• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 1972
+
-

اصلاح ساختار بحران‌آفرین تمرکزگرا توسط شورای‌عالی استان‌ها

شورا
اصلاح ساختار بحران‌آفرین تمرکزگرا توسط شورای‌عالی استان‌ها

عضو شورای شهر تهران و شورای‌عالی استان‌ها گفت: شورای‌عالی استان‌ها می‌تواند ساختار بحران‌آفرین تمرکزگرا در اداره کشور را به سوی برنامه‌ریزی «مردم پایه» و «محیط مبنا» سوق دهد.  مرتضی الویری که ریاست کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران را نیز بر عهده دارد با بیان این مطلب به ایسنا، گفت: با وجود اینکه 4دوره از تشکیل شوراها به‌ویژه شورای‌عالی استان‌ها می‌گذرد اما شوراها هنوز به جایگاه بایسته خود دست پیدا نکرده‌اند. 

وی با اشاره به اصل101 قانون اساسی که در آن بر تشکیل شورای‌عالی استان‌ها تأکید شده، یادآور شد: شاه بیت تصمیم‌گیری و جایگاه شورای‌عالی استان‌ها جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌هاست.به گفته الویری برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها توسط مجلس شورای اسلامی تهیه می‌شود. برای اینکه این برنامه‌ها به بهترین شکل ممکن تهیه شود در ماده 78 وظایف شورای‌عالی استان‌ها دولت مکلف شده است یک نسخه از برنامه‌های پنج ساله و همچنین بودجه‌های سنواتی را به شورای‌عالی استان‌ها ارسال کند؛ اما این سؤال مطرح است که ظرف 4دوره گذشته این برنامه‌ها به شورای‌عالی استان‌ها ارسال شده است یا خیر؟ 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران  با اشاره به سابقه تشکیل شوراها تأکید کرد: متأسفانه تا سال1376 روسای دولت و مجلس در مورد تشکیل شوراها با احتیاط عمل می‌کردند و خوف و هراسی داشتند که اگر شوراهای شهر و روستا تشکیل شود ممکن است در آنها تصمیمات و اقداماتی انجام شود که به منافع ملی لطمه بزند؛ نهایتا این سد در سال1378 و در دولت اصلاحات شکسته شد و نخستین انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار شد. عضو شورای‌عالی استان‌ها همچنین به موضوعاتی چون کاهش تعداد اعضای شوراها در دوره پنجم توسط مجلس و مدیریت یکپارچه اشاره کرد که همیشه با این موارد به شکل انقباضی برخورد شده است چراکه وزارتخانه‌ها تمایلی به واگذاری اختیارات به شوراها ندارند. این در حالی است که چابک‌سازی‌ سیستم و بالا بردن بهره‌وری ایجاب می‌کند که این حرکت و تجربه جهانی را ما هم تکرار کنیم. این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به نبود ارتباط مناسب بین شهرداری سابق و دولت قبلی که موجب پیچیده‌تر شدن مشکلات تهران شد، تأکید کرد: امروز که شهردار تهران در هیأت دولت شرکت می‌کند و رابطه خوبی با مجلس برقرار شده است بسیاری از پیشنهادهای شهرداری تهران در قالب لایحه بودجه گنجانده شده و به مجلس ارسال شده است. 

در روزهای گذشته به همراه شهردار و رئیس شورای شهر تهران با ریاست مجلس دیداری داشتیم و حول 3موضوع زلزله، حمل‌ونقل شهری و آلودگی هوا تبادل نظر سازنده‌ای داشتیم که امیدواریم به نتایج خوبی برسد.  الویری با اشاره به اینکه در 4دوره قبل شورای‌عالی استان‌ها برای حل ابهامات قانونی و اصلاح قوانین بالادستی کار جدی و چشمگیری انجام نشده است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم و دولت را متقاعد کنیم لوایح برنامه پنج ساله و بودجه سالانه را که به مجلس می‌دهد به موجب اصل101 قانون اساسی ابتدا به شورای‌عالی استان‌ها ارسال کند و نمایندگانی از این شورا در هیأت دولت حضور پیدا کنند. البته وی تأکید کرد: به آینده خوش‌بین هستم و در میان افراد انتخابی برای شورای‌عالی استان‌ها، افرادی هستند که از مدیران اجرایی قوی و با تجربه بوده‌اند.

 الویری درخصوص آموزش مورد نیاز برای اعضای شورای‌عالی استان‌ها گفت: تصور می‌کنم بنده و اعضای شورای‌عالی استان‌ها نیازمند آموزش هستیم و بی‌تردید آموزش به هیچ وجه نشانه ضعف و اشکال در فردی نیست. الویری در تشریح برنامه‌های خود به‌عنوان یک عضو شورای‌عالی استان‌ها برای رسیدن این شورا به جایگاه اصلی ذکر شده در قانون اساسی گفت:  بی‌تردید استقلال شورای‌عالی استان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد لذا باید تلاش کنیم ردیف بودجه‌ای شورای‌عالی استان‌ها به‌صورت مستقل و نه در ذیل یک وزارتخانه تعریف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید