• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب : 196938
+
-

ابتکار کاسب نیکوکار یاخچی‌آباد برای ترویج کتابخوانی‌

ابتکار کاسب نیکوکار یاخچی‌آباد برای ترویج کتابخوانی‌

رضا نیکنام

پیدا کردن مغازه لوازم خانگی‌آقا شیخ ابوالفضل رشکی، کاسب امین و مردمدار محله یاخچی‌آباد چندان دشوار نیست؛ چون اکثر اهالی او را می‌شناسند و فی‌الفور آدرس دقیق محل کسب‌وکارش را می‌دهند.این کاسب هم محله‌ای اینقدر بین مردم اعتبار و جایگاه دارد که گاهی وقت‌ها به اصرار اهالی و متولیان مسجد صاحب‌الزمان (عج) و در غیاب امام جماعت محل، پیشنماز می‌شود و همه به او اقامه می‌کنند. او کاسب خیر و نیکوکار، امین و مردمداری است که به چهره‌ای محبوب نزد اهالی یاخچی‌آباد تبدیل شده است.

 آقاشیخ ابوالفضل رشکی، کاسب هم‌محله‌ای داخل مغازه‌اش را با پیام‌های دینی و اخلاقی به‌ویژه عفاف و حجاب تزیین کرده است. این کاسب قدیمی و دست به خیر، بعد از مرتب کردن مغازه و رسیدگی به حساب‌ها عادت دارد تا آمدن مشتری مطالعه کند. چون معتقد است کاسبی که اهل کتاب نباشد و از اوضاع اطرافش مطلع نباشد کاسب نمی‌شود: «سال‌ها در مساجد بازار و محل پای منبر بزرگان زیادی نشسته‌ام و یاد گرفته‌ام که در برابر محیط اطرافمان بی‌تفاوت نباشیم. یک‌بار از عالمی درباره علت روشنگری‌های ایشان در رژیم طاغوت برای بازاری‌ها پرسیدیم که پاسخ دادند:کاسب دوست خداست. دوست خدا باید حقیقت را بداند و هر کسی را که گمراه است روشن کند.» وقتی صحبت از کارهای خیر می‌شود آقاشیخ ابوالفضل سرش را پایین می‌اندازد و می‌گوید:«آدم‌ها با نیت‌هایشان زندگی می‌کنند. این نیت است که عمق عمل را مشخص می‌کند و بازخوردش وارد زندگی آدم می‌شود. امیدوارم نیت و عمل ما یکی باشد. من هم با خودم قرار گذاشتم در راه رضای خدا و خلقش کار کنم. تا امروز تلاش کرده‌ام بر این نیت استوار بمانم.»

خیلی هوای جوانان محل را دارد
مژگان بیجنوند، از بانوان فعال اجتماعی محله یاخچی‌آباد می‌گوید:«آقا شیخ ابوالفضل، علاقه زیادی به جوانان محله دارد و برای همین وقتی آنها برای خرید لوازم و کالای خانگی پا به مغازه‌اش می‌گذارند، شرایط مناسب و عادلانه‌ای برای آنها درنظر می‌گیرد که ابتدای زندگی به‌سختی نیفتند و با خیال راحت بتوانند اسباب و لوازم خانه‌شان را تهیه کنند و با خود ببرند.»

 تشویق مردم به مطالعه و کتابخوانی
بیجنوند، از نزدیک شاهد فعالیت‌های خیرخواهانه کاسب قدیمی محله بوده و دراین‌باره می‌گوید:« طرح هدیه کتاب مدت‌هاست که در فروشگاه ١٧ شهریور اجرا می‌شود. کتاب‌های اهدایی در محل گذر عابران قرار می‌گیرد تا مردم طبق علاقه خود کتابی را بردارند، به خانه ببرند و بخوانند. تعدادی از این کتاب‌ها را شیخ ابوالفضل و بقیه را هم ساکنان محله اینجا می‌آورند تا به‌دست مردم برسد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید