند سر به سجده شکر گذاشته‌اند. ایشان به تمام ‌معنا قدر مردم را می‌دانند و آنان را یگانه پیش‌برندگان کشور در عرصه‌های مختلف می‌دانند. جالب اینجاست که رهبر معظم ‌انقلاب این کار را سیره حضرت امام (ره) دانسته‌اند و این نکته را  از ایشان به ارث برده‌اند. نمونه دیگر تجلیل مردم توسط ایشان، اختصاص ایام خاص به دیدار اقشار مختلف مردم یا دیدار با مردم شهرهای خاص است؛ به‌عنوان مثال 19دی هرسال مردم قم به دیدار ایشان می‌روند یا 24بهمن، مردم استان‌های آذربایجان به دیدار ایشان می‌روند و...
تجلیل از گذشتگان مؤثر:  
2 الف. امام(ره): رهبر معظم انقلاب بارها به تجلیل از امام راحل  و‌تکریم عظمت ایشان پرداخته‌اند. تخصیص ایام رحلت امام (ره) به تبیین مکتب ایشان در همه سال‌های بعد ازایشان، نمونه‌ای از این معناست.
 ب. شهدا و ایثارگران: رهبر معظم ‌انقلاب هر سال در ایام خاص، مثل دهه فجر به زیارت مزار شهدای انقلاب، دفاع ‌مقدس و دفاع از حرم و امنیت می‌روند و با این کار به تجلیل از آنان می‌پردازند. همچنین با برگزارکنندگان کنگره‌های شهدای استانی دیدار می‌کنند. در این میان تجلیل از شهدای شاخص در رأس بیانات ایشان است؛ به‌عنوان مثال در سخنرانی اخیرشان با فرماندهان سپاه، از شهیدان سلیمانی، حججی و ابراهیم هادی به‌عنوان الگوهای جوانان یاد کردند. (26/5/1402)
 ج. علما: رهبر معظم ‌‌انقلاب در بیانات خود از علمای سابق تجلیل و به نیکی یاد می‌کنند. یا در زمان رحلت‌شان پیام تسلیت که نشانه تکریم از ایشان است صادر می‌کنند.
 د. مفاخر: ایشان همواره به تجلیل از مفاخر ملی و مذهبی کشور همت گماشته‌اند؛ به‌عنوان نمونه می‌توان از دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت استاد شهریار (1371/9/11) یاد کرد.
 3 تجلیل از ایثارگران و جانبازان: رهبر معظم ‌‌انقلاب بارها نمایندگان خود را به ‌منظور تجلیل از جانبازان، خدمت ایشان فرستادند؛ به‌عنوان مثال در تاریخ 1401/12/6 در روز جانباز و یا در حاشیه دیدارهای عمومی به دیدار و تجلیل از ایثارگران و جانبازان پرداخته‌اند. نکته جالب در این دیدارها، روی باز، آغوش باز از این عزیزان است.
تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران: رهبر معظم ‌انقلاب بارها خود به دیدار خانواده‌های شهدا و ایثارگران رفته‌اند یا ایشان را به حضور پذیرفته‌اند. دیدار از پیش تعیین‌نشده با خانواده‌های چند شهید یا خانواده‌های شهدای مسیحی در ایام سال نوی میلادی از این دست است.
4  تجلیل از اقشار:
 الف. کادر درمان: دیدیم که در ایام کرونا ایشان به تجلیل از صف‌شکنان جهاد درمانی پرداختند. با پرستاران که در واقع بار اصلی درمان کشور بر دوش آنهاست، دیدار داشتند و تکریم‌شان کردند. موافقت با شهید دانستن کادردرمان در ایام کرونا نمونه دیگری از این تجلیل‌هاست.
 ب. کارگران: ایشان ضمن تجلیل از این قشر زحمتکش، آن را به دوجهت لازم دانستند: وابستگی رشد مادی کشور به کارگر و  اصل کار.
 ج. معلمان: ایشان ضمن دیدار با معلمان و تجلیل از آنان، این ‌کار را فراتر از قدردانی از یک قشر دانستند و آن را به‌جهت عظمت یافتن یک معنا در جامعه انجام دادند.
 د. نویسندگان و شعرا: رهبر معظم ‌انقلاب هر سال در نیمه ‌ماه رمضان با شعرا نشست ادبی دارند.
 ه. ورزشکاران: رهبر معظم ‌انقلاب بارها در پی پیروزی‌های ملی ورزشکاران ایران، پیام تشکر داده‌اند. یا گاهی با ایشان دیدار داشته‌اند. همچنین از قهرمانان خانم که با حجاب به دیدارهای جهانی می‌روند تجلیل خاص کرده‌اند.
و. دانشمندان و مفاخر:  ایشان به کرات به تجلیل از دانش و دانشمند پرداخته‌اند. بارها پیشرفت علمی کشور را یادآور شده‌اند. به دفعات با استادان دانشگاه‌ها و نخبگان حوزوی دیدار داشته‌اند و به تجلیل و تکریم این قشر پرداخته‌اند.
 ز. زبدگان عرصه‌های مختلف (جلسات پنجشنبه‌ها): ایشان شب‌های پنجشنبه‌ خود را به دیدار صمیمی و تجلیل از نخبگان عرصه‌های مختلف جامعه اختصاص داده‌اند. دیدار با جهادی‌ها، فیلمسازان و راویان دفاع‌ مقدس، از این دست است.
 6 تجلیل از کارهای خوب دولت‌های مختلف: ایشان همواره از کارهای خوب دولت‌های مختلف با سلایق و جناح‌های متفاوت سیاسی تجلیل به‌عمل آورده‌اند.
 7 تجلیل از نهادهای انقلاب: ایشان از نهادهای انقلابی که برخاسته از حرکت انقلاب اسلامی‌اند، به نیکی یاد و از آنها تجلیل کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال می‌توان از تجلیل از کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، جهاد سازندگی و نهضت سوادآموزی نام برد.
8 تجلیل از غرورآفرینان نظامی: ایشان همواره از نیروهای مسلح کشور تجلیل می‌کنند.ازجمله می‌توان به دیدار نیروی‌هوایی در 19بهمن هر سال، یا دیدار ارتشی‌ها در سالروز ارتش یاد کرد. همچنین می‌توان از دیدار و قدردانی از ناوگروه 86نیروی دریایی ارتش و خانواده‌های آنان یاد کرد. (15/5/1402)
تجلیل از افراد به نحوخصوصی: ایشان همچنین قدردانی‌هایی نیز به‌صورت خصوصی یا توسط دفترشان انجام می‌دهند؛ به‌عنوان مثال، دفتر ایشان دیدارهای خصوصی‌ای همراه با نماز برقرار می‌کند و ایشان بعد از نماز، طی سخنانی کوتاه به تکریم افراد خاص می‌پردازند؛ به‌عنوان مثال تکریم مرحوم حاج عبدالله والی و برادران‌شان، یا تجلیل تلفنی از نویسنده انقلابی در ایام فتنه 88، یا دعوت از نویسنده یک مقاله علمی به دفتر و دیدار خصوصی و تجلیل از او، یا تلفن زدن دفتر ایشان به مدیر مسئول یک روزنامه و تجلیل از انتشارمطلبی مناسب و رساندن پیام تشکر رهبر معظم ‌انقلاب یا اهدای قرآن منقوش به دستخط مبارک‌شان به یک هنرمند جهادگر، از نمونه‌های تجلیل‌های خصوصی ایشان است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید