پس از انتشار خبر کشف دستخط امام رضا(ع) در مسجد جامع ساوه و همچنین اقدام وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در برداشتن آجرنبشته این مسجد و انتقال آن به موزه ملی ایران با هدف تامین امنیت آجرنبشته و انجام بررسیهای بیشتر، مصطفی پورعلی، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی در وزارت میراثفرهنگی و کارشناس میراث فرهنگی با انتشار یادداشتی در خبرگزاری مهر، اعلام کرد: «اگر حضور امام رضا(ع) در مسجد ساوه صحت داشته باشد، رویداد غریبی بوده است!»
او در یادداشت خود نوشت: «سنت حکاکی روی دیوارهها در سیره ائمه اطهار(ع) مورد اشاره قرار نگرفته است، بهویژه انتساب این امر در باب بزرگان و ائمه اطهار(ع) جای شک و تردید دارد.» به نوشته پورعلی، «به یاد داشته باشیم؛ در بین برخی از منابع فقهسنتی، حتی نوشتن آیات روی دیواره مساجد دارای سؤال و بعضاً با اکراه مواجه بوده است، چه رسد به آنکه ائمه اطهار(ع) در صدر اسلام خود این امر را انجام داده باشند آن هم به قصد یادگاری!»
مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی در یادداشت خود آورده است: اینکه گفته شود چون در متن حکاکیشده، لقب خاص و تشریفاتی برای حضرت رضا(ع) درنظر گرفته نشده و این امر ناظر بر این باشد که خود حضرت متن را نوشته باشد، جای شک باقی میگذارد، چراکه در صدر اسلام عموما از بهکارگیری القاب تشریفاتی پرهیز میشده است.» به نوشته این کارشناس میراثفرهنگی «تأمل در متن مقتل ابیمخنف، مربوط به عاشورا از قرن دوم، حاکی از آن است که به هیچ عنوان از القاب خاص برای امام حسین(ع) استفاده نشده است.»
پورعلی ادامه داد: «البته این امر میتواند مصداق داشته باشد که فردی این عبارت را حکاکی کرده باشد. صیغه «حضر» در عبارت «حضر علی بن موسی» میتواند ناظر بر سوم شخص باشد؛ یعنی کسی روایت حضور امام را در مسجد بیان کرده باشد. البته باید توجه کرد که بهدلیل اهمیت جریان سفر حضرت رضا(ع) به مرو، حتی قدمگاههای ایشان در طول تاریخ مورد احترام بوده است، لذا چنانچه حضور ایشان در مسجد ساوه صحت داشته باشد، رویداد غریبی بوده است!»
پیش از این، فاطمه داوری، مدیر ادارهکل حفظ و احیای بناها، بافتها و محوطههای تاریخی با وجود آنکه مطلبی برای صحت این آجر نوشته بیان نکرده بود، گفت: پیرو گمانهزنیها و احتمالات مطرحشده و اطلاق تاریخ احتمالی آن به سال ۲۰۱ هجری، بررسیهای اولیه توسط کارشناسان پژوهشگاه میراثفرهنگی در محل انجام شد.
تحقیق درباره اصالت آجرنبشته منسوب به امام رضاع
در همینه زمینه :
کوتاهتر از گزارش