• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 30 تیر 1402
کد مطلب : 197861
+
-

سیاست در هفته‌ای که گذشت

جهان سیاست در روزهایی که گذشت شاهد تحولات بسیاری بود. اگر فرصت پیگیری خبرهای سیاسی را پیدا نکرده‌اید، مطالعه این بخش را از دست ندهید.

اعلام وصول یک طرح و 2 لایحه در مجلس
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول یک طرح با محوریت انتخابات و 2‌لایحه شامل اساسنامه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و همکاری قضایی بین‌المللی را قرائت کرد. محمد رشیدی در نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد: طرح اصلاح بند۳ ماده۳۲ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و شورای‌عالی استان‌ها، لایحه اساسنامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و لایحه همکاری قضایی بین‌المللی.

آمارهای ادعایی خلاف واقع درباره جامعه پرستاری
مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ادعای وجود ۳۰هزار پرستار بیکار و در عین حال کمبود ۱۰۰هزار پرستار در مراکز درمانی را برخلاف واقع توصیف و ضمن تکذیب آمار مذکور، توضیحاتی دراین‌باره منتشر کرد. در پی ادعای رئیس سازمان نظام پرستاری، روابط‌عمومی وزارت بهداشت، توضیحاتی با هدف حفظ منزلت و کرامت جامعه پرستاری ارائه کرد که در بخشی از آن آمده:« ادعای وجود ۲۰تا۳۰هزار پرستار بیکار در کشور، بدون هرگونه مستند ارائه شده، ادعایی واهی و خلاف واقع است. ازجمله تجربه فراخوان‌های اخیر در اغلب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نشان می‌دهد که تعداد متقاضیان در مواردی کمتر از ظرفیت اعلام شده در فراخوان است. در چنین شرایطی چگونه ممکن است ۲۰تا۳۰هزار نفر بیکار باشند ولی ظرفیت جذب پرستار کامل نشود؟ البته ممکن است در بعضی مناطق و شهرهای کشور به‌صورت موردی تعداد پرستار بیش از ظرفیت جذب و به‌کارگیری باشد، اما این موضوع به هیچ روی قابل تعمیم به کل کشور مخصوصا شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها نیست.»

تعیین مجازات نباید موجب وهن شود
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح پنجشنبه در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها، گفت: امروز برخی جرائم، مردم را بیشتر آزار می‌دهد و بیشتر به مردم ضرر می‌رساند که یکی از آنها، جرم سرقت است، لذا رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها نسبت به این مقوله توجه ویژه داشته باشند. رئیس قوه قضاییه ضمن تأکید بر ضرورت نظارت دیوان عالی کشور بر احکام گفت: مجازات باید متناسب، عاقلانه و اثربخش باشد، تعیین مجازات نباید به‌گونه‌ای باشد که موجب وهن شود، اگر مجازات تعیین‌شده، وهن دستگاه قضایی باشد، از اثرگذاری لازم برخوردار نخواهد بود. مجازات تعیین شده باید هم برای محکوم و هم برای فردی که از حکم مطلع می‌شود، اثرگذاری داشته باشد، در اینجاست که عدل و تدبیر قاضی جلوه‌گری می‌کند، در اینجاست که قاضی باید مقتضیات را بسنجد و عاقلانه عمل کند.

آغاز ساخت تصفیه‌خانه در کرج
عملیات ساخت تصفیه‌خانه آب شماره3 شهرستان کرج صبح پنجشنبه با حضور وزیر نیرو در حاشیه رودخانه کرج آغاز شد. حمیدرضا نامداری مدیرعامل شرکت آبفای البرز در آیین کلنگ‌زنی این طرح گفت: تامین آب آشامیدنی ۲۲۰هزار نفر از ساکنان شهرهای کرج، محمدشهر و مشکین‌دشت استان البرز از مهم‌ترین اهداف ساخت این پروژه است. برای ساخت این طرح با ظرفیت تصفیه ۵۷۰لیتر برثانیه، ۸۰۰میلیاردتومان اعتبار اختصاص یافته است.

هوش‌مصنوعی، مبنای شکل‌گیری حملات سایبری
سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه سفر به استان سمنان و در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری سمنان که با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان انجام شد با اذعان به اینکه ۳۰درصد از حملات سال گذشته کشور بر مبنای هوش‌مصنوعی شکل گرفت، گفت: دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، مبنای شکل‌گیری و تهیه و تدوین راهبردهای مطلوب برای دفاع و مقابله با تهدیدات فناوری هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید