• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 22 تیر 1402
کد مطلب : 197159
+
-

وقت خود را تلف نکنید!

مدیریت زمان، در اصل مدیریت زندگی است که به معنی تسلط بر فعالیت‌هایی است که پیش‌رو دارید. مدیریت زمان به شما کمک می‌کند تا در زندگی و کار خود به موفقیت بیش‌تری برسید. اما چگونه می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا وقت خود را تلف نکنیم و بر فعالیت‌های روزانه خود تسلط داشته باشیم؟ چگونه میان انتخاب‌های خود ارزش‌گذاری کنیم؟ قانون پارتو یا همان قانون 80/20برای بهبود بهره‌وری و مدیریت زمان به شما کمک خواهد کرد تا با مدیریت زمان نتایج بهتری کسب کنید.
قانون «پارتو»یکی از مفیدترین مفاهیم در مدیریت زمان است که به احترام پایه‌گذار آن «ویلفردو پارتو» نام‌گذاری شده است. این قانون به ما می‌گوید که 20درصد از فعالیت‌های شما، 80درصد نتیجه برای شما در برخواهد داشت. به‌عبارتی اگر فهرست وظایف ما دارای 10مورد است، اهمیت 2مورد آن از 8مورد دیگر بیش‌تر است.
فهرستی از برنامه‌های خود تهیه کنید. سپس با خواندن این فهرست، اولویت‌ها را شماره‌گذاری کنید.
احتمالادر فهرست ده‌تایی شما، 2مورد از اهمیت بالاتری برخوردارند و شما باید برای آن‌ها وقت بیش‌تری بگذارید.
قبل از شروع به انجام هر کاری، از خود بپرسید که این کار جزو 20درصد فعالیت مهم زندگی‌تان است یا جزو 80درصد فعالیت کم اهمیت؟
سعی کنید روز خود را با انجام کارهای پراهمیت‌تر شروع کنید.
هیچ‌گاه کارهای کوچک را اول انجام ندهید. وقتی عادت کنید که روزتان را با کارهای کم اهمیت شروع کنید، خیلی زود به این شیوه عادت می‌کنید و این عادتی نیست که شما بخواهید در خود پرورش دهید.
یادتان باشد که انجام کارهای پر اهمیت‌تر، سخت‌تر است اما با انجام آن‌ها نتایج بهتری به‌دست می‌آورید.
بیش‌تر افراد به‌دلیل آسانی و راحتی، ابتدا سراغ موارد کم اهمیت‌تر می‌روند و نتیجه کمتری هم می‌گیرند.
اگر با حجم برنامه‌های زیادی در طول روز مواجه شده‌اید، تمرکزتان را روی کارهای مهم‌تر قرار دهید و انجام کارهای کم ارزش‌تر را به زمان دیگر موکول کنید.
با شروع کاری که برایتان اهمیت بیش‌تری دارد، انگیزه لازم برای ادامه دادن برنامه‌های دیگر را پیدا خواهید کرد.
تنها فکر کردن به شروع و پایان یک کار مهم به شما انگیزه لازم را می‌دهد تا بر تنبلی خود غلبه کنید.
معمولاً انجام کامل یک کار با ارزش به همان اندازه زمان می‌برد که یک کار کم‌ارزش زمان خواهد برد با این تفاوت که تکمیل کار با‌ارزش، احساس رضایت و غروری فوق‌العاده به شما می‌دهد درحالی‌که وقتی با همان میزان زمان و انرژی، کاری کم ارزش را تا آخر انجام می‌دهید، احساس رضایت شما بسیار اندک و ناچیز خواهد بود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید