• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198534
+
-

به حرمت رفاقت

جهان روز
به حرمت رفاقت

مگر غیر از این است که آدم از وقتی خودش را می‌شناسد، در اطرافش دنبال دوست و رفیق می‌گردد؟ دوستانی که در کودکی همبازی‌مان هستند، در نوجوانی و جوانی شریک هیجانات و اتفاقاتی که برایمان می‌افتد و در بزرگسالی، میانسالی و حتی کهنسالی همدمی برای دردهایی که شاید خیلی‌هایش را نمی‌توان با دیگران در میان گذاشت. اصلا همین دوست و رفیق است که می‌شود سنگ صبور و مرهم دردهای مان و می‌شود در خیلی از برهه‌های حساس زندگی رویش حساب کرد. برای همین است که بین همه روزهای جهانی، امروز را هم «روز دوستی» نامگذاری کرده‌اند.

سال‌ها پیش از آنکه سازمان ملل بخواهد، روزی را به‌عنوان روز جهانی دوستی معرفی کند، چنین روزی در بیشتر کشورهای آمریکای جنوبی و به‌خصوص پاراگوئه، جشن گرفته می‌شد تا اینکه در سال ۱۹۵۸ میلادی برگزاری روز جهانی دوستی پیشنهاد شد. در واقع فکر وجود روزی در تقویم برای بزرگداشت دوستی، سر یک میز شام در آمریکای جنوبی شکل گرفت؛ وقتی دکتر ریمون آرتمیو برات‌خو، در جلسه شامی که با دوستانش در پورتو پیناسکو، شهری در ۲۰۰مایلی شمال پاراگوئه داشت، این موضوع را مطرح کرد. دکتر برات خو در این جلسه پیشنهاد داد که چنین روزی با هدف گسترش دوستی و صلح در میان تمام افراد جهان، بدون در نظر گرفتن رنگ، نژاد و مذهب، برگزار شود. از این تاریخ به بعد، ۳۰ ژوئیه در پاراگوئه، به‌عنوان روز دوستی مشخص شد و توسط بسیاری دیگر از کشورهای جهان هم پذیرفته شد. در ادامه این جریان، فردی به نام جویس هال، مؤسس کارت‌های تبریک هالمارک در۱۹۳۰، دوم آگوست را به‌عنوان روز دوستی معرفی کرد تا مردم انگیزه‌ای داشته باشند که مراتب دوستی خود را به یکدیگر ابراز کنند. بعد از این جریان در شرایطی که هیچ شخصی، فکر نمی‌کرد این ماجرا چندان جدی گرفته شود،
 نین عنان، همسر کوفی‌عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد با همکاری سازمان ملل و شرکت دیزنی در ۱۹۹۸ میلادی یک شخصیت کارتونی با نام «وینی پوه» را به‌عنوان سفیر دوستی در جهان، معرفی کرد. همین مناسبت باعث شد تا بسیاری از دوستان در این روز برای یکدیگر هدیه و کارت بفرستند و مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم در شصتمین جلسه خود ۳۰ جولای را به‌عنوان روز جهانی دوستی، نامگذاری کرد و از تمام کشورهای عضو خود نیز خواست که طبق فرهنگ و رسوم کشور خود، این روز را برگزار کنند.
    
امروز، روز خوبی برای تجدید دوستی و رفاقت است. از قدیم گفته‌اند که پیداکردن دوست سخت نیست، بلکه نگه‌داشتن آن سخت است. پس امروز را به وقت گذراندن با رفقا اختصاص دهید تا شما هم این روز را یک جورهایی جشن گرفته باشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید