• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197451
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pgBrm
+
-

وداع با پل‌ها و پنجره‌ها

دریچه
وداع با پل‌ها و پنجره‌ها

بیش از 2 دهه است که دنیا   با نقش پل‌ها و پنجره‌هایی که روی اسکناس‌های یورو نشسته آشناست اما زمان خداحافظی با این طرح‌های زیبا رسیده چون بانک مرکزی اروپا می‌خواهد طراحی اسکناس‌های یورو را تغییر دهد.
این بانک 7طرح اصلی را پیشنهاد کرده و به شهروندان اروپایی این فرصت را داده که در یک نظرسنجی، به تم‌هایی که از نظرشان مناسب است رأی بدهند. این طراحی‌ها از پرندگان و رودخانه و تصاویر طبیعی را شامل می‌شود تا آینده اروپا، یا چیزهایی که بانک مرکزی اروپا، در مجموع آنها را «هویت مشترک اروپایی» خوانده است.
تنها تغییرات البته در طراحی اسکناس‌ها نیست و بانک مرکزی اروپا به‌دنبال این است که این اسکناس‌ها را با استفاده از فناوری‌های نوین چنان منحصر به‌فرد کند که دیگر نتوان آنها را جعل کرد. دیگر نکته مدنظر بانک مرکزی اروپا این است که تولید این اسکناس‌ها، پیامدهای زیست‌محیطی کمتری داشته باشد.
طراحی‌های جدید توسط یک گروه مشاوره‌ای طرف قرارداد بانک مرکزی انجام شده است. این کار، ‌چالش‌های زیادی داشته و طراحان باید نگاهی جامع به این مسئله می‌داشتند تا حساسیت هیچ کشور خاصی برانگیخته نشود. به همین‌خاطر است که طرح‌های طبیعت ازجمله پرندگان و رودخانه انتخاب شده‌اند تا هم نماد غیبت مرز در این ایده‌ها باشند و هم یادآور ارتباط نزدیک بین کشورهای اروپایی.
پرنده‌ها 21سال پیش هم یکی از طرح‌های پیشنهادی برای اسکناس‌های فعلی بودند اما در نهایت با فاصله‌ اندکی، رقابت را به تصاویر فعلی پل‌ها و پنجره‌ها در اروپا باختند.
یک تم دیگر، تصاویری از دست‌هاست که نماد ساختن اروپا در کنار یکدیگر و همینطور آینده اروپا به شمار می‌رود. بانک مرکزی اروپا به خوبی می‌داند که بازطراحی اسکناس‌ها کار بسیار سختی است چون احتمالا با انتقادهایی از سراسر قاره مواجه خواهد شد. با وجود نظرخواهی از شهروندان اروپایی که تا پایان‌ماه اوت فرصت دارند به طرح‌های مورد نظرشان رأی بدهند، طرح نهایی را شورای حکام این بانک در سال 2024انتخاب خواهد کرد و انتشار اسکناس‌های جدید، 2 سال بعد از آن انجام خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید