• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
جمعه 27 مرداد 1402
کد مطلب : 200332
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y6XRp
+
-

در سفر امیرعبداللهیان به ریاض چه گذشت؟

فصل جدید در روابط ایران و عربستان

فصل جدید در روابط ایران و عربستان

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که ظهر پنجشنبه وارد ریاض شده بود، در محل وزارت امورخارجه عربستان با فیصل بن‌فرحان، همتای سعودی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. این نخستین سفر وزیر امورخارجه ایران به عربستان پس از 7سال و بعد از تصمیم 2کشور برای احیای مجدد روابط بود که 2طرف درباره مسائل دوجانبه، مسائل جهان اسلام و موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو و رایزنی کردند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود در ریاض ضمن قدردانی از حسن استقبال و میزبانی همتای سعودی خود گفت: خرسندم امروز گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش و مهمی را در ریاض داشتیم. ایران و عربستان سعودی 2کشور مهم در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام هستند. طرفین مصمم هستیم روابط خود را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم. خوشبختانه امروز روابط 2کشور در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است. همچنین اتفاق نظر داریم سایر اسناد پایه و زمینه‌ای که به توسعه همکاری‌های بیشتر 2کشور کمک خواهد کرد را در دستورکار روابط 2کشور و سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض قرار دهیم.

تأکید بر امنیت بومی و درون‌زای منطقه‌ای
امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه بر امنیت بومی و درون‌زای منطقه‌ای تأکید داریم، گفت: خرسندیم که در راستای سیاست خارجی دولت آقای رئیسی و تأکید رئیس‌جمهور بر این موضوع که ما دست خود را به‌سوی همسایگان دراز می‌کنیم، امروز در مسیر درست تقویت مناسبات با کشورهای همسایه خود و ازجمله عربستان سعودی هستیم. در این چارچوب علاوه بر احیای روابط با کشور برادر و همسایه عربستان سعودی، با دیگر کشورهای این حوزه شامل عراق، قطر، کویت و امارات عربی متحده روابط قوی و نیرومندی را پایه‌گذاری کرده‌ایم.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در ادامه گفت‌وگوهای قبلی با سران کشورهای همسایه جنوبی حوزه خلیج‌فارس ایده گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای را با همکار خودم امیر فیصل بن‌فرحان در میان گذاشتم. معتقدیم می‌توانیم از موضوعات فوری همچون مباحث مربوط به محیط‌زیست و عملیات امداد و نجات در منطقه، همکاری‌های دو و چندجانبه را ساماندهی کنیم. درخصوص همکاری‌های دو و چندجانبه بخش‌های خصوصی 2کشور و همکاری‌های تجاری گفت‌وگو کردیم. معتقدیم ایده امنیت و توسعه در منطقه یک ایده غیرقابل تفکیک و متعلق به همه کنشگران در منطقه است. از همکاری عربستان سعودی در حج تمتع ایرانیان و حج عمره ایرانیان که در آینده نزدیک از سر گرفته خواهد شد، سپاسگزاریم.

پذیرش دعوت پادشاه عربستان از سوی رئیسی
وی با بیان اینکه در جریان سفر فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان به تهران حامل دعوت رسمی ملک سلمان از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به ریاض بود، ‌گفت: آیت‌الله رئیسی ضمن پذیرش این دعوت، در زمان مناسب این سفر را انجام خواهد داد.
وزیر امورخارجه با ذکر این نکته که گفت‌وگوهای امروز ما و گفت‌وگوها و رفت‌وآمدهای هیأت‌های 2کشور مقدمه‌ای خواهد بود برای فراهم کردن دستاوردهای دیدار مقامات عالی و سران 2کشور، افزود: اطمینان داریم این دیدارها، گفت‌وگوها و همکاری‌ها به تقویت وحدت امت اسلامی و جهان اسلام کمک خواهد کرد.
امیرعبداللهیان همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران از برگزاری اکسپوی۲۰۳۰ در کشور همسایه و برادر عربستان استقبال می‌کند. ما در حوزه دیپلماسی عمومی، دیپلماسی پارلمانی و تبادل هیأت‌های نخبگانی بین 2کشور اتفاق نظر داریم. همچنین در گفت‌وگوهای امروز در حوزه ورزش توافق کردیم که تیم‌های ورزشی 2کشور بازی‌های دوستانه رفت و برگشت را انجام دهند و ازجمله تیم‌های مطرح و برتر فوتبال بین 2کشور بازی‌های دوستانه‌ای را تدارک ببینند.

تقویت روابط دوجانبه
فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی هم که در ریاض میزبان حسین امیرعبداللهیان بود، در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی بر عزم عربستان برای گسترش و تقویت روابط دوجانبه با ایران تأکید کرد.
وی ضمن خیرمقدم به همتای ایرانی‌اش افزود: در گفت‌وگوهای امروز طیفی از موضوعات دوجانبه و چندجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم و به آقای امیرعبداللهیان تأکید کردم که عربستان مصمم است روابط 2کشور هرچه بیشتر تقویت شود و توسعه یابد. دیدار امروز ما در راستای روابط دوجانبه و تلاش‌های گذشته برای گسترش روابط 2کشور و امنیت منطقه‌ای صورت گرفته است و بر اراده صادقانه و عزم جدی برای اجرایی کردن مفاد توافقنامه بین عربستان و ایران که در راستای مصالح 2کشور و ملت است، تأکید کردیم.
وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: در راستای اجرایی کردن مفاد توافقنامه اخیر بین 2کشور، نمایندگی‌های (اماکن دیپلماتیک) ایران و عربستان فعالیت خود را شروع کرده‌اند. آغاز ماموریت سفیر عربستان سعودی در تهران و همچنین فعالیت سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض در راستای توسعه و گسترش و تقویت روابط 2کشور است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید