• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19880
+
-

رهایی جوان محکوم به قصاص با پادرمیانی هنرمندان

متهم و همدستش سال‌ها پیش مرد محضرداری را به قتل رساندند و به قصاص محکوم شدند اما با تلاش هنرمندان یکی از آنها از مجازات مرگ رهایی یافت

تلاش جمعی از بازیگران و هیأت صلح و سازش دادسرای جنایی تهران برای نجات عاملان قتل مرد محضردار از قصاص نتیجه داد و باعث شد تا با پرداخت دیه یکی از آنها از مجازات مرگ نجات پیدا کند.

به گزارش همشهری، این جنایت پنجم آذر سال76 در جنوب شرق پایتخت رخ داد. در آن زمان گزارش قتل مرد محضرداری به پلیس گزارش شد و مأموران برای بررسی موضوع راهی دفترخانه شدند. آنها با جسد مردی حدودا 55ساله روبه‌رو شدند که دست و پایش بسته شده و تکه‌ای از پرده دفترخانه داخل دهانش بود. به گفته پزشکی‌قانونی مرد میانسال به‌خاطر وجود همین پارچه و بر اثر خفگی جانش را از دست داده بود. بررسی‌ داخل دفتر نیز نشان می‌داد که جنایت احتمالا با انگیزه سرقت رخ داده است.

از همان زمان تحقیقات برای شناسایی عاملان جنایت آغاز شد تا اینکه مأموران پی بردند پسر 17ساله‌ای به نام سجاد که در دفترخانه کار می‌کرده به طرز مرموزی ناپدید شده است. جست‌وجوی کارآگاهان برای شناسایی و دستگیری این نوجوان شروع شد تا اینکه مأموران با شناسایی مخفیگاهش او را دستگیر کردند.

حل معما

پسر نوجوان در تحقیقات راز جنایت را فاش کرد و گفت: مدتی بود که در دفترخانه مقتول کار می‌کردم و می‌دانستم وضع مالی خوبی دارد. از سوی دیگر به‌تازگی با دختری آشنا شده بودم و می‌خواستم با او ازدواج کنم اما وضع مالی خوبی نداشتم. همه اینها دست به‌دست هم داد تا نقشه سرقت از دفترخانه مقتول را بکشم. موضوع سرقت را با 3نفر از دوستانم در میان گذاشتم و آنها هم از پیشنهاد من استقبال کردند. وی ادامه داد: طبق نقشه قرار شد من آخر وقت در دفترخانه بمانم تا با مقتول صحبت کنم. وقتی همه کارکنان رفتند، من ماندم و مقتول. سر صحبت را با او باز کردم و گفتم به‌تازگی با دختری آشنا شده و قصد دارم با او ازدواج کنم. به بهانه اینکه قصد مشورت با وی را دارم، او را سرگرم کردم و از طرفی در ورودی را باز گذاشته بودم تا همدستانم وارد آنجا شوند. لحظاتی بعد همدستانم وارد شدند و دست و پای او رابستند اما مقتول شروع کرد به فریاد زدن.

همدستانم از ترس قسمتی از پرده دفتر را کنده و داخل دهان وی گذاشتند. پس از آن گاوصندوق را از داخل دیوار کندیم و همراه تلویزیون، دستگاه ویدئو، تلفن و مبلغ 30هزار تومانی که در آنجا بود، سرقت کرده و فرار کردیم.

محاکمه قاتلان

پس از اظهارات پسر نوجوان، کارآگاهان 3متهم دیگر این پرونده را دستگیر کردند و اموال سرقتی از آنها کشف شد. 2متهم اصلی در بازجویی‌ها اقرار کردند که به هیچ عنوان قصدشان جنایت نبوده است. یکی از آنها گفت: زمانی که ما از آنجا خارج شدیم مرد محضردار نفس می‌کشید و فکر می‌کردیم هرکس برسد و او را در آن وضعیت ببیند، دست وپایش را باز می‌کند. ما فقط می‌خواستیم از آنجا سرقت کنیم و نیتمان آدمکشی نبود. وقتی دستگیر شدیم تازه متوجه شدیم که مرد محضردار بر اثر خفگی جانش را از دست داده است و به‌شدت دچار عذاب وجدان شدیم.

تلاش برای رضایت

متهمان این پرونده پس از مدتی در شعبه 1603دادگاه عمومی پای میز محاکمه رفتند و 2نفر از آنها به اتهام مشارکت در قتل عمدی مرد محضردار به قصاص و 2متهم دیگر به حبس محکوم شدند. حکم پس از تأیید در شعبه 33دیوان‌عالی کشور به مرحله اجرا رسید و همچنان که پرونده در شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران بود، تلاش هیأت صلح و سازش برای رضایت از اولیای دم شروع شد. علاوه بر این جمعی از بازیگران ازجمله فرخنده جبارزادگان، افشین علی‌مرادیان و علیرضا محمدی هم برای نجات عاملان این جنایت دست به‌کار شدند.

در نهایت تلاش آنها و هیأت صلح و سازش دادسرای جنایی تهران نتیجه داد و اولیای دم از قصاص یکی از متهمان گذشت کردند و خواستار دیه شدند. این‌بار با تلاش دکتر محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران و هنرمندان مبلغ دیه یکی از متهمان فراهم شد و به این ترتیب یکی از متهمان از مجازات رهایی یافت. این در حالی است که تلاش هنرمندان و تیم صلح و سازش برای فراهم کردن دیه و نجات متهم دوم همچنان ادامه دارد تا اولیای دم از قصاص وی صرف‌نظر کرده و او را هم ببخشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید