• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19819
+
-

این داستان ادامه دارد

ساعاتی بعد از پیروزی دلچسب تیم ملی در نبرد با مراکش، بسیاری از ایرانی‌ها نیز مثل مهره‌های تیم کارلوس کی‌روش به تماشای مسابقه اسپانیا و پرتغال نشستند.اگر پیروزی دیرهنگام در سن‌پترزبورگ اتفاق نیفتاده بود، شاید نتیجه دیدار هم‌گروهی‌ها از اهمیت بسیار زیادی  برای ایران برخوردار نمی‌شد اما سه امتیاز ارزشمند تیم ملی در برابر رقیب آفریقایی، همه معادله‌های صعود را در کانون توجه اهالی فوتبال در ایران قرار داد. جنگِ اسپانیا و پرتغال، کلیدی‌ترین مسابقه دور گروهی جام‌جهانی 2018 و احتمالا جذاب‌ترین مسابقه جام در این مرحله بود. جدالی که با درخشش رونالدو شروع شد و با درخشش رونالدو به پایان رسید. گروهی از علاقه‌مندان به تیم ملی، باور دارند که تساوی در نبرد شاگردان هیه‌رو و سانتوس به سود ایران بوده است. چرا که تیم کی‌روش می‌تواند با دو تساوی دیگر به مرحله حذفی راه پیدا کند. گروه دیگری اما معتقدند که نتیجه بازی دوم گروه، به ضرر ایران تمام شده است چرا که حالا بالاتر ایستادن از پرتغال در جدول نهایی محال به نظر می‌رسد. مهم‌تراز همه این گمانه‌زنی‌ها اما، درنظر گرفتن قدرت واقعی اسپانیا و پرتغال است چرا که به نظر می‌رسد برد ایران در گام اول، انتظارات غیرمنطقی را در اطراف این تیم شکل داده است. حریف بعدی تیم ملی، اسپانیایی خواهد بود که مهاجمش می‌تواند از موقعیت صفر درصد برای گلزنی، گل بسازد و بعد از آن، نوبت به پرتغالی خواهد رسید که به خط دفاعی متشکل از راموس و پیکه، 3 گل می‌زند.
تیم ملی برای امیدوار ماندن به رویای صعود،  باید به سرعت از فضای بازی با مراکش خارج شود و خودش را برای دو جنگ تمام‌عیار آماده کند. دو جنگ کاملا نابرابر با دو تیم آماده و قدرتمند از فوتبال اروپا. اسپانیا با ایسکو، اینیستا و سیلوا، آمادگی باز کردن هر دفاعی را دارد و به کمک هماهنگی و کار تیمی، می‌تواند در همان دقایق اول انرژی زیادی از تیم ملی بگیرد. پرتغال نیز در مسابقه اول در ضدحمله شگفت‌انگیز ظاهر شده و کریس رونالدو نیز کاملا در اوج قرار دارد. هر دو تیم، بسیار شوت‌زن هستند و این موضوع وظیفه تیم ملی را سخت‌تر می‌کند. اگر ایران در جدال دوم از اسپانیا شکست بخورد و پرتغال، مراکش را شکست دهد، با فرضِ پیروزی ساده اسپانیا در روز پایانی برابر مراکش، شکست دادن پرتغال تنها راه صعود تیم ملی از گروه خواهد بود. اگر تیم ملی اسپانیا را متوقف کند و پرتغال مراکش را با نتیجه بهتر از یک بر صفر شکست دهد، باز هم به فرض پیروزی اسپانیا در دیدار آخر، ایران برای صعود نیاز به شکست دادن تیم سانتوس خواهد داشت. اما اگر ایران برابر اسپانیا به تساوی دست پیدا کند و مراکش هم از پرتغال امتیاز بگیرد، یک تساوی در روز آخر تیم ملی را بدون قید و شرط به مرحله بعد می‌فرستد. همه احتمالات، نشان می‌دهند که شانس صعود ایران بسیار کم و حتی نزدیک به صفر است اما این تیم برای شگفتی‌ساز شدن دست به هر کاری می‌زند. 
شکست دادن مراکش، شکست آبرومندانه در مقابل اسپانیا و نباختن به پرتغال، سقف آرزوهای هواداران تیم ملی قبل از سفر پسران کارلوس به روسیه بود. تیم ملی تا امروز به اولین هدفش رسیده و حتی اگر نتواند به مرحله بعد برسد، یک جام جهانی موفقیت‌آمیز داشته است. ایران در تاریخ جام‌های جهانی هرگز بیشتر از 3 امتیاز به دست نیاورده و حالا فقط یک امتیاز با رقم‌زدن بهترین جام جهانی تاریخش فاصله دارد. اما شاید حتی این یک امتیاز نیز برای رسیدن به جمع 16 تیم نهایی جام کافی نباشد. دو جدال بعدی تیم ملی، به مراتب دشوارتر و طاقت‌فرساتر از مسابقه با مراکش خواهد بود اما شاید اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها باید هشدار تازه کی‌روش را جدی بگیرند:«در جام جهانی، هیچ تیمی تنها به خاطر شهرت و آوازه‌اش پیروز نمی‌شود!»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید