• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19797
+
-

سهم‌خواهی شهرداری‌های استان از پساب

با توجه به کمبود آب برای نگهداری و توسعه فضای سبز، پساب از اهمیت بیشتری برخوردار شده است

شهری
سهم‌خواهی شهرداری‌های استان از پساب




محمدیاسین دهقان| یزد - خبرنگار:

این روزها پساب تصفیه‌خانه فاضلاب یزد به یکی از موضوعات اصلی شهر و استان تبدیل شده است. نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مصمم هستند این پساب را به نفع مردم برای استفاده در فضای سبز شهر به کار بگیرند و از تخصیص آن به صنایع، به‌ویژه صنایع پرآبخواه، گلایه دارند.

در زمان اعتراضات مردمی به اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب در مجاورت شهرهای یزد، زارچ و شاهدیه، بخشی از این پساب به شهرداری‌های این 3 شهر اختصاص یافت، اما در حال حاضر وزارت نیرو این سهمیه را ملغی کرده است و شهرداری‌ها خواهان احیای این سهمیه برای استفاده از پساب جهت آبیاری فضای سبز هستند. آنها عقیده دارند پسابی که از شبکه فاضلاب یزد تولید می‌شود باید برای مردم شهر به کار گرفته شود و تخصیص آن به صنایع صحیح نیست.

بحث درباره پساب با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول، نمایندگان شورای شهر و نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر با جدیت در جلسات متعدد دنبال شد.
در این جلسات عنوان شد تنها 33 درصد از شبکه فاضلاب یزد اجرا شده و برای تکمیل این شبکه 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در نهایت مصوب شد که شبکه طی 5 سال با پیگیری شورای شهر تکمیل شود.


لغو سهمیه به دلیل پیگیری نکردن

رئیس شورای اسلامی شهر درباره دیدگاه شورا نسبت به پساب تصفیه‌خانه فاضلاب یزد می‌گوید: در زمان اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب و انتقال پساب به مجاورت شهرهای یزد، زارچ و شاهدیه، بخشی از پساب به شهرداری‌های این 3 شهر و بخشی نیز به برخی صنایع اختصاص یافته است و امروز اعلام می‌شود که سهمیه شهرداری‌ها به دلیل پیگیری نشدن در این سال‌ها، دیگر وجود ندارد.
«غلامعلی سفید» می‌افزاید: بوی نامناسب، حشرات موذی و مشکلات محیطی باعث اعتراض مردم منطقه شده و قرار بود این سهمیه برای جبران این خسارت‌ها و اجرای فضای سبز به این شهرداری‌ها اختصاص یابد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه استفاده از پساب با جدیت پیگیری نمی‌شود، شرکت آب منطقه‌ای نیز با توجه به پیگیری نشدن، بحث را منتفی کرده است، اما با توجه به کمبود آب برای نگهداری و توسعه فضای سبز، پساب از اهمیت بیشتری برخوردار شده است و شهرداری‌ها متقاضی این سهمیه هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر با بیان اینکه این موضوع با پیگیری شورای این 3 شهر در جلسه‌ای با وزیر نیرو بررسی و پیگیری شده است، می‌گوید: بخشی از این پساب به شرکت ذوب و روی بافق، بخشی به شرکت سرب و روی بهادران و بخشی نیز به موسسه کوثر اختصاص یافته، اما سهمیه‌ای برای شهرداری‌ها در نظر گرفته نشده است.

وی اعلام می‌کند: در همین شرایط مسئولان اعلام کرده‌اند که طی 4 سال فاضلاب شهر را کامل می‌کنند و از شهرداری یزد خواستار کمک برای اجرای شبکه شده‌اند تا کار سریع انجام شود، اما اعضای شورای شهر خواستار احیای سهمیه قبلی و تخصیص سهمیه جدید از پساب تصفیه‌خانه با توجه به همکاری برای تکمیل شبکه فاضلاب هستند.
سفید متذکر می‌شود: نکته دیگر این است که اعضای شورای شهر عقیده دارند این پساب نباید در صنایع پرآبخواه مصرف شود و باید برای صنایع کم‌آبخواه و «های‌تک» مصرف شود که حیات را به شهر برمی‌گرداند و این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود.
وی درباره مشارکت شهرداری در تکمیل شبکه فاضلاب نیز می‌گوید: شاید شهرداری به عنوان یک منبع درآمد پایدار، تکمیل شبکه را متعهد شود و بهره‌برداری از پساب را در اختیار بگیرد.
رئیس شورای شهر یزد تاکید می‌کند: پساب باید برای مردم یزد مصرف شود نه اینکه بخش‌خصوصی آن را در اختیار بگیرد و به نیازهای شهر و شهروندان توجهی نشود.


رایزنی برای احیای سهمیه

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر هم با تاکید بر اینکه شهرداری یزد هم برای نگهداری فضای سبز موجود و هم برای توسعه فضای سبز به پساب نیاز دارد، می‌گوید: پیش از این 30 لیتر در ثانیه از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به یزد، 9 لیتر در ثانیه به شهرداری زارچ و 9 لیتر در ثانیه به شهرداری شاهدیه اختصاص یافته بود که این تخصیص از سوی وزارت نیرو ملغی شد.
«مهدی کاشفی‌زاده» با تاکید بر اینکه تکمیل شبکه فاضلاب از نظر زیست‌محیطی از اهمیت بسزایی برخوردار است، ادامه می‌دهد: پساب حاصل از تصفیه‌خانه می‌تواند نقش بسزایی در تامین آب مورد نیاز شهرداری‌ها برای نگهداری و توسعه فضای سبز داشته باشد.
وی می‌گوید: برخورداری شهرداری‌ها از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب در شرایطی که نگهداری و توسعه فضای سبز برای افزایش روحیه نشاط و شادابی شهروندان حائز اهمیت است با جدیت از سوی شورای شهر در حال پیگیری است.

کاشفی‌زاده تاکید می‌کند: شهرداری برای نگهداری و توسعه فضای سبز با کمبود آب مواجه شده و منابع موجود روز به روز با کاهش برداشت مواجه است؛ از این رو با تخصیص پساب برای شهرداری تا حدودی این نیاز مرتفع خواهد شد.
وی با گلایه از ملغی شدن سهمیه شهرداری یزد از پساب، می‌گوید: از شهرداری خواسته شده برای احیای این سهمیه به سرمایه‌گذاری در تکمیل تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب اقدام کند؛ در حالی که پساب به حال خود رها شده و اثرات مخربی در منطقه ایجاد کرده است و خواهد کرد؛ از این رو رایزنی از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان در حال انجام است تا سهمیه شهرداری محقق شود.


معضلات تکمیل نشدن شبکه فاضلاب 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی یزد با تاکید بر اینکه تکمیل نشدن شبکه فاضلاب مشکلات زیست محیطی بسیاری برای شهر به دنبال خواهد داشت، اظهار می‌کند: بخشی از فاضلاب خانگی و صنعتی به روش‌های نادرست حمل و دفع می‌شود و بسیاری از تانکرهای حامل فاضلاب در ساعات شب در طول مسیر و در محیط اطراف شهر فاضلاب را تخلیه می‌‌کنند که خسارت جبران‌ناپذیر زیست محیطی دارد.
«مهدی کاشفی‌زاده» ادامه می‌دهد: پیشنهادهایی برای فراهم کردن فرصت انتقال این فاضلاب‌ها به تصفیه‌خانه فاضلاب یزد مطرح شده و قرار است تانکرهای فاضلاب خانگی و صنعتی شناسنامه‌دار شوند اما تکمیل شبکه فاضلاب از اهمیت بسزایی برخوردار است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید