• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
جمعه 27 مرداد 1402
کد مطلب : 200346
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/k5MPX
+
-

10‌خبرخوش ژنرال‌های اقتصاد

تازه‌ترین گزارش سکانداران اقتصادی دولت نشان می‌دهد اقتصاد ایران روی ریل رشد قرار گرفته و از مدار صفر به مثبت تغییر مسیر داده است

رضا کربلایی ، مریم باقرپور-روزنامه‌نگار

حفظ ثبات ارزی و جلوگیری از افت ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، کاهش نرخ بیکاری، حرکت رشد اقتصادی از منفی به مثبت، بهبود ضریب جینی و کاهش شکاف طبقاتی در جامعه، کنترل نرخ رشد نقدینگی با هدف مهار تورم و از طریق کنترل ناترازی بانک‌ها و دولت، 5نشانه محسوس بهبود وضعیت اقتصاد و بازگشت آن به ریل پیشرفت است. در روزهای گذشته احسان خاندوزی(وزیر اقتصاد)، محمدرضا فرزین (رئیس‌کل بانک مرکزی) و داوود منظور (رئیس سازمان برنامه و بودجه) در یک نشست رسانه‌ای از کارنامه 2ساله اقتصاد دولت دفاع کردند. آنها با 10 خبر خوش در نشست حاضر شده و آمارهایی ارائه دادند که نشان می‌دهد اقتصاد ایران روی ریل رشد قرار گرفته و از مدار صفر به مثبت تغییر مسیر داده است.
اصلاح بنیان‌های اقتصاد

خاندوزی:
در ادوار قبل بخش زیادی از شاخص‌های رشد و افزایش قیمت‌ها در کشور دچار سخت جانی شد، نه رشد به راحتی افزایش داشته و نه تورم به راحتی کاهش پیدا کرده است. این معضل ناشی از این بود که اقتصاد ایران در دام و تله رشد منفی و پایین گرفتار شده و امید است با تدابیر دولت سیزدهم شاهد خروج از رشد پایین و سرمایه‌گذاری منفی باشیم. تورم در کنار مسئله بیکاری 2 اصل مهم اقتصادی است، در ایجاد اشتغال طی سنوات گذشته تحرک جدی در سیاست اشتغال‌زایی به چشم‌ نمی‌خورد و نرخ بیکاری و اشتغال قفل بود و دولت گذشته ایده ویژه‌ای جز معطل نگه داشتن اقتصاد و پرتاب کردن مشکلات به سمت آینده نداشت.

تورم ماهانه کالاها صفر شد

فرزین: یکی از اقدامات بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی است که در حال انجام آن هستیم تا ناترازی بانک‌ها اصلاح شود. البته نظام بانکی ما ورشکسته نیست بلکه دارایی منجمد و نبود کفایت سرمایه مشکل اساسی بانک مرکزی است و باید بانک‌ها کفایت سرمایه را افزایش دهند. رشد نقدینگی در سال ۹۹ معادل ۴۰ درصد و در ۱۴۰۰ معادل ۳۹ درصد بود که در ۱۴۰۱ به ۳۱.۵ درصد رسید و در تیر‌ماه امسال به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته و برنامه‌ریزی بانک مرکزی رساندن نرخ رشد نقدینگی به ۲۵ درصد در پایان سال‌جاری است. نرخ رشد تورم ماهانه کالا در‌ماه گذشته (تیرماه) به صفر رسید و نرخ تورم ماهانه به‌شدت کاهش یافت.

رشد درآمدهای دولت

منظور:
امسال ۵۱ درصد در 4‌ماه اول رشد درآمدهای دولت از همه منابع  را داشتیم؛ از یک سو منابع درآمدهای نفتی ما با وجود شرایط سخت تحریم بهبود یافت و از سوی دیگر منابع درآمدهای مالیاتی و گمرکی رو به رشد بوده و با اینکه در قانون بودجه امسال اختیار داشتیم که از تنخواه گردان بانک مرکزی برای ماه‌های ابتدایی سال که درآمدها کمتر است استفاده کنیم، اما این کار را نکردیم و تلاش شد از راه‌های دیگری تأمین مالی دولت را انجام دهیم. برای اوراق منتشر شده در سال‌های گذشته که سررسید شده است، ماهانه ۲۰ هزار میلیارد تومان شامل اصل و سود اوراق را از محل منابع و درآمدهای جاری دولت بازپرداخت کرده‌ایم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید