• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197453
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r0ByW
+
-

شهرت جهانی ابرغذای ایرانی

جهان روز
شهرت جهانی ابرغذای ایرانی

آنهایی که سنی ازشان گذشته، کارتون ملوان زبل را به‌خوبی به یاد دارند که شخصیت اول آن با خوردن اسفناج، به یک ابرملوان تبدیل می‌شد و کارهایی می‌کرد که فراتر از حد انسان‌های معمولی بود. این کارتون، براساس این ایده ساخته شده که اسفناج، یک ابرغذاست و برای آنهایی که این سبزی را می‌خورند، فواید زیادی دارد. درست است که ما مثل ملوان زبل نمی‌شویم، چون شخصیت کارتونی نیستیم، اما خوردن اسفناج فواید زیادی برایمان دارد.
این سبزی ساده و مقوی در سراسر دنیا در سفره انسان‌ها قرار دارد و گفته می‌شود منشأ آن، به غرب و مرکز آسیا برمی‌گردد؛ یعنی به ایران خودمان و اطرافش. این حوزه تمدنی بزرگ، نژادها و فرهنگ‌های زیادی دارد و از همین‌جا، اسفناج راهش را به تمام دنیا باز کرده است. مردم در سراسر دنیا، اسفناج را در شکل‌های مختلف و در غذاهای متنوع مصرف می‌کنند. بماند که خود اسفناج، پخته ‌یا خامش، در سراسر دنیا یک وعده غذایی کامل است.
ما در ایران، اسفناج را در آش‌های زیادی استفاده می‌کنیم و خورش آلواسفناج را هم داریم. یک شکل ساده و خوشمزه آن هم نرگسی اسفناج است. انواع سالاد و چاشنی‌ها را هم داریم که با اسفناج درست می‌شوند.
اسفناج چنان محبوب است و مورد توجه قرار می‌گیرد که امروز، روز جهانی اسفناج تازه است و بد نیست به همین بهانه، سراغ یکی از پرشمارترین غذاهایی برویم که با اسفناج پخته می‌شود. این غذاها، نه فقط خوشمزه که بسیار مقوی و سرشار از پروتئین و ویتامین هستند. خوردن اسفناج به ساختن استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند و منبع سرشاری از ویتامین K است که به استخوان‌ها کمک می‌کند کلسیم مورد نیاز خود را جذب کنند. اسفناج همچنین مقدار قابل‌توجهی فسفر، منیزیم، مس و زینک دارد. وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌های خاصی در این سبزی، فعالیت عضلانی را تقویت می‌کند و در نتیجه عضلات قلب تقویت می‌شوند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش پیدا می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید