• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19867
+
-

جنجال فناوری در بازی فرانسه و استرالیا

چشم انداز
جنجال فناوری در بازی فرانسه و استرالیا


روز گذشته در جریان بازی فرانسه و استرالیا استفاده از فناوری در جام‌جهانی جنجالی شد و برای نخستین بار در تاریخ جام‌جهانی تصمیم داور بازی را تغییر داد.

درحالی‌که دیدار فرانسه و استرالیا با نتیجه بدون گل در جریان بود آنتوان گریزمان با تکل مدافع استرالیا در محوطه جریمه سرنگون شد اما داور تصمیم به ادامه بازی گرفت. دقایقی بعد کمک داوران ویدئویی به کمک VAR به داور خطای مدافع استرالیا را اعلام کردند و آندرس کانیا با بازبینی صحنه، پنالتی را به سود فرانسه اعلام کرد. مهاجم شماره ۷ فرانسه پشت توپ قرار گرفت و دروازه استرالیا را باز کرد. اما این فناوری به چه دردی می‌خورد و چطور به داوران کمک می‌کند؟



دور از هیاهوی زمین

درون یک استودیو و به دور از هیاهوی زمین بازی داورانی نشسته‌اند و با استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی، زمین‌بازی را زیرنظر دارند. این داوران علاوه بر همه دوربین‌های تلویزیونی که تصاویر 4K را ارسال می‌کنند، به دوربین‌های ویژه‌ای دسترسی دارند تا هیچ زاویه‌ای از دسترس‌شان خارج نباشد. این تصاویر به‌صورت همزمان روی چندین مانیتور نمایش داده می‌شود.

براساس اطلاعاتی که در سایت فیفا آمده، پرسنل VAR با اشراف کامل، به نمایشگرها چشم دوخته و وضعیت قضاوت داور اصلی بازی را پیگیری می‌کنند. آنها این قدرت رادارند که وارد عمل شوند و به داور زمین پیشنهاد مناسب‌تری برای اعلام قضاوتش بدهند و اگر حادثه‌ای نیاز به بازبینی دارد، شرایط آن را برای داور مهیا کنند. حین بازبینی نیز با هدست و مانیتور با داور در ارتباط هستند و مشاوره می‌دهند. در کنار زمین مانتیوری فراهم شده که داور بازی می‌تواند در مواقع لازم برای دیدن تصاویر به آن مراجعه کند.

 البته داور هنوز هم قاضی نهایی بازی است و حکم نهایی را او صادر خواهد کرد. فیفا ۱۳ نفر از داوران برجسته خود را برای فعالیت در سیستم کمک‌داور ویدئویی در جام جهانی روسیه تعیین کرده است. براساس اعلام فیفا، تیم VAR به تصاویر ۳۳دوربین به‌صورت همزمان دسترسی دارند که ۸ دوربین تصاویر فوق آهسته یا super slow-motion را فراهم می‌کنند.

2دوربین جانبی تنها مختص این تیم است که در کناره‌های زمین قرار گرفته‌اند. برای مواقع بسیار حساس هم 2 دوربین با تصاویر فراآهسته ultra slow-motion در پشت دروازه‌های 2 تیم نصب شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید