برخی شرکتها در جهان از مسئولیت اجتماعی بهعنوان ابزاری برای سرپوش گذاشتن روی تخریبها و آسیبهایی که به جامعه وارد کردهاند، استفاده میکنند که این موضوع بهویژه در قبال فعالیتهای مربوط به «محیطزیست» دیده میشود و کشورها با سیاستگذاری و نظارت سعی در ساماندهی این حوزه کردهاند. در کشور ما نیز مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بهتازگی پیشنویسی قانونی برای سیاستگذاری این حوزه تدوین کرده که به این مناسبت مصاحبهای با نویسنده این پیشنویس ترتیب دادیم.
سینا شیخی، پژوهشگر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به تسنیم گفت: در نبود سیاستگذاری درست درخصوص مسئولیتهای اجتماعی، 2چالش «تفوق روابط سیاسی در مسئولیت اجتماعی شرکتها» و مسئله «سبزشویی» ایجاد میشود؛ سبزشویی به این معنا که یک شرکت خودش را دوستدار محیطزیست، حیاتوحش، آموزش و بهداشت جامعه و... نشان میدهد، اما هدفش این است که تخلفات و تخریبهای دیگرش را بپوشاند. گاهی شرکتهایی دولتی که بیتالمال را نابود کرده و ضررده هستند و امنیت جانی و روانی جامعه را مخدوش کردهاند، اعلام میکنند که دوستدار و حامی یک گونه گیاهی، جانوری و... هستند و با مبلغی اندک سعی میکنند روی آسیبهای خود سرپوش بگذارند. این موضوع یکی از چالشهای اصلی مسئولیت اجتماعی شرکتها در کل جهان است. این پژوهشگر با بیان اینکه ما در مرکز پژوهشهای مجلس راهکار این چالش را آماده کردهایم، گفت: براساس این پیشنویس حداقل شرکتهای بزرگ باید شفاف باشند و متناوباً گزارش مسئولیت اجتماعی خود را با عدد و رقم به جامعه ارائه کنند؛ اتفاقی که در قوانین کشورهای پیشرو در این عرصه مصوب شده است. همچنین پروژهها باید مبتنی بر سند آمایش باشد و هر خدمتی در جایی که لازم است، انجام شود. مثلا منطقهای که بحران آب دارد، مسئولیت اجتماعی شرکت باید متوجه این موضوع باشد.
وی افزود: همچنین برای اینکه جلوی سبزشویی تا حدی گرفته شود، علاوه بر شفافیت پیشنهاد کردیم که شرکتهای زیانده دولتی حق نداشته باشند در حوزه مسئولیت اجتماعی کار داوطلبانهای انجام دهند؛ بهعنوان مثال اگر شرکتی آلودگی برای منابع آب، خاک، هوا و... ایجاد کرده باشد باید همان آلودگی را حل کند؛ نه اینکه در سایه مسئولیت اجتماعی از صدماتی که زده فرار کند.
«اقدامات سبز» چگونه جایشان را به «سبزشویی» میدهند؟
در همینه زمینه :