• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 198988
+
-

در لایحه جدید عفاف و حجاب

ماده 39
مجازات ترویج بی‌حجابی

هر شخص در فضای مجازی یا غیرمجازی به اصل حجاب توهین کند یا برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی را ترویج کند یا هر رفتاری انجام دهد که نوعا ترویج آنها محسوب شود، مرتکب در مرتبه اول به جزای نقدی درجه4 و به تشخیص مقام قضایی ممنوعیت از خروج از کشور و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی از 6ماه تا 2سال و حذف محتوا‌های سابق ناقض قانون محکوم می‌شود و در صورت تکرار، جزای نقدی یک‌درجه تشدید و سایر مجازات‌های مرتبه اول نیز اعمال می‌شود. تبصره: ضابطان مطابق صلاحیت‌های قانونی مکلفند برای حداکثر مدت 24ساعت گذرنامه، حساب‌های کاربری داخلی و صفحات متناظر و پایگاه اطلاع‌رسانی مرتکب را توقیف و پرونده را جهت تعیین تکلیف به مرجع قضایی ارسال کنند. (جزای نقدی درجه4: از 50 تا 100میلیون تومان و جزای نقدی درجه3: از 100 تا 150میلیون تومان است.)

ماده 58
تعرض به بانوان محجبه

هر شخصی در اماکن عمومی یا معابر متعرض به بانوان محجبه شود توسط ضابطان عام و خاص قوه‌قضاییه بازداشت و به حداکثر مجازات مندرج در ماده619 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.
تبصره: هرشخص با هرگونه رفتاری اعم از فعل و ترک فعل به‌علت حجاب به زنان توهین کرده و یا افترا ببندد به مجازات این ماده محکوم می‌شود. (مجازات ماده619 کتاب پنجم ق.م.ا عبارت است از حبس از 2 تا 6‌ماه و تا 74ضربه شلاق).

ماده  64 و 65
امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر

  مطابق مبانی شرعی و اصل هشتم قانون اساسی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر لسانی در حوزه پوشش و حجاب وظیفه اجتماعی همه مردم است و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌علت انجام واجب شرعی مؤاخذه کرد. امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در این حوزه باید با مهربانی و با مدارا و با رعایت شروط آن ازجمله نداشتن مفسده و احتمال تأثیر باشد. هرکس در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر عدم‌رعایت حجاب شرعی یا بی‌حجابی یا بدپوششی، مرتکب توهین یا افترا شود به مجازات مقرر قانونی محکوم می‌شود. در صورتی که فردی امر و نهی را با پرخاش و دعوا همراه کند به جزای نقدی درجه6 محکوم می‌شود.
   هر کس در مقابل امر به معروف و نهی از منکر شرعی و قانونی درخصوص عفاف و حجاب، حرکات غیرمتعارف انجام داده و یا توهین و یا پرخاش کند، به جزای نقدی درجه5 محکوم می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید