• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 27 تیر 1402
کد مطلب : 197613
+
-

ساختمان آموزش کودکان کار فرسوده و ناایمن است

اصل ماجرا
ساختمان آموزش کودکان کار فرسوده و ناایمن است

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

مرکز کودکان کار در خیابان ناصرخسرو تا آخر تیرماه تعطیل می‌شود. این ساختمان در اختیار یک سازمان مردم نهاد بود که در آن فضایی برای آموزش و تحصیل کودکان کار فراهم کرده بود. پس از خبر باز پس‌گیری و تخلیه ساختمان بوستان ورشو که به خانه اندیشمندان علوم انسانی داده شده بود،‌ خبر تعطیلی مرکز کودکان کار در منطقه 12به شکل اقدام شهرداری برای جلوگیری از فعالیت یک سازمان مردم نهاد، منتشر شد.
اما اصل ماجرا چیست؟
ساختمان موردنظر به مساحت 1700مترمربع و مجهز به زمین بازی، متعلق به شهرداری است. فرسودگی این ساختمان باعث شده که شهرداری منطقه 12در نامه‌ای به انجمن اعلام کند که برای بازسازی بنا، کودکان باید از آن خارج شوند. در نامه‌ای که از سوی شهرداری منطقه ارسال شده، آمده است: « با عنایت به ‌نظر کارشناسان واحد HSE منطقه و همچنین بازدید کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی و معاونت فنی و عمرانی از وضعیت زمین چمن و فضای ساختمان خانه کودک ناصر خسرو مبنی‌بر مخاطره آمیز بودن فضای کالبدی ساختمان... به‌منظور پیشگیری از تبعات احتمالی صدمات جانی و آسیب دیدگی کودکان، خواهشمند است نسبت به تخلیه ملک خانه کودک ناصرخسرو تا پایان تیرماه سال‌جاری اقدام مقتضی مبذول فرمایید.» در ادامه این نامه تأکید شده است: «هرگونه استفاده از زمین چمن بازی کودکان و حضور در محوطه زمین بازی، ممنوع بوده و مسئولیت اجرا و نظارت بر حضور و فعالیت کودکان در آن مجموعه بر عهده شخص مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان خواهد بود.»
طاهره پژوهش، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان کار در این‌باره به خبرنگار همشهری می‌گوید:« اطراف این ساختمان درگذشته مسکونی بود اما الان تبدیل به انبار شده است. وسایل انجمن بار‌ها سرقت شده و مشکلات زیادی به‌وجود آمده است. زمین بازی بچه‌ها هم نشست کرده است. با وجود همه این مشکلات، کار را ادامه داده و نزدیک به 400کودک را آموزش دادیم؛ اکنون نیز برای حفظ و ادامه آموزش کودکان، نیازمند فضای آموزشی هستیم. اکنون نگرانیم که برای همیشه از فضای آموزش محروم شویم.» خانه کودک ناصرخسرو یکی از پروژه‌های انجمن حمایت از حقوق کودکان است که از سال۱۳۸۰ در محله پامنار با هدف آموزش به کودکان کار و کاهش آسیب‌های اجتماعی در منطقه، مشغول به فعالیت است. مکان خانه‌ کودک ناصر‌خسرو ۲۱ سال است که در راستای ایفای تعهدات اجتماعی طی تفاهمنامه‌ای از سوی شهرداری تهران در اختیار انجمن قرار گرفته است. از سال۱۳۹۴ دیگر قراردادی از سوی شهرداری با خانه کودک بسته نشد و انجمن طی این سال‌ها برای ادامه فعالیت در خانه کودک با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده است. در سال1401 نیز200متر از این ساختمان توسط فردی، دیوارکشی شد. این فرد ادعا می‌کرد که مالک این بخش است اما با شکایت انجمن مشخص شد که حقی در این‌باره ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید