• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 22 مرداد 1402
کد مطلب : 199744
+
-

ساخت‌ خانه‌های پوشالی درحریم شهر

استانداری تهران درباره ساخت‌وساز در حریم پایتخت باید ورود جدی داشته باشد

حریم تهران بلعیده می‌شود، ساختمان‌ها طبقه به طبقه بدون مجوز بالا می‌آیند و قلدرها با گردن‌کلفتی، سازنده می‌شوند؛ سازنده خانه‌های پوشالی؛ خانه‌هایی که یا در حریم شهر تهران بدون مجوز ساخته‌ شده‌اند یا اگر هم در حریم نباشند، باز هم سازندگان‌شان اعتقادی به دریافت مجوز و پروانه از شهرداری تهران ندارند. این خانه‌های غیرقانونی، پی درستی نداشته و اصطلاحا روی زمین ساخته شده‌اند و  هر لحظه هم آماده فروریختن هستند؛ گاهی بعد از آنکه ساخته و خانواده‌ها در آن مستقر شدند و گاهی هم حین ساخت؛ مانند همان خانه‌های کاغذی غیرمجاز منطقه19 که یک هفته‌ای می‌شود سروصدای زیادی بر پا کرده است.
 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در نقاط مختلف شهر ازجمله ساخت‌وسازهای بدون مجوزی که در حریم تهران انجام می‌شود، جزو موضوعات پرچالش مناطق پایتخت بوده  است مانند ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم منطقه18 پایتخت یا در داخل شهر بوده که باز هم شهرداری تهران به‌دلیل آنکه ضابط قضایی نبوده، نمی‌تواند ورود کاملی داشته باشد. نمونه بارز آن فاجعه‌ای بود که در منطقه19روی داد که سود‌جویان از شرایط اغتشاشات برای ساخت‌وساز نا ایمن استفاده کردند اما در کنار همه اینها عدم‌ورود استانداری تهران به مسئله ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم پایتخت، مدیریت شهری تهران را با چالش روبه‌رو کرده است که همین بی‌توجهی استانداری به تقسیم‌بندی مرز تهران باعث علم شدن خانه‌های غیرمجاز در محدوده شهر شده هرچند که وعده‌هایی درباره تقسیم‌سازی دقیق حریم تهران با شهرهای اطراف توسط استاندار تهران مطرح شد، اما تا عمل فاصله‌های زیادی داشت که باید منتظر نتیجه آن ماند.
روز گذشته علیرضا فخاری، استاندار تهران در نشست خبری خود، در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره ساخت‌وسازها در حریم تهران، گفت: برخی سازنده‌ها در حریم شهر تهران ادعا می‌کنند که از شهر‌های اطراف تهران مجوز ساخت دارند، به‌عنوان نمونه در حریم منطقه18 تهران افرادی با مجوز شهرداری اسلامشهر ساخت‌وساز می‌کنند.  استاندار تهران همچنین گفت: متأسفانه در نقاطی تداخل حریم داریم، ابتدا حریم شهر تهران و بعد اسلامشهر مشخص شده، اما در نقاط مشترکی اختلاف‌نظر وجود دارد؛ به این شکل که 2شهرداری‌ خود را مرجع صدور پروانه می‌دانند. در برخی نقاط هم شهرهای جدید مانند باغستان، چهاردانگه و قیامدشت شکل گرفته‌ است. اینها هم محدوده و حریم خود را دارند و به استناد ماده55 قانون شهرداری‌ها مکلف به صدور پروانه و ایفای نقش هستند.
فخاری افزود: از زمان تصویب طرح جامع شهر تهران در سال  1386 و ابلاغ آن، 22شهر و شهرستان ما در حریم پایتخت واقع شده‌اند. در این زمینه مغایرت‌هایی با قانون تعریف حریم شهر‌ها و همچنین با تقسیمات کشوری وجود داشت. این مشکل رفع مغایرت قانونی حریم پایتخت با شهر‌های همجوار رفع نشده است. استانداری و معاونت عمرانی وزیر کشور جلساتی را با شهرداری‌ تهران برای رفع این مشکل برگزار کرده است و امیدواریم این موضوع تعیین‌تکلیف شود که همه مراجع صدور پروانه به وظایف قانونی خود عمل کنند و اختلافات کمتر شود. در بسیاری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز حریم از شهرهای اقماری مجوز دریافت می‌شود و دست‌های شهرداری تهران برای مقابله با مافیای‌ ساخت‌وساز را می‌بندند از این رو استانداری باید هر چه سریع‌تر در این ماجرا ورود داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید