• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
جمعه 27 مرداد 1402
کد مطلب : 200331
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/X6V0m
+
-

موفقیت سپاه در عرصه عمل

یادداشت
موفقیت سپاه در عرصه عمل

محمداسماعیل کوثری؛ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی روزگذشته در دیدار شرکت‌کنندگان در بیست‌وچهارمین مجمع عالی فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیدایش، رشد و بالندگی و بحران‌شکنی، و عملکرد سپاه را در ابعاد نظامی، مردمی، خدماتی و سازندگی، منحصربه‌فرد و افتخارآمیز خواندند. این نگاه رهبری چراغ‌راهی برای پیشرفت‌های بیشتر است.
 1 اکثر افرادی که به عضویت سپاه درآمده‌اند از مبارزان دوران انقلاب و طاغوت بودند که فعالیت‌های چریکی را انجام دادند و پس از آن در سطوح مختلف شروع به خدمت کردند. از همین رو وقتی استکبار جهانی در حال ایجاد توطئه یا راه‌انداختن غائله‌های کردستان و ترکمن‌صحرا بود، سپاه برای خنثی کردن حربه دشمن به میدان آمد. حتی زمانی‌که صدام با حمایت 2 استکبار جهانی به ایران حمله کرد، نیروهای سپاه شروع به دفاع از میهن کرده و از طرفی خانه‌های تیمی منافقان را شناسایی کردند. همه اینها باعث شد تا نیروهای سپاه در شرایط خاص آبدیده شده و همیشه در میدان عمل باشند. به همین دلیل وقتی که اعضای گروهی از چندین کشور با نام داعش، فریب ‌خورده و به سوریه و عراق آورده شدند تا مثلاً دولت اسلامی شام و عراق را تشکیل دهند، حضور فرماندهانی مانند حاج قاسم سلیمانی و سردار همدانی و به رهبری و با تدابیر فرماندهی کل قوا، بساطشان جمع شد. چون اگر سپاه مقابله نمی‌کرد، برای کشور خطرناک بودند و داعشی‌ها توانسته بودند تا 35کیلومتری مرز خسروی که این روزها یکی از مرزهای‌ تردد زائران اربعین است، پیشروی کنند اما حالا داعشی‌ها پا به فرار گذاشته‌اند و فقط تعداد اندکی در عراق و سوریه باقی مانده‌اند. این تجارب نیروهای سپاه در میدان عمل به‌دست آمده و چیزی نبود که از کشورهای خارجی آموخته باشند. به همین دلیل است که رهبر انقلاب، سپاه را بزرگ‌ترین سازمان مقابله با‌ تروریست می‌دانند و این توفیق بی‌بدیل است.
2 رهبری در دیدار دیروز به عملکرد چندوجهی سپاه اشاره کردند چرا که سپاه در عمل این شیوه عملکرد را نشان داده است. نیروهای سپاه در زمان جنگ تحمیلی حضوری فعال داشتند. سپاه پس از پایان جنگ تحمیلی هم استعداد و ظرفیت زیادی از خود نشان داد و همپای نیروهای ارتش در طراحی و اجرای موفقیت‌آمیز عملیات‌های زیادی مؤثر واقع شد، به‌گونه‌ای که اکنون در زمینه تجهیزات هوایی و دریایی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. سپاه در تولید موشک و پهپاد هم به‌خودکفایی رسیده است. از طرفی وجه دیگر سپاه در سازندگی است. به‌گونه‌ای که هر دولتی که آمده از ظرفیت سپاه برای کمک به سازندگی و به نفع مردم استفاده کرده است. مشارکت در طرح‌های محرومیت‌زدایی، آبرسانی به روستاها و شهرها و حتی ساخت پروژه‌های زیرساختی مانند بزرگراه‌ها و سدسازی‌ها، نمونه کوچکی از فعالیت سپاه است و در عمل نشان داده که این توانمندی را با تفکر انقلابی می‌توان پیش ببرد.
3 رهبری سپاه را عامل شکست بحران‌ها دانستند. چون واقعا قدرت سپاه بالاست و خود فرماندهان آمریکایی اذعان می‌کنند که اگر آسمان‌ها روزگاری با پهپادها و هواپیماهای آمریکایی پوشش داده می‌شد اکنون ایران با محوریت سپاه توانسته فضا را با پهپادها و هواپیماها و اقسام تجهیزات در اختیار بگیرد و از حضور ناو آمریکایی در خلیج‌فارس ترس و واهمه‌ای نداشته باشد. آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر به مرزهای ایران نزدیک شوند مورد اصابت موشک‌های نقطه‌زن قرار می‌گیرند و در دوردست‌ها هم از تیررس موشک‌های سپاه در امان نخواهند بود. حتی چندی پیش وقتی مدعی شدند با 3هزار نیرو و ناو به خلیج‌فارس می‌آیند خودشان می‌دانستند که این موضوع بلوفی بیش نبوده و چنین توانی ندارند. آنها براساس قدرت رسانه‌ای خود این دروغ‌ها را می‌گویند که در نهایت تأثیری هم ندارد.
4 تمامی موفقیت‌های سپاه در شرایطی رخ داده که این نیرو از جذب نیروهای جوان هم غافل نبوده است. حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در گروه‌های بسیج، فعالیت افراد زیادی در بسیج اقشار و مشارکت آنها در کارهای جهادی و خالصانه نشان داده که توجه سپاه به این گروه می‌تواند در جامعه اثر گذار باشد. نهایتا به این نتیجه می‌رسیم که سپاه همان سیاست چندوجهی‌بودن را دنبال کرده و تنها در زمینه دفاعی فعالیت نمی‌کند بلکه به مسائل علمی و سازندگی در چارچوب قانون اساسی توجه می‌کند.
5 سپاه با تمامی این تفاسیر و همه موفقیت‌ها،  نکته مد نظر رهبری یعنی خودسازی را هم فراموش نکرده است. چون وقتی انسان خودش بر خودش مسلط شود، قطعاً بر اطراف و دیگران اثر‌گذار خواهد بود. وقتی اخلاق و رفتار و گفتارش خالصانه باشد و در جهت خدمت به مردم فعالیت کند، اثرات زیادی دارد که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید داشتند. درنهایت باید گفت روحیه جهادی و انقلابی می‌تواند در همه اقشار به‌خصوص نیروهای سپاه و بسیج تأثیر‌گذار باشد چراکه به فرموده خداوند: «حرف نزنید، عمل کنید، به‌ویژه آنکه عمل صالح اثر‌گذار است.» پس همانطور که حضرت آقا تأکید کردند، ما وقتی کارهای اساسی انجام می‌دهیم باید به‌خودمان برسیم و مراقب باشیم تا خدای ناکرده مسیر را گم نکنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید