• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 199025
+
-

تهران طلایه‌دار تحول در سنجش اکسیدهای نیتروژن

شهر
تهران طلایه‌دار تحول در سنجش اکسیدهای نیتروژن

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه دی‌اکسید نیتروژن از آلاینده‌های هواست که هر سال میلیون‌ها تن از این گاز بر اثر فعالیت‌های انسانی به‌ویژه مصرف سوخت‌های فسیلی و احتراق موتورهای درون‌سوز تولید می‌شود، گفت: اکسید نیتریک و دی‌اکسید ‌نیتروژن که به اکسیدهای نیتروژن (NOx) معروف‌ هستند، در تولید مه‌دود فتوشیمیایی نقش عمده‌ای دارند.
به‌گزارش همشهری، سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی با تأکید بر اینکه منبع عمده دی‌اکسید ازت در مناطق شهری، حمل‌ونقل و تردد خودروهاست که بخش مهمی از ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5میکرون را نیز تشکیل می‌دهد، افزود: شرکت کنترل کیفیت هوا برای نخستین‌بار در کشور با همکاری نهادهای بین‌المللی به حسگر پیشرفته سنجش ترکیبات اکسیدهای نیتروژن از خروجی خودروهای دیزلی و بنزینی مجهز شد. وی با اشاره به اینکه امروز در کشورهای پیشرفته جهان ‌دستگاه‌های به‌روز و مدرنی نظیر OBS1 برای سنجش آلاینده‌های خروجی خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد که خوشبختانه یک مجموعه کامل از این تجهیزات نیز در شرکت کنترل کیفیت هوا موجود است، اظهار کرد: مجموعه مذکور برای خودروهایی با استاندارد یورو۶ تعبیه شده و نسبت به دوده خروجی خودروها بسیار حساس است.


میرزایی‌قمی با بیان اینکه نصب این دستگاه‌ها که شامل حسگرهای دوده و کدری، رطوبت، دما، فشار و سرعت هوای ورودی است، باید در نمونه‌برداری، همزمان‌سازی شده و اطلاعات مختلف از سنسورها به‌منظور امکان انجام محاسبات دقیق در یک زمان واحد، ثبت و پردازش شود، تصریح کرد: برای رفع این مشکل، یک دستگاه دیتالاگر(ثبت‌کننده اطلاعات) چند‌کاناله اهدایی به این شرکت از جانب یکی از نهادهای بین‌المللی که به‌صورت قابل حمل است، مورد استفاده قرار گرفته که موجب کاهش تعدد تجهیزات اندازه‌گیری، ثبت آلایندگی خودروها در شرایط تردد واقعی و افزایش دقت در همزمانی ثبت اطلاعات حسگرها شده است.
وی با بیان اهمیت اندازه‌گیری واقعی میزان آلایندگی خودروها اظهار کرد: تا قبل از استاندارد آلایندگی یورو6 آزمون آلایندگی خودروها در یک آزمایشگاه با شرایط شبیه‌سازی‌‌شده جاده اندازه‌گیری می‌شد، اما تحقیقات متعددی در بین سال‌های 2008 تا 2012 توسط مراجع معتبر صورت پذیرفت و نتیجه آن تحقیقات این بود که میزان آلایندگی خودروها در شرایط تردد واقعی بسیار بیشتر از مقادیر اندازه‌گیری‌شده در شرایط شبیه‌سازی شده آزمایشگاهی است.
این تفاوت درخصوص آلاینده NOx خودروها به‌مراتب شدیدتر است به‌نحوی که تا قبل از استاندارد یورو6 خودروهای دیزلی در شرایط تردد واقعی بین 7 تا 10برابر آلاینده اکسیدهای نیتروژن بیشتری نسبت به مقادیر اندازه‌گیری‌شده در آزمایشگاه منتشر می‌کردند. در همین راستا بود که سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا (EPA) در سال2015 شرکت فولکس واگن را در جریان Dieselgate میلیاردها دلار جریمه کرد. برمبنای همین وجود اختلاف در آلایندگی شرایط واقعی با شرایط آزمایشگاهی، در استاندارد آلایندگی یورو6 انجام آزمون آلایندگی در شرایط واقعی با استفاده از تجهیزات پرتابل برای صدور تأیید نوع خودرو‌ها اجباری شد تا اختلاف آلایندگی واقعی خودروها با مقادیر اندازه‌گیری شده در آزمایشگاه کاهش یابد. میرزایی‌قمی افزود: با تجهیز این شرکت به حسگر سنجش اکسیدهای نیتروژن خودروها، اکنون انجام آزمون آلایندگی شرایط واقعی برای خودروها در ایران نیز امکان‌پذیر خواهد بود و می‌توان الزامات مربوط به استاندارد آلایندگی یورو6 را در کشور جاری کرد.
میرزایی‌قمی با بیان اینکه برای نخستین‌بار در هفته گذشته، دیتالاگر پیشرفته و حسگر ترکیبات اکسیدهای نیتروژن در شرکت کنترل کیفیت هوا روی یک دستگاه خودروی دیزل یورو4 و یک دستگاه خودروی بنزینی نصب و داده‌برداری شده است، تصریح کرد: این دستگاه با قابلیت سنجش اکسیدهای نیتروژن و اکسیژن خروجی موتورهای احتراقی درون‌سوز، گامی مؤثر در جهت افزایش سهولت، دقت و صحت نتایج آزمون‌های سنجش آلاینده‌های خروجی خودروها محسوب می‌شود. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خاتمه با تأکید بر اینکه این حسگر از نوع سنسورهای شیمیایی بوده و در مقایسه با سایر دستگاه‌ها که به دوده دیزل حساس هستند از کارایی بسیار مطلوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای این دستگاه، کالیبراسیون سریع و ساده آن است، ضمن اینکه با وجود نرم‌افزار دقیق دیتالاگر، نتایج با سرعت و سهولت به‌صورت عددی محاسبه شده و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید