• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 28 مرداد 1402
کد مطلب : 200469
+
-

مدیریت شهری به یکی از نیازهای مهم شهروندان پاسخ داد

راه‌اندازی مهد سالمندان در منطقه6؛ به‌زودی

زنگ هشدار سالمندی مدت‌هاست در شهرهای بزرگ ازجمله تهران به‌صدا درآمده‌است. تغییر سبک زندگی از خانواده‌های گسترده و بزرگ به خانوارهای هسته‌ای در آپارتمان‌های کوچک و پراکنده سبب شده که روزبه‌روز بر جمعیت سالمندان تنها افزوده شود؛ سالمندانی که در نبود یا غیاب فرزندان و فراهم نبودن زیرساخت‌ها راهی جز خانه‌نشینی و انزوا ندارند و پیامدهای این اجتماع‌گریزی، کم‌تحرکی و انواع بیماری‌های جسمی و روحی است که بار زیادی را بر نظام اقتصادی و درمانی کشور تحمیل می‌کند. شاید به همین دلیل است که مردم و معتمدان محله‌ها در تماس با سامانه137 و در دیدارهای بی‌واسطه با مسئولان شهری، از آنها می‌خواهند تدابیری بیندیشند و امکاناتی فراهم کنند تا سالمندان با کمترین آسیب از این چالش مهم زندگی عبور کنند.
سیامک آذری، از ساکنان منطقه3 درباره دلایل افزایش تعداد سالمندان در این بخش از تهران می‌گوید: «به هرحال، بیشتر خانواده‌های ساکن در این منطقه فرزندان کمی دارند و اینجا مانند مناطق یک و 6 سالمندان زیادی دارد. از سوی دیگر، بچه‌های این خانواده‌ها پس از ازدواج، ساکن مناطق دیگر می‌شوند؛ چون توان مالی کافی را برای خرید خانه در این منطقه ندارند. تحصیل فرزندان در شهرها و کشورهای مختلف هم به این موضوع دامن زده و سبب شده تا پدر و مادرهای زیادی به‌تنهایی زندگی کنند.»
جمشید رحمانی‌پناه هم از ساکنان قدیمی و معتمد محله یوسف‌آباد، از جنبه دیگری به این موضوع نگاه می‌کند که از آن به‌عنوان مشکل مهم سالمندان این محله یاد می‌شود و نیاز است تا کاری برایشان انجام شود: «متأسفانه تعداد سالمندانی که در منطقه6دچار بی‌تحرکی و افسردگی شده‌اند، کم نیست. این افراد ساعت‌ها در خانه حضور دارند؛ چراکه توان جسمی لازم را برای حضور در سطح شهر ندارند.»
او به طرحی نیمه‌تمام برای پاسخ به این نیاز سالمندان اشاره و عنوان می‌کند: «سال‌ها پیش در شورای شهر مصوب شد مهد سالمندان به‌صورت آزمایشی در یوسف‌آباد و درصورت موفقیت، در دیگر محله‌هایی که تعداد سالمندان آنها زیاد است، راه‌اندازی شود. محلی برای ساخت این مهد در خیابان جهان‌آرا هم جانمایی شد تا هر روز صبح سالمندانی که توان بیرون رفتن ندارند، همراه بچه‌هایشان به آنجا بروند، دور هم بنشینند، حرف بزنند، معاینه پزشکی شوند، بازی کنند و... .»
شهردار منطقه6 در پاسخ به این درخواست مردمی خبر خوشی به سالمندان می‌دهد و می‌گوید: «به‌زودی مهد سالمندان در بوستان نظامی‌گنجوی راه‌اندازی خواهد شد تا فضایی برای ارتقای فعالیت‌های اجتماعی افراد مسن پایتخت و این گروه بزرگ از ساکنان منطقه٦ باشد که اکنون دوران بازنشستگی را تجربه می‌کنند. در این طرح، سالمندان با مشارکت در برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی، فراغت خوبی را تجربه خواهند کرد.»
سیدمرتضی روحانی با بیان اینکه جانمایی و انتخاب ساختمان در بوستان نظامی گنجوی برای راه‌اندازی مهد سالمندان به پیشنهاد اهالی انجام شده، ادامه می‌دهد: «بعد از راه‌اندازی این مهد، سراغ محله یوسف‌آباد می‌رویم و با توجه به اینکه کار مطالعاتی این طرح انجام شده، مهد سالمندان در این محله هم ساخته خواهد شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید