• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 20 تیر 1402
کد مطلب : 197036
+
-

جوادی رفت، زین‌العابدین آمد

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد

رویداد
جوادی رفت، زین‌العابدین آمد

پس از چند روز گمانه‌زنی، سرانجام شایعات به حقیقت پیوست و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد.  به‌گزارش همشهری، روز گذشته رئیس سازمان سینمایی کشور و رئیس هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی طی حکمی مجید زین‌العابدین را به سمت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی منصوب کرد. او جانشین سیدمهدی جوادی شد که از مهرماه ۱۴۰۰مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی را بر عهده گرفته بود.

مدیر عملگرا
مجید زین‌العابدین، دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است و ازجمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی می‌توان به مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، رئیس شبکه‌های یک، 3 و 5سیما، دبیر شورای اتاق فکر سینما در رسانه ملی، رئیس شورای سیاستگذاری ورزش صداوسیما،  رئیس شورای اقتصاد رسانه ملی،  دبیر ستاد رسانه‌ای مکتب شهیدسلیمانی، دبیر بخش فیلم و سریال سومین و چهارمین جشنواره جام‌جم،  عضو شورای عالی سیاستگذاری جشنواره‌های تلویزیونی جام‌جم، عضو شورای‌عالی سیاستگذاری جشنواره‌های مراکز استان‌های صداوسیما، قائم‌مقام ستاد رسانه‌ای رونق تولید در رسانه ملی و دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

شایعه‌ای که به حقیقت پیوست
زمزمه تغییر مدیرعامل فارابی از مدتی پیش به راه افتاده بود و از چند روز پیش تغییر سیدمهدی جوادی و آمدن مجید زین‌العابدین رسانه‌ای شد؛ خبری که روابط عمومی فارابی آن را تکذیب کرد، ولی وقتی خبرگزاری جمهوری اسلامی از قول وزیر ارشاد به تایید شایعه تغییر مدیرعامل فارابی پرداخت، مشخص شد که کار تمام شده است.
ایرنا از قول محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد نوشت: «بحث تغییر مدیران معمولا در فضای رسانه‌ای بسیار مطرح می‌شود و هر روز گمانه‌زنی‌هایی در مورد جابه‌جایی به گوش می‌رسد. در این باره نیز اگر قرار باشد تغییراتی صورت گیرد، امر متداولی خواهد بود؛ البته جابه‌جایی در بنیاد سینمایی فارابی در حوزه اختیارات سازمان سینمایی است و آن سازمان در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.» به این ترتیب وزیر با تکذیب نکردن شایعه تغییر مدیرعامل فارابی، درواقع به تایید برکناری سیدمهدی جوادی پرداخت.

چابک‌سازی در فارابی
سیدمهدی جوادی در یک سال و ۹ ماهی که در فارابی حضور داشت، چند کار مهم انجام داد. یکی از این تصمیمات که سر‌وصدا هم به پا کرد، برگزار نکردن جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود؛ جشنواره‌ای که فارابی متولی برپایی‌اش است و در همه این سال‌ها، با تمام فراز و نشیب‌ها برپا شده است. جوادی وقتی با چند فیلم محدود و به لحاظ کیفی ضعیف مواجه شد، تصمیم گرفت جای برگزاری جشنواره، این رخداد را یک سال برگزار نکند. دیگر تصمیم‌گیری مهم جوادی تعطیلی شوراهای فارابی بود؛ شوراهایی که در آنها طرح‌ها و فیلمنامه‌های ژانرهای مختلف بررسی و تصویب می‌شد. شوراهای فارابی در گذر زمان، کارکرد خود را از دست داده بودند و در مواردی هم به نظر می‌رسید رابطه جای ضابطه را گرفته است‌. جوادی با تعطیل کردن این شوراها و برون‌سپاری وظایف شوراها به کارشناسان بیرون از فارابی، یک گام مهم برای چابک‌سازی این بنیاد برداشت.
فارابی در سال گذشته، توانست چراغ تولید را روشن نگه‌دارد. تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌های به‌نمایش‌درآمده در جشنواره چهل‌ویکم فجر، با تلاش فارابی به مرحله تولید رسیدند. فارابی برای امسال هم چند طرح استراتژیک را در دستور کار قرار داده‌بود؛ بنیادی که به‌گفته مدیرش بیشتر نقش تسهیلگری را برای خود قائل بود و حالا باید دید با رفتن جوادی و آمدن زین‌العابدین، شاهد چه تغییراتی در این نهاد مهم و تأثیر‌گذار خواهیم بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید