• سه شنبه 23 اردیبهشت 1404
  • الثُّلاثَاء 15 ذی القعده 1446
  • 2025 May 13
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19829
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VJJM
+
-

ساماندهی بازار خودرو تا یک‌ماه دیگر


عضو شورای رقابت از ساماندهی بازار خودرو ظرف یک‌ماه آینده خبر داد. ولی ملکی در یک برنامه رادیویی، توضیح داد: تعرفه خودروهای وارداتی که تا ۴۰ درصد افزایش یافته بود، باید در مدت 3‌ماه به تعرفه‌های مشخص‌شده در سال ۹۶ بازگردد.

او با بیان اینکه تعرفه خودروهای وارداتی باید تا سال ۱۴۰۰، سالانه 5درصد کاهش یابد تا در نهایت به ۲۰ درصد برسد، گفت: قیمت خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان با درنظر گرفتن تورم‌بخشی به‌دلیل کاهش کیفیت و بهره‌وری، 7درصد افزایش خواهد یافت. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس ادامه داد: اختلاف قیمت خودرو میان کارخانه و بازار، به سبب هجوم سرمایه‌های سرگردان به این بخش به‌وجود آمده است.

او با تأکید بر اینکه در بازار خودرو احتکاری صورت نگرفته است، افزود: در مدت 8روز، 2شرکت خودرو‌سازی‌ ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند روزانه 2هزار و ۵۰۰خودرو و در مجموع ۲۰هزار خودرو را تولید کنند.

یک عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با اشاره به افزایش قیمت خودرو گفت: هزینه‌هایی که به ذات و ماهیت مدیریت‌شده تولید ربطی ندارد، نبایستی بر مصرف‌کننده بار شده و از مردم گرفته شود.

محمدرضا نجفی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: من با افزایش مکرر قیمت‌ها در طول یک سال مخالفم، شرط لازم ماندگاری و توسعه رقابت‌پذیر، رعایت حقوق مشتریان، رعایت مسئولیت‌های اجتماعی و ایجاد اعتماد، ثبات و استقرار در حوزه کسب و کار است. خاصه خودرو که آثار اقتصادی، رفاهی و ایمنی آن تأثیر فراوانی بر زندگی آحاد مردم و اقتصاد کشور خواهد داشت.

او با بیان اینکه افزایش مکرر قیمت، توجه نامتناسب و ناکافی به منافع متوازن ذی‌نفعان و نتایج برداشتی جامعه متنوع و متکثر، صرفا در فضای بسته و رانتی ممکن است و چنین سبکی از کار در بازار رقابتی محکوم به اضمحلال است، افزود: به همین دلیل است که ما حمایت واقعی، مؤثر و لازم از تولید را در نهادینه کردن این ویژگی‌ها در محیط و محاط صنعت می‌دانیم و صرف محدودیت دسترسی مصرف‌کنندگان را، خدمتی ممکن، مفید، مؤثر و راهگشا در درازمدت به صنعت خودرو نمی‌دانیم.

نجفی در عین حال تأکید کرد: با مدیریت شفاف و کارآمد در طول زنجیره تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش نیز امکان تعدیل بخش دیگری از هزینه‌ها و قیمت‌ها به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید