• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 7 مرداد 1402
کد مطلب : 198413
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/y82nz
+
-

حریف اروپا

تیم منتخب ستاره‌هایی که از لیگ‌های اروپایی جدا شده‌اند، قادر به شکست هر تیمی است

حریف اروپا

با آغاز ریخت‌و‌پاش سعودی‌ها، حالا بازی در لیگ عربستان بهترین شغل دنیا برای بازیکنان فوتبال است. باشگاه‌های این کشور با تکیه بر حمایت مالی دولت، اقدام به گردآوری جمعی از ستارگان دنیا کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد و ممکن است در هفته‌های آینده پای ستاره‌هایی نظیر امباپه، وراتی، لوکاکو و... هم به این کشور باز شود. الهلال به‌تازگی مالکوم برزیلی را جذب کرده اما به این بازیکن پیراهن شماره77 را داده تا شماره10 برای امباپه یا اوسیمن خالی بماند. الاهلی هم عصر دیروز رسما با ریاض محرز به توافق رسید و با پرداخت 30‌میلیون یورو به منچسترسیتی، این ستاره را به ترکیب تیمش اضافه کرد. در روزهای اخیر بازیکنان دیگری مثل جردن هندرسون هم به این لیگ پیوسته‌اند و احتمالا بازیکنانی چون میتروویچ، دمبله، سادیو مانه، حکیم زیاش و خیلی‌های دیگر هم در روزهای آینده سر از شبه‌جزیره درمی‌آورند.
   میانگین دستمزد دریافتی بازیکنان شاغل در لیگ حرفه‌ای عربستان به 6.3‌میلیون یورو در سال رسیده که با توجه به دستمزد 200‌میلیون یورویی رونالدو و بنزما و 100‌میلیونی کانته چنین رقمی دور از انتظار نیست. این رقم را مقایسه کنید با میانگین دستمزد بازیکنان حاضر در لیگ برتر انگلیس با 3.1‌میلیون یورو که بالاترین میانگین حقوق سالانه در لیگ‌های اروپایی به‌حساب می‌آید؛ بالاتر از بوندس‌لیگا (1.8)، لالیگا (1.5)، سری‌آ (1.4) و لیگ‌یک (1.2). در لیگ‌های اروپایی بین 35 تا نزدیک 50درصد از حقوق بازیکنان صرف پرداخت مالیات می‌شود اما در عربستان مالیاتی در کار نیست. این یعنی بازیکنان این لیگ به‌طور متوسط 4برابر ثروتمندترین لیگ اروپا یعنی لیگ برتر دریافتی دارند.
   کریستیانو رونالدو چندی پیش به حمایت از لیگ عربستان پرداخت و پیش‌بینی کرد به‌زودی این رقابت‌ها بین 5‌لیگ برتر فوتبال جهان قرار خواهد گرفت. همین حالا به‌نظر می‌رسد تماشای بازی‌های این لیگ از سری‌آ یا بوندس‌لیگا و لیگ فرانسه هم جذاب‌تر باشد. لیونل مسی و بوسکتس هم از اروپا خارج شده‌اند. به اینها اضافه کنید بازیکنانی نظیر سوارس، خامس و... را که زودتر خرج خود را از اروپا جدا کردند. در حال حاضر می‌توان با استفاده از بازیکنان جدا‌شده از اروپا ترکیبی چید که این تیم منتخب همه بازیکنان شاغل در اروپا را شکست دهد.
   دروازه‌بانان: ادوارد مندی (الاهلی) و اوسپینا (النصر)
   مدافعان: کولیبالی (الهلال)، آلبا (اینتر مایامی)، کیه‌لینی (لس‌آنجلس اف‌سی) و الکس تلس (النصر)
   هافبک‌ها: روبن نوس (الهلال)، سرگئی میلینکوویچ ساویچ (الهلال)، بوسکتس (اینتر مایامی)، خامس رودریگس (سائوپائولو)، کانته (الاتحاد)، بروزوویچ (النصر) و اور بانگا (الشباب)
   مهاجمان: کریستیانو رونالدو (النصر)، لیونل مسی (اینتر مایامی)، کریم بنزما (الاتحاد)، ریاض محرز (الاهلی) و فیرمینو (الاهلی)

کوتاه با نقل‌و‌انتقالات
    الهلال در یک‌قدمی جذب مارکو وراتی قرار دارد. پاری‌سن‌ژرمن برای هافبک ایتالیایی خود 30‌میلیون یورو می‌خواهد.
    پیوستن لوییس سوارس به دوستانش یعنی مسی، بوسکتس و آلبا در اینترمایامی تا پایان سال 2023 امکان‌پذیر نیست و این ستاره در گرمیو خواهد ماند. او حتی ممکن است در پایان فصل از فوتبال خداحافظی کند.
    خامس رودریگس ستاره سابق رئال به سائوپائولوی برزیل پیوست.
    هزینه‌های امضای قرارداد موسی دمبله فرانسوی و جک هندری اسکاتلندی با تیم فوتبال الاتفاق عربستان حدود 28.5‌میلیون دلار بوده است. ارزش انتقال دمبله 27‌ساله، 24میلیون دلار برای 4‌فصل تا سال‌2027 و هندری 28‌ساله، 4.5‌میلیون دلار برای 3‌فصل تا سال‌2026 است.
    دستمزد هندرسون در الاتفاق بالغ بر 12‌میلیون دلار است که در 3‌فصل تقسیم شده است. البته مشوق‌های مالی نیز با توافق طرفین در این قرارداد گنجانده شده است.
    مالکوم مهاجم برزیلی‌ با 60‌میلیون یورو از زنیت روسیه به الهلال عربستان پیوست و در فهرست 10انتقال گران‌قیمت تاریخ فوتبال کشورش جای گرفت؛ نیمار (از بارسلونا به پاری‌سن‌ژرمن با 222‌میلیون یورو)، کوتینیو (از لیورپول به بارسلونا با 135‌میلیون)، آنتونی (از آژاکس به منچستریونایتد 95میلیون)، نیمار (از سانتوس به بارسلونا 88‌میلیون)، آرتور ملو (از بارسلونا به یوونتوس 80.6‌میلیون)، کاسمیرو (از رئال مادرید به منچستریونایتد 70.65‌میلیون)، کاکا (از میلان به رئال 67‌میلیون)، آلیسون (از رُم به لیورپول 62.5‌میلیون)، مالکوم (از زنیت به الهلال 60‌میلیون) و اسکار (از چلسی به شانگهای 60‌میلیون).
    اریک بایی به انتقال از منچستریونایتد به النصر نزدیک است. او نهمین بازیکن خارجی این باشگاه خواهد شد.
    الاتحاد عربستان و لیورپول در حال نزدیک‌شدن به تکمیل قرارداد فابینیو هستند. اگر همه‌‌چیز طبق برنامه پیش برود، فابینیو به‌زودی تحت تست پزشکی قرار خواهد گرفت. الاتحاد بر سر قرارداد 3‌ساله با این بازیکن به توافق رسید.
    النصر عربستان آماده ارائه پیشنهادی 37‌میلیون یورویی برای جذب سادیو مانه است و اطمینان دارد که می‌تواند این انتقال را رقم بزند. مذاکرات بین 2‌باشگاه در حال پیشرفت به سمت مراحل نهایی است.

ادامه جدایی‌ها
اروپا هر روز خلوت‌تر می‌شود

لوییس سوارس که گفته می‌شد به‌دلیل مصدومیت می‌خواهد فوتبال را کنار بگذارد، تصمیم گرفت فعلا به بازی ادامه دهد. او تمایل داشت این فصل به دوستانش در اینتر مایامی بپیوندد و در کنار مسی، بوسکتس و آلبا گروه بارسلونایی‌های مقیم مایامی را راه‌اندازی کنند. اما در حال حاضر این انتقال ممکن نیست و گرمیو به او اجازه جدایی نمی‌دهد. آخر هفته گذشته اما 2‌بازیکن اعلام بازنشستگی کردند. اولی لارس دندونکر مدافع بلژیکی که سابقه بازی برای برایتون و کلوب بروخه را دارد، در سن 22‌سالگی به‌دلیل عارضه قلبی بازنشسته شد. دومی ستاره‌ای معروف بود. داوید سیلوا که در تمرینات پیش‌فصل رئال سوسیه‌داد دچار مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی شده بود، در سن 37‌سالگی مجبور شد فوتبال را کنار بگذارد. او در دوران حرفه‌ای‌اش که 20‌سال به طول انجامید، برای تیم‌های والنسیا، ایبار و سلتاویگو بازی کرد اما بهترین دورانش حضور 10‌ساله در منچسترسیتی از سال 2010 تا 2020 بود؛ 436‌بازی برای این تیم با آمار 77‌گل زده و 141‌پاس‌گل، 5‌قهرمانی در جام اتحادیه، 4‌قهرمانی در لیگ برتر، 3‌قهرمانی در جام خیریه و 2‌قهرمانی در جام حذفی انگلیس. او همچنین بین سال‌های 2006 تا 2018در عضویت تیم ملی فوتبال اسپانیا بود و با این تیم قهرمانی در جام جهانی 2010 و قهرمانی در یوروهای 2006 و 2012 را تجربه کرد. بدین‌ترتیب 2‌بازیکن دیگر از جمع بازیکنان شاغل در لیگ‌های اروپایی خارج شدند. به این دو اضافه کنید ادینسون کاوانی را که در آستانه فسخ قرارداد با والنسیا به‌صورت توافقی قرار دارد. او هم اروپا را ترک می‌کند. بوکاجونیورز پیشنهادی رسمی برای جذب این بازیکن ارسال کرده است.

بن جی‌کوبز، روزنامه‌نگار آمریکایی در توییتر نوشت: «وزارت ورزش عربستان 17میلیارد پوند (19.6میلیارد یورو) برای نقل‌وانتقالات اختصاص داده است. این بودجه تمام‌نشدنی می‌تواند همه ستارگان دنیا را در خود ببلعد.» در عربستان حتی باشگاه‌های کوچک هم از سفره‌ای که دولت این کشور برای خرید بازیکنان خارجی پهن کرده است، بی‌نصیب نمانده‌اند. استیون جرارد برای الاتفاق 3‌بازیکن خارجی به نام‌های جردن هندرسون انگلیسی از لیورپول، موسی دمبله فرانسوی از لیون و جک هندری اسکاتلندی از کلوب بروخه بلژیک خرید.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید