• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 20058
+
-

عملیات چندملیتی علیه یمنی‌ها

عملیات چندملیتی علیه یمنی‌ها

عملیات نظامی برای تصرف بندر حدیده یمن توسط نظامیان ائتلاف عربی درحالی همچنان ادامه دارد که برخی گزارش‌ها از حضور طیفی از نظامیان کشورهای خارجی در این عملیات حکایت دارد. پرس‌تی‌وی دیروز به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو خبر داد که نیروهای نظامی ویژه فرانسوی در عملیات زمینی برای تصرف بندر حدیده حضور دارند. این عملیات از هفته‌های گذشته در جریان بوده و دیروز نظامیان ائتلاف عربی به رهبری عربستان فرودگاه این بندر استراتژیک را تصرف کردند.

روزنامه لوفیگارو به نقل از دو منبع نظامی بدون ذکر جزئیات نوشته‌است که نیروهای ویژه فرانسوی در عملیات زمینی حدیده در کنار ائتلاف سعودی حضور دارند. فرانسه در کنار انگلیس و آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن حمایت می‌کند و طی 3سالی که از این جنگ می‌گذرد، سلاح در اختیار عربستان و امارات برای این جنگ قرار داده‌اند. وزارت دفاع فرانسه روز جمعه اعلام کرده‌ بود این کشور در حال بررسی انجام عملیات خنثی‌سازی مین بعد از ورود نیروهای ائتلاف سعودی به بندر حدیده است. این وزارتخانه تأکید کرده‌بود که فرانسه در این مرحله هیچ عملیات نظامی در حدیده ندارد و بخشی از حمله نیست. با این حال، سخنگوی نیروهای حوثی که از حدیده در مقابل تجاوز نظامیان سعودی و اماراتی دفاع می‌کند، در مصاحبه با تلویزیون المسیره یمن گفته‌است، کشتی‌های جنگی انگلیسی و فرانسوی در ساحل غربی یمن در حال آماده‌باش هستند تا هر وقت لازم شد حملات موشکی و هوایی را آغاز کنند. به گفته این مقام انصارالله یمن، آمریکا و انگلیس بخشی از عملیات ائتلاف سعودی برای تصرف بندر حدیده هستند.

بیش از 70درصد از واردات یمن از طریق بندر حدیده صورت می‌گیرد و سازمان ملل هشدار داده‌است که تصرف این بندر، جنگ یمن را وارد مرحله فاجعه‌بار جدیدی می‌کند. منابع انصارالله می‌گویند در روزهای گذشته تلفات سنگینی به امارات و عربستان وارد کرده‌اند. ائتلاف سعودی برای تصرف حدیده مجبور به تقویت توان نظامی خود شده‌اند. شبکه خبری بی‌بی‌سی به نقل از منابع نظامی اماراتی اعلام کرده نیرویی متشکل از نظامیان یمنی، اماراتی و سودانی در اریتره در آماده‌باش هستند تا به عملیات تصرف حدیده بپیوندند.

این خبر را به اشتراک بگذارید