• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 27 تیر 1402
کد مطلب : 197577
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z4r4g
+
-

تطهیر خودکشی

«مرگ خودخواسته» عنوانی است که عده‌ای برای خودکشی به‌ کار می‌برند. این تغییر نام که به نوعی تطهیر خودکشی و راهی برای کاستن از قبح این نوع مرگ به شمار می‌آید، به تازگی در میان بعضی از اهالی رسانه و هنرمندان رواج پیدا کرده است. این گروه از افراد با استفاده از چنین عناوینی تلاش می‌کنند خودکشی را عملی موجه و صحیح نشان دهند و از میزان تلخی و زهر نهفته در آن بکاهند؛ نمونه این رفتار در اعلام مرگ تلخ کیومرث پوراحمد، کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون به خوبی مشهود بود و بسیاری از هنرمندان و اصحاب رسانه، خبر خودکشی این کارگردان را با عناوینی مانند مرگ خودخواسته اعلام کردند. این قبح‌زدایی با هر عنوانی انجام شود، اثرات و پیامدهای زیانبار قابل‌توجهی به همراه دارد.
مریم معصومی، روانپزشک و دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران می‌گوید: «برنامه کشوری پیشگیری از خودکشی از ابتدای سال ۱۳۹۹ در تمامی ۶۳دانشگاه علوم پزشکی کشور و مناطق تحت پوشش آنها در حال اجراست. یکی از عوامل مورد توجه در این برنامه نقش رسانه‌ در انعکاس درست و صحیح موضوع خودکشی است، زیرا گاهی خبری که در واقع بیانگر یک رویداد اجتماعی به نام خودکشی است می‌تواند مشوق افراد برای خودکشی باشد.»
از دیگر آثار تلطیف کردن پدیده فاجعه‌بار خودکشی، رواج پوچ‌گرایی در جامعه است. در این نوع نگرش نه‌تنها پایان دادن به زندگی، مذموم نیست، بلکه خودکشی را عملی شجاعانه و یک پایان باشکوه برای زندگی افراد معرفی می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید