اسلامشهر به تهران با مترو
گزارش همشهری از یک شهر اقماری دیگر که از طریق خطوط مترو به تهران متصل میشود
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
اسلامشهر یکی از شهرهای اقماری پایتخت است که دومین شهر پرجمعیت در استان تهران محسوب میشود و روزانه بالغ بر 120هزار نفر بین این شهر و تهران در تردد هستند.
به گزارش همشهری، بعد از راهاندازی خط متروی تهران - کرج در دهه 70 و همچنین متروی تهران- شهر جدید پرند که قرار است در شهریورماه سالجاری به بهرهبرداری برسد، خط متروی تهران- اسلامشهر نیز درحال تکمیل شدن است تا در آیندهای نه چندان دور و احتمالا طی 2سال آینده شبکه متروی پایتخت از طریق ایستگاه آزادگان به این شهر اقماری پرجمعیت نیز متصل شود. با افتتاح و راهاندازی این خط، جمعیت قابلتوجهی از ساکنان اسلامشهر میتوانند از طریق سیستم حملونقل ریلی، به پایتخت دسترسی پیدا کنند.
خط متروی اسلامشهر یک طرح عمرانی مهم و تأثیرگذار است که ایستگاههای چهاردانگه و شاطره نیز در مسیر آن قرار دارند و امکان ادامه مسیر آن تا میدان قائم این شهر وجود دارد.
خط 3 با ظرفیت یکمیلیون نفر سفر در روز
مجری خط 3متروی تهران درباره آخرین وضعیت پروژه اتصال متروی تهران به شهرستان اسلامشهر به همشهری میگوید: «پایینتر از ایستگاه آزادگان در منتهیالیه جنوبی خط 3متروی تهران، یک سهراهی وجود دارد که یکی از این راهها برای پایانه آزادگان و یکی دیگر هم برای اتصال به متروی اسلامشهر است. این پروژه تا حدود 50متری سهراهی آزادگان رسیده است و پیشبینی میکنیم تا حدود یکسال آینده اتصال ریلی بین خط 3متروی تهران و متروی اسلامشهر ایجاد شود. زمان حرکت قطار در مسیر و جابهجایی مسافر بین تهران و اسلامشهر هم به تامین و تزریق بودجه و بحث خرید و نصب تجهیزات و همچنین تامین قطار و واگن مورد نیاز از سوی شهرداری اسلامشهر بستگی دارد.» آزاد اکبری درخصوص اینکه خط 3متروی تهران درحال حاضر ظرفیت لازم برای این اتصال و پذیرش مسافرانی که از متروی اسلامشهر میآیند را دارد یا نه؟ به همشهری میگوید: «در این رابطه خط 3مشکلی به لحاظ ظرفیت پذیرش مسافر ندارد. ظرفیت خط 3برای جابهجایی مسافر یکمیلیون نفر در روز است. در نتیجه مشکل و نگرانی بابت افزایش ظرفیت مسافر نداریم. البته با بهرهبرداری از پایانه آزادگان تعداد قطارها و ظرفیت خط 3افزایش پیدا میکند و این موضوع روی متروی اسلامشهر هم تأثیرگذار است.»
160هزار سفر در روز با مترو
رضا قاسمی، مدیرعامل شرکت متروی اسلامشهر درباره آخرین وضعیت این پروژه به همشهری میگوید: «سابقه متروی اسلامشهر به مطالعات طرح جامع ریلی تهران که در دهه 70بازنگری دوم روی آن انجام شده بود، بازمیگردد. در این طرح مطالعاتی امتداد خطوط شبکه متروی تهران به شهرهای اقماری دیده شده بود که بعد از شهر کرج، دومین محور مهم آن اسلامشهر بود. این مطالعات در اوایل دهه 80در جلسه شورایعالی ترافیک دوباره مطرح شد که در آنجا پیشنهاد شد تا برای شهرهای اقماری مطالعات جدیدی انجام شود. اواخر دهه 80 مطالعات بازنگری انجام شد که براساس آن از کریدور اسلامشهر هر روز 120هزار سفر در هرجهت به سمت تهران صورت میگیرد که با راهاندازی سیستم ریلی در هر جهت تا 80هزار نفر در روز میتوانند از مترو استفاده کنند که در مجموع حدود 160هزار سفر روزانه از طریق مترو پوشش داده میشود که عدد قابلتوجهی است. این مطالعات در قالب امتداد خط 3متروی تهران با 6ایستگاه در سال 1389به تصویب شورایعالی ترافیک رسید که بعدا با تغییراتی که در این خط ایجاد شد به 5ایستگاه تقلیل یافت. در طرح جامع جدید ریلی تهران که سال 1398به تصویب شورایعالی ترافیک رسید، خط متروی اسلامشهر با همین مشخصات دیده شده است. با راهاندازی متروی اسلامشهر شاهد کاهش تردد خودروها به سمت تهران خواهیم بود که آثار و نتایجی چون کاهش ترافیک و آلودگی هوا و مصرف سوخت و حوادث رانندگی و... را بهدنبال خواهد داشت.»
پیشبینی آغاز مسافرگیری از 1404
قاسمی در مورد زمان اتمام پروژه هم به همشهری میگوید: «تا مهرماه سالجاری تونلهای متروی اسلامشهر و خط 3متروی تهران به یکدیگر متصل میشوند، اما درباره اینکه چه زمانی قطار از میدان نماز به سمت خط 3متروی تهران مسافرگیری خواهد کرد باید بگویم که ساخت ایستگاه میدان نماز بهعنوان ایستگاه مهم ما تا پایان سال 1403به اتمام میرسد. عملیات عمرانی خط تا پایان سال آینده کاملا به اتمام میرسد و فقط مرحله نصب تجهیزات برقی و مکانیکی و همچنین اجرای روسازی خط باقی میماند که پیگیریهای لازم مربوط به آن درحال انجام است؛ بنابراین امیدواریم تا عملیات روسازی مسیر پیش از پایان سالجاری آغاز شود که اگر این اتفاق رخ دهد، تکمیل آن کمتر از یکسال زمان میبرد؛ یعنی تا پایان سال 1403این بخش هم اجرا خواهد شد. در ادامه بحث نصب تجهیزات برقی و مکانیکی خط متروی اسلامشهر باقی میماند که عمده مسئله آن تامین اعتبار است و پیگیر هستیم تا از روشهای مختلف ازجمله فاینانس و انتشار اوراق مشارکت منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم. درواقع برآورد ما این است که با تامین بهموقع اعتبارات مورد نیاز، تا سال 1404بتوانیم از میدان نماز تا ایستگاه آزادگان در خط 3متروی تهران مسافرگیری کنیم.»