• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 30 تیر 1402
کد مطلب : 197858
+
-

ترس از اقدام تلافی‌جویانه ایران

آمریکا بعد از ماه‌ها قادر نیست ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران که در نفت‌کشی یونانی در ساحل تگزاس قرار دارد بفروشد

گزارش
ترس از اقدام تلافی‌جویانه ایران

علی‌الله سلیمی-روزنامه‌نگار

اقدام آمریکا در توقیف نفتکش «سوئز راجان» حالا کم‌کم دارد به دردسر تازه‌ای برای مقامات آمریکایی تبدیل می‌شود که چند‌ماه قبل حتی فکرش را هم نمی‌کردند. به بیان دیگر، آمریکایی‌ها یک محموله نفتی ایران را در آب‌های آزاد دزدیده و به سمت سواحل خود برده‌اند اما با گذشت چند‌ماه هنوز نتوانسته‌اند آن محموله نفتی را تخلیه کنند و به‌اصطلاح، نفت دزدیده شده روی دست‌شان مانده است، چون شرکت‌های آمریکایی از ترس اقدام تلافی‌جویانه ایران، حاضر به تخلیه نفت دزدیده‌ شده از ایران نیستند. بدون شک، یکی از دلایل اصلی ترس آمریکایی‌ها، صحبت‌های اخیر سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه است که خطاب به آمریکایی‌ها گفته: اعلام می‌کنیم اگر شرکتی بخواهد نفت ما را از این نفتکش(سوئز راجان) خالی بکند ما آن شرکت و آمریکا را هم مسئول می‌دانیم.

ماجرای توقیف نفتکش سوئز راجان
اردیبهشت‌ماه امسال نفتکش سوئز راجان با پرچم جزایر مارشال در نزدیکی سنگاپور و در آب‌های دریای جنوبی چین تردد می‌کرد که ناپدید شد. براساس داده‌های وب‌سایت‎هایی که تردد کشتی‌ها را در آب‌های بین‌المللی رصد می‌کنند، سوئز راجان چندی پس از ناپدیدشدن در شرق آفریقا ردگیری و احتمال داده شد در حال حرکت به سمت محلی است که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند. روزنامه فایننشال‌تایمز و مؤسسه اطلاعات دریانوردی امبری، گزارش دادند نفتکش سوئز راجان به دستور مقام‌های آمریکایی توقیف شده‌است، اما چه مقام‌های آمریکایی و چه شرکتی که مسئولیت مدیریت نفتکش سوئز راجان را بر عهده داشت، حاضر به اظهارنظر دراین باره نشدند. کشتی سوئز راجان متعلق به «فلیت اسکیپ» است که شرکتی وابسته به شرکت «اوک‌تری کپیتال» در آمریکاست. در ماه‌های گذشته لابی ضدایرانی موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» با معرفی شرکت اوک‌تری کپیتال به‌عنوان یک شرکت آمریکایی که به دورزدن تحریم‌ها توسط ایران کمک می‌کند، تلاش زیادی کرده بود تا دولت آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا جلوی همکاری این شرکت با ایران را بگیرد. به بیان دیگر، ماجرای توقیف نفتکش سوئز راجان بعد از گزارش‌های لابی ضدایرانی در آمریکا با نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» زیر ذره‌بین دولت آمریکا قرار گرفت.  

ترس شرکت‌های آمریکایی
با گذشت مدت زمان نسبتاً طولانی از توقیف سوئز راجان و تخلیه نشدن نفت دزدیده شده از ایران در آمریکا، حالا و به‌تازگی یک روزنامه آمریکایی موضوعی را فاش کرده که حاکی از کلافگی و بلاتکلیفی مقامات آمریکایی در قبال یک دزدی دریایی از اموال ملت ایران است. وال‌استریت‌ژورنال روز سه‌شنبه گزارش داد که دادستان‌های فدرال آمریکا قادر به فروش ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران نیستند، چون شرکت‌های آمریکایی از ترس اقدام تلافی‌جویانه ایران، حاضر به تخلیه نفت دزدیده‌ شده از ایران نیستند. وال‌‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های مطلع از این رویداد نوشت نفت مذکور در یک نفتکش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس پهلو گرفته است. دادستان‌های آمریکایی چند‌ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفتکش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند.

چه‌کسی به آن نفت دست می‌زند؟!
منابع مطلع می‌گویند با آنکه گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفتکش را صادر کرده ‌اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام کارهای مربوط به این نفت توقیف‌شده را ندارند. مدیرعامل یک شرکت انرژی مستقر در هیوستون به وال‌استریت‌ژورنال گفته: «شرکت‌هایی که به هر طریقی در خلیج‌فارس حضور دارند به‌معنای واقعی کلمه، می‌ترسند چنین کاری را انجام دهند.» او تأکید کرده نگرانی شرکت‌ها این است که هدف اقدامات تلافی‌جویانه ایرانی‌ها قرار بگیرند. به‌گفته او چندین شرکت‌ که با آنها برای تخلیه نفت این نفتکش تماس گرفته شده، این درخواست را رد کرده‌اند. مدیرعامل شرکتی دیگر که در خلیج مکزیک فعالیت می‌کند نیز با اشاره به نگرانی‌های مشابه گفته: «مشخص نیست کسی بخواهد به آن (نفت) دست بزند.» وال‌استریت‌ژورنال نوشته این معضل نشان‌دهنده دشواری‌هایی است که دولت آمریکا در اجرای تحریم‌ها علیه ایران با آنها رو‌به‌رو است. تحلیلگران و مقام‌های سابق آمریکایی گفته‌اند ایران از این تاکتیک‌ها برای منصرف کردن غرب از مانع‌تراشی در صادرات نفت خود استفاده می‌کند. یک مقام سابق آمریکایی اعلام کرده: «ماجرای این کشتی نشان‌دهنده مسائلی است که در سطحی بزرگ‌تر نحوه تقابل ما با تهدیدهای ایران را به نمایش می‌گذارد.»

مکث
ماجرای توقیف نفتکش
فرمانده نیروی دریایی سپاه روایت کرد

در همین راستا فرمانده نیروی دریایی سپاه نسبت به دستور دادستان فدرال آمریکا مبنی بر تخلیه و جابه‌جایی محموله سرقتی نفت ایران که در یک نفتکش در سواحل آمریکاست، واکنش نشان داد. دریادار تنگسیری گفت: دوران بزن‌دررو تمام‌شده است. واقعاً اگر بزنند، می‌خورند و باید منتظر آن باشند. اکنون اعلام می‌کنیم اگر هر شرکت نفتی آمریکایی بخواهد نفت ما را از این نفتکش تخلیه کند، آن شرکت مسئول است، همچنان که آمریکا را هم مسئول می‌دانیم.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید