• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 26 تیر 1402
کد مطلب : 197512
+
-

زیردریایی بدون صدا ساخته می‌شود

پژوهش
زیردریایی بدون صدا ساخته می‌شود

سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) قصد دارد یک زیردر‌یایی «بی‌صدا» تولید کند. این زیردریایی جدید که برای ساخت آن ظاهراً از فیلم «شکار برای اکتبر سرخ» در سال 1990الهام گرفته شده است، هیچ قطعه متحرکی ندارد و نیروی رانش آن توسط آهن‌رباهای الکتریکی و آب ایجاد می‌شود.
براساس گزارشی که وب سایت interestingengineering منتشر کرده، زیرد‌ریایی دارپا فاقد قطعات متحرک است و به همین دلیل صدای زیادی ایجاد نمی‌کند. به این ترتیب، این زیردریا‌یی می‌تواند تا حد زیادی از دید شکارچیان مخفی بماند و با حذف تداخل صوتی از داده‌های سونار به‌کار نظارت و جمع‌آوری اطلاعات بپردازد. برای ساخت این زیردریایی از مفهومی به نام مگنتوهیدرودینامیک (MHD) کمک گرفته شده است.« سوزان سویتنبانک»، مدیر برنامه PUMP در دفتر علوم دفاعی سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا در این مورد می‌گوید: «بهترین بازدهی که تا به امروز یک شتاب‌دهنده مگنتوهیدرودینامیک نشان داده، در سال 1992و باعنوان Yamato 1 ثبت شده است؛ یک کشتی 30متری که با استفاده از 4تسلا قدرت میدان مغناطیسی، به 6.6گره با بازدهی حدود 30درصد دست یافت.»
او به پیشرفت‌های چند سال گذشته در این مورد اشاره می‌کند و می‌گوید: «طی سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی درزمینه آهن‌رباهای اکسیدمس-باریم زمینی کمیاب (REBCO) داشته‌ایم. که میدان‌های مغناطیسی در مقیاس بزرگ تا 20تسلا را نشان داده‌اند که به‌طور بالقوه می‌تواند راندمان 90درصد را در یک درایو مغناطیسی هیدرودینامیکی ایجاد کند.»
تاکنون به 2دلیل در بیش از 60سال گذشته به‌جز در چند قایق آزمایشی، مفهوم مگنتوهیدرودینامیک (MHD) مورد استفاده قرار نگرفته است. مورد اول سیم‌پیچ‌های الکترومغناطیسی موردنیاز برای این مفهوم است که باید بسیار قدرتمند باشند و همچنین ساخت سیم‌پیچ‌هایی که برای زیردریایی به‌اندازه کافی سبک و کارآمد باشند، کار چالش‌برانگیزی است. مورد دوم اینکه الکترودهای آن به‌دلیل هیدرولیز و فرسایش ناشی از تعامل بین میدان‌های مغناطیسی، جریان الکتریکی و آب شور، باید سایش زیادی را تحمل کنند. هرچند در سال‌های گذشته پیشرفت‌های چشمگیری درزمینه توسعه آهن‌ربا به دست‌آمده است. اما کارشناسان اعتقاد دارند که هنوز درزمینه یافتن مواد مناسب برای ایجاد الکترود جای پیشرفت زیادی وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید