• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 25 مرداد 1402
کد مطلب : 200089
+
-

کشف دستخط امام رضا ع در مسجد جامع ساوه

دستخط امام رضا(ع) بر یک آجر خشتی به اندازه ۳۱ در ۳۱ سانتی‌متر کشف شد و بدین‌ترتیب نخستین کتیبه به دستخط امام هشتم شیعیان در مسجد جامع ساوه خوانده و اصالت‌سنجی شد.
سایت عصر ایران با انتشار گزارشی از این کشف اعلام کرد: احتمالا وقتی علی‌‌بن موسی‌الرضا(ع) به‌صورت نشسته بر یکی از ستون‌های مسجدجامع ساوه تکیه داده بودند، این دستخط را نوشته‌اند. عمادالدین شیخ‌الحکمایی، پژوهشگر خطوط و اسناد و کتیبه‌های تاریخی به‌طور اتفاقی هنگامی که از مسجد جامع ساوه دیدن می‌کرد با یادگار نوشته‌ای مواجه شد که پس از تحقیقات علمی روی این کتیبه مشخص شده که این یادگارنوشته، دستخط علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، امام هشتم شیعیان است.
دستخط روی یک آجر خشت ۳۱ در ۳۱ نوشته شده است.  به گفته شیخ‌الحکمایی، نوشتن یادگارنوشته در گذشته توسط بزرگان و شخصیت‌های مهم اجتماعی و سیاسی و حتی شاهان مرسوم بوده و با آنچه امروز به‌عنوان یادگاری نوشته می‌شود، کاملا متفاوت بوده‌است.
امام هشتم شیعیان در این تنها دستخط کشف شده، عبارتی را نوشته‌اند که بیانگر حضور ایشان در مسجد جامع ساوه بوده و در ادامه هم طلب مغفرت برای همه با ذکر نام 5تن کرده‌است. در پایان هم تاریخ حضور خود را در این مکان نوشته‌اند. هرچند خواندن این بخش از یادگارنوشته بسیار دشوار بوده، اما عمادالدین شیخ‌الحکمایی، کاشف این دستخط پس از خواناسازی آن موفق شده تاریخ ۲۰۱ هجری قمری را بخواند.
سال ۲۰۱ هجری قمری طبق اسناد معتبر اسلامی، زمانی‌است که امام رضا(ع) سفر خود را از مدینه به سمت مرو آغاز کرده است. پیش از این تصور می‌شد این سفر از مسیر بصره، خوزستان، فارس، یزد و در نهایت خراسان بوده‌است، اما حالا کشف این دستخط نشان می‌دهد در تأیید مسیر یادشده ابهاماتی وجود دارد. هنوز به‌درستی معلوم نیست که آیا سفر
علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به ساوه در ادامه همان سفر اصلی به مرو بوده یا نه؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید