• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 28 تیر 1402
کد مطلب : 197695
+
-

امشب شهادت‌نامه عشاق امضا می‌شود

امشب شهادت‌نامه عشاق امضا می‌شود

یادنامه: حبیب‌الله چایچیان 1396-1302

2 شعر «امشب شهادت‌نامه عشاق امضا می‌شود» و «آمدم‌ ای شاه پناهم بده» از معروف‌ترین سروده‌های اوست. او شاعر اصیل و بلند‌آوازه‌ای است که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب و علامه امینی تحسین شد.

سفر به کربلا
حبیب‌الله ‌چایچیان تا مقطع فوق‌دیپلم در رشته طب ادامه تحصیل داد ولی از آنجا که به این رشته علاقه‌ای نداشت آن را رها کرد. اما فوت ناگهانی پدر، مسیر دیگری پیش رویش قرار داد. پدر حبیب‌الله در چهل‌و‌یک‌‌سالگی بعد از خواندن زیارت عاشورا و 2 رکعت نماز زیارت، در‌حالی‌که از سجده بلند می‌شد، دار فانی را وداع گفت. همین فوت ناگهانی پدر، باعث شد تا طبع شعر او بیش از پیش شکوفا شود. چایچیان پس از نخستین سفر کربلا با تشویق مادرش‌، طبع شعر خود را وقف چهارده معصوم(ع) کرد و فقط در مدح و مرثیه ائمه(ع) شعر می‌سرود.
 
آمدم‌ای شاه پناهم بده
 چایچیان‌ در یکی از گفت‌وگوهایش تعریف کرده بود: «‌حال مادرم خوب نبود به او گفتم: چه آرزویی داری؟ گفت: آرزو دارم یک‌بار دیگر برای زیارت حضرت رضا(ع) به مشهد بروم. با وجود اینکه سفر برایش دشوار بود، به مشهد رفتیم. حرم مثل همیشه خیلی شلوغ و وارد شدن به حرم مشکل و برای مادرم غیرممکن بود. گفتم: مادرجان! از همین‌جا سلام بدهی زیارت است. گفت: ما قدیمی‌ها تا ضریح را نبوسیم به دلمان نمی‌چسبد. گفتم: دلچسبی‌اش به این است که حضرت جواب بدهند. بازوی مادر را گرفته بودم و آرام‌آرام به‌سمت ضریح حرکت می‌کردیم که در همین حال شعر آمدم‌ ای شاه پناهم بده را سرودم».

شعر با وضو
حبیب‌الله ‌چایچیان، شاعر دائم‌الذکری بود که هرگز بدون ‌وضو لب به ستایش حضرت سبحان و مدح خاندان رسالت (علیهم‌السلام) باز نمی‌‌کرد؛ چرا که به‌خوبی دریافته بود راز و رمز راهیابی به خلوت انس حضرت دوست، نورانیت روح است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید