• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 1988
+
-

سهم صداو سیما ، هنر و گردشگری از بودجه

بودجه خوانی همشهری از دخل و خرج صدا و سیما، موسیقی ، سینما، حوزه علمیه ، گردشگری و ورزش در سال 97

بودجه عمومی
سهم صداو سیما ، هنر و گردشگری از بودجه

رضا کربلایی| بودجه عمومی دولت ایران در سال آینده بالغ بر 393هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که از این میزان سهم امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری بالغ بر 78هزار و 878میلیارد ریال خواهد بود؛ یعنی سهم مستقیم این بخش اندکی بیش از 2درصد است. سؤال بسیاری از مردم این است که بودجه پیش‌بینی شده برای امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری در سال آینده صرف اجرای چه برنامه‌هایی خواهد شد و آیا با این بودجه و به‌ویژه سازوکار هزینه‌کرد آن می‌توان شاهد تحول بنیادین در امور یادشده بود؟ به گزارش همشهری، کالبدشکافی بودجه 78هزار و 878میلیارد ریالی امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری در سال آینده نشان می‌دهد که 26درصد از این بودجه صرف نهاد‌های حوزه دین 25درصد سهم فصل رسانه شامل بودجه سازمان صدا و سیما و خبرگزاری دولتی ایرنا، 23درصد جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، 13درصد جهت ورزش و تفریحات 80میلیون نفر ایرانی، 5درصد برای میراث فرهنگی، 4درصد برای گردشگری، 3درصد جهت تحقیق و توسعه امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری و کمتر از یک‌درصد هم به صنایع‌دستی می‌رسد. نکته قابل تامل اینکه هرچند در بودجه سال آینده سهم هزینه‌های جاری به نسبت هزینه‌های عمرانی در امور فرهنگ، تربیت‌بدنی و گردشگری 80به 20درصد دیده شده اما عملکرد بودجه‌ریزی دولت نشان می‌دهد که سهم بودجه جاری این بخش نظیر سایر بخش‌ها در اجرا از مرز 90درصد هم فراتر می‌رود.

 

سهم حوزه از بودجه پیشنهاد دولت این است که سال آینده بالغ بر 18هزار و 415میلیارد ریال به اجرای برنامه‌های جاری و عمرانی فصل دین و مذهب اختصاص یابد که از این میزان 41.5درصد صرف حمایت از حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی، 6.1درصد صرف حمایت و هدایت فعالیت‌های فرهنگی- دینی در دانشگاه‌ها، 4.4درصد صرف شناسایی، جذب و اعزام مبلغان دینی، 4.6درصد صرف گسترش فعالیت‌های فرهنگی درمساجد و 4درصد جهت سازماندهی و پشتیبانی از اعزام روحانیون و مبلغان دینی خواهد شد. به این ترتیب 60درصد از کل بودجه فصل دین و مذهب خرج امور یادشده خواهد شد و البته 4.8درصد هم برای حمایت از اهل سنت هزینه خواهد شد که سرجمع بودجه دین و مذهب بیش از 23هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

 

صدا و سیما بودجه‌ نخست فصل رسانه سال آینده بودجه فصل رسانه بالغ بر 19هزار و 758میلیارد ریال برآورد شده که تنها 152میلیارد ریال آن از ردیف‌های متفرقه تأمین خواهد شد. از مجموع بودجه فصل رسانه‌ در سال 97، بالغ بر 15هزار میلیارد ریال به تنهایی صرف تأمین، تولید و پخش برنامه‌های صدا و سیما (77.3درصد از کل بودجه فصل رسانه) خواهد شد؛ البته بودجه کلی سازمان صدا و سیما حدود 16هزار و 500میلیارد تومان برآورد شده که شامل سایر هزینه‌های این سازمان عریض و طویل می‌شود و شورای نظارت بر صدا و سیما هم به تنهایی 60میلیارد ریال بودجه خواسته است. دولت برای حمایت از مطبوعات حدود 155میلیارد ریال بودجه پیش‌بینی کرده که 7.9درصد از کل سهم فصل رسانه را شامل می‌شود. افزون بر اینکه در سال آینده بودجه خبرگزاری رسمی دولت بیش از 91میلیارد تومان پیش‌بینی شده و برخی خبرگزاری‌ها هم به‌طور مستقیم از بودجه فصل رسانه بهره‌مند می‌شوند.

 

18هزار میلیارد ریال برای فرهنگ و هنر فصل فرهنگ و هنر ایران با 44برنامه‌ پیش‌بینی شده سال آینده اندکی بیش از 18هزار میلیارد ریال بودجه خواهد داشت که از این میزان به‌ترتیب 9.5درصد سهم حمایت و گسترش سینمای ملی، 8.6درصد سهم گسترش و بهسازی کتابخانه‌های عمومی، 7.1درصد سهم حمایت از نشر و ترویج کتابخوانی و 6.6درصد جهت رشد و پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهد شد. نکته مهم اینجاست که سهم هنرهای نمایشی در بودجه سال آینده 4.4درصد، حفاظت و اشاعه آثار مکتوب خطی و غیرخطی ملی 4.3درصد، حفظ و نشر آثار فرهنگی دفاع‌مقدس 2.9درصد، حمایت از موسیقی ملی 2.8درصد و سامان‌دادن به امور جوانان 2.6درصد از کل بودجه فصل فرهنگ و هنر را به‌خود اختصاص خواهد داد.

 

   سهم 3/8درصدی برای گسترش ورزش زنان 

10هزار و 945میلیارد ریال کل بودجه‌ای است که برای ورزش و تفریحات 80میلیون ایرانی در سال آینده پیش‌بینی شده که از این مبلغ حدود 30درصد برای ورزش قهرمانی، 51درصد برای ورزش همگانی، 14درصد برای ورزش دانشجویان و 3.8درصد برای گسترش ورزش در بین نیمی از جامعه یعنی زنان هزینه خواهد شد و ورزش و سلامت دانش‌آموزان هم سهمی 1.1درصدی و ورزش کارگران هم سهم یک‌دهم درصدی از کل بودجه یادشده را به‌خود اختصاص خواهد داد. درحالی‌که بسیاری از کشورها سالانه بودجه سنگینی را صرف توسعه گردشگری و جذب توریست می‌کنند، بودجه فصل گردشگری ایران در سال آینده حدود 151میلیارد تومان برآورد شده که 61.5درصد برای توسعه گردشگری داخلی و 36.5درصد هم در بخش جذب گردشگران خارجی هزینه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید