• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19798
+
-

ایجاد اشتغال با احیای صنایع دستی


کمیل میلادی| سنندج-خبرنگار :

صنایع دستی در استان از قدمت چندهزارساله برخوردار است. با این حال، برخی رشته‎های آن به دلیل نبود استادکار و بازار فروش در حال فراموشی است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با «حمید میمنت‎آبادی» کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌خوانید. 

چه راهکارهایی برای احیای صنایع دستی وجود دارد؟

از طریق ایجاد کارگاه‌های روستایی می‌توان از توان استادکاران قدیمی صنایع دستی استفاده کرد و این هنر را به جوانان و زنان روستا آموزش داد. نمونه این طرح در بسیاری از مناطق روستایی مریوان اجرا شده است. نتیجه آن علاوه بر اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و ثبت جهانی صنایع دستی مانند کلاش‌بافی است. 

چگونه می‌توان تولید صنایع دستی را به منبع درآمد تبدیل کرد

هر منطقه‌ای دارای ظرفیت‌های مختلفی است که نیاز به شناسایی دارد و از آن می‌توان در زمینه رشد اقتصادی بهره برد. نمونه آن شغل دامپروری است که در بیشتر روستاهای کردستان وجود دارد. با فراوری محصولاتی مانند چرم و پشم دام و استفاده از آن در زمینه صنایع دستی می‌توان برای افراد جویای کار اشتغال ایجاد کرد. ادامه این روند نیازمند اعطای تسهیلات کارآفرینی از طریق تعاونی‌های روستایی و صندوق‌های حمایتی است. همچنین لازم است که در هر منطقه‌ای از استان یک بازارچه فروش صنایع دستی ایجاد شود. 

چه مشکلاتی در زمینه احیای صنایع دستی وجود دارد؟

بیشتر دستگاه‌های اجرایی تسهیلات کارآفرینی را بدون تحقیقات به افراد متقاضی واگذار می‌کنند که بیشتر آنها این سرمایه ملی را خارج از تعهدات کارآفرینی خود هزینه می‌کنند. این رویه علاوه بر هدررفت این سرمایه در سطح کلان، مانع بزرگی برای تولید و احیای صنایع دستی و مشاغل مختلف به شمار می‌رود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید