• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200515
+
-

راه‌اندازی 38گیت گذرنامه در مرز تمرچین

مرز تمرچین در استان آذربایجان غربی امسال برای دومین بار پذیرای بخشی از زائران اربعین حسینی است؛ این مرز فعالیت خود را روز شنبه (28مرداد) آغاز کرد. تمرچین ارومیه، سال گذشته برای نخستین بار به‌عنوان یکی از مرزهای تردد زائران به عراق فعالیت خود را شروع کرد و این روزها با راه‌اندازی 38گیت گذرنامه برای تردد روزانه 50هزار نفر بدون معطلی آماده شده است.
به گزارش همشهری، استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد؛ تدابیر حداکثری برای پذیرایی از زائران اربعین اندیشیده شده و امکان اسکان روزانه ۴۰هزار زائر در استان پیش‌بینی و فراهم شده است. محمدصادق معتمدیان به مهر گفت: «سال گذشته نخستین بار شاهد اعزام زائران اربعین حسینی از مرز تمرچین بودیم و امسال پذیرای مردم از شمال‌غرب کشور و کشورهای ترکیه، آذربایجان و زائران منطقه قفقاز خواهیم بود. در ورودی‌های جمهوری اسلامی و در مرزهای مشترک با این کشورها، تمهیدات ویژه‌ای برای حضور زائران تدارک دیده شده است.
به‌گفته استاندار آذربایجان غربی، ظرفیت روزانه ۵۰هزار پارکینگ خودرو پیش‌بینی شده که به‌صورت رایگان در اختیار زائران اربعین در منطقه جلدیان در ۲۸کیلومتری مرز تمرچین و  همچنین پارکینگ کارخانه قند در کمتر از ۱۵کیلومتری این مرز واقع شده، در اختیار زائران قرار می‌گیرد. معتمدیان با اشاره به اینکه آمادگی پذیرایی از ۵۰۰هزار زائر اربعین حسینی را در استان داریم، تأکید کرد: «در حوزه بهداشت و درمان و اورژانس پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.»
او با اشاره به اینکه در مرز توقف نخواهیم داشت، عنوان کرد: «در مرز تمرچین و حاج عمران با توافق با اقلیم کردستان عراق ۳۸گیت ورود و خروج ایجاد شده و حداکثر زمان توقف در پیک حضور در گیت‌ها ۱۰دقیقه خواهد بود. البته سال گذشته در کمتر از 3 دقیقه این اقدام انجام شد.» استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: «آب و هوای مناسب از ویژگی مرز تمرچین برای عبور زائران اربعین حسینی نسبت به مرزهای غرب و جنوب غرب کشور است که بیش از ۱۵درجه اختلاف دما وجود دارد و با توجه به شرایط گرم پیش رو، از مزایای این مسیر محسوب می‌شود.»
همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی اعلام کرد  مأموریت های راهداران آذربایجان غربی در راستای آماده‌سازی برای تردد زوار حسینی در چند رویکرد تعریف شده که روکش محورهای اصلی و فرعی منتهی به مرز تمرچین رویکرد اول بود و در روزهای آینده تمام پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید. پیمان آرامون به مهر گفت: «دومین رویکرد راهداری نیز افزایش ضریب ایمنی جاده‌های منتهی به مرز تمرچین بود که از سال گذشته در محور پیرانشهر به پایانه مرزی تمرچین ۲۰نقطه حادثه خیز به‌طور قطعی حذف شده و در راستای افزایش آگاهی از سطح جاده نیز خط کشی محورهای ارتباطی استان با محوریت محورهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین با قدرت هر چه تمام‌تر ادامه دارد.»

استقرار 700 دستگاه اتوبوس در مهران
در کنار آغاز به‌کار تمرچین در آذربایجان غربی، اخباری از مرز مهران برای تکمیل خدمات رسانی به زائران به گوش می‌رسد. به‌گفته معاون سیاسی- امنیتی استاندار ایلام، ۷۰دستگاه اتوبوس درون شهری از شنبه در شهر مهران مستقر شده و تا چند روز آینده این تعداد به ۷۰۰دستگاه اتوبوس خط واحد افزایش می‌یابد. محمدسبحان حسنی گفت: «این اتوبوس‌های درون شهری با توجه به اینکه هنوز تعداد زائران زیاد نیست، در مسیر پل زائر تا میدان بزرگ اربعین فعال هستند و برای روزهای آینده که به تعداد زائران و مسافران افزوده می‌شود، در مسیرهای پارکینگ اربعین و برکت نیز فعالیت خواهند کرد.»
او درخصوص آخرین آمار ترددها از مرز مهران هم ادامه داد: «طی روز شنبه و در نخستین روز از ‌ماه صفر، مجموع تردد از مرز مهران ۲۰هزار و ۴۸نفر بوده است و از ساعت ۲۴جمعه تا ساعت ۱۳ روز گذشته ۱۱هزار نفر از مرز مهران تردد کرده‌اند.» معاون سیاسی- امنیتی استاندار ایلام در مورد تردد اتباع خارجی هم اضافه کرد:‌ «برابر توافق‌های بین مسئولان ایرانی با کشور عراق، اتباع خارجی باید از مرز چذابه واقع در استان خوزستان به عراق عزیمت کنند و اجازه تردد از مهران را ندارند.»  همچنین فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی لرستان با پیش‌بینی انجام حدود ۲هزار سفر جابه‌جایی زائران اربعین در مرز مهران آغاز شد. معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با تأیید این خبر به ایرنا گفت: «یک هزار و ۵۵۲سفر اربعین طی سال گذشته از طریق ناوگان عمومی استان به مرز مهران صورت گرفت که پیش‌بینی می‌شود این تعداد امسال ۲۰درصد افزایش داشته باشد. همچنین سال گذشته ۴۴هزار و ۵۵۲زائر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لرستان به‌ویژه ۱۱۹دستگاه اتوبوس در مسیر رفت و برگشت مبادی داخل کشور به مرز مهران جابه‌جا شده‌اند.» رضا عبدی با بیان اینکه سفرهای اربعین پارسال ناوگان عمومی لرستان بدون هیچ‌گونه سانحه‌ای انجام شد عنوان کرد:« ۱۸۳دستگاه اتوبوس ناوگان عمومی استان دارای کارت هوشمند است و امسال حدود ۷۰درصد معادل ۱۲۰دستگاه تا پایان‌ماه صفر در خدمت زائران عتبات عالیات هستند.» او تأکید کرد: «پیش فروش بلیت برای آغاز سفرها از ۲۷مرداد تا ۲۰شهریور از طریق الکترونیکی با مراجعه به سایت آژانس‌های مسافرتی آغاز شده است؛ همچنین شرکت‌های حمل‌ونقل نیز موظف هستند نسبت به پیش فروش حضوری بلیت اقدام کنند.»‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید