• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196775
+
-

جمع‌آوری آجرپزی‌های سنتی اصفهان

گزارش روز
جمع‌آوری آجرپزی‌های سنتی اصفهان

کارخانه‌های آجرپزی اصفهان تا پایان سال ساماندهی می‌شوند. قدمت کارخانه‌های آجرپزی اصفهان به سال‌های دور برمی‌گردد و کارخانه‌های سنتی یکی از متهمان آلودگی هوای اصفهان هستند. از این‌رو جمع‌آوری کارخانه‌های غیرمجاز و همچنین تعطیلی کارخانه‌های سنتی آجرپزی در دستور کار قرار گرفته تا راهی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان باشد.
معاون امور عمرانی استانداری اصفهان در این‌باره به همشهری گفت: «فعالیت کارخانه‌های آجرپزی تأثیر مستقیمی روی آلودگی هوا دارند. آمار نشان می‌دهد که سال گذشته اصفهان 2روز هوای پاک و تهران 70روز داشته است.»
مهران زینلیان افزود: «کارخانه‌ها بر حسب ضرورت باید از اصفهان خارج شوند و قرار است غیرمجازها تعطیل و مجازها طبق طرح ساماندهی به محیط‌زیست ارجاع داده شوند و سیستم کارخانه‌های مجاز از سنتی به سیستم نوین ارتقاء پیدا کند.»
به‌گفته زینلیان، تا پایان سال۱۴۰۴ تکلیف همه کارخانه‌های آجرپزی مشخص خواهد شد. وی ادامه داد: «مقرر شده تا پایان شهریور امسال، تمام کارخانه‌های آجرپزی غیرمجاز که بعد از سال۱۳۸۸ مجوز فعالیت دریافت کرده اند، شناسایی و برای خروج آنها از محدوده ۵۰کیلومتری شهر اصفهان، ابلاغ لازم انجام شود.»
سیستم قدیمی کارخانه‌های آجرپزی به هافمن مشهور بوده که در کوره آجرپزی هافمن، در هر اتاقک که پخت در جریان است، همزمان در اتاقک روبه‌رو که دورترین اتاقک می‌شود، محصولات آجری تخلیه و بارگیری می‌شوند. این کار باعث می‌شود هوای سرد هم وارد جریان اتاقک‌ها شود. پس در هر حالت، 2 نوع هوا داخل جریان اتاق‌های کوره هافمن می‌شود. در سیستم نوین یا کوره تونلی، نوعی کوره آجرپزی مدرن با تونلی باریک و طولانی طراحی و کف آن ریل‌گذاری شده است. محصولات آجر و آجرنما با عبور از درون این تونل در برابر حرارت قرار می‌گیرند و پخته می‌شوند.

***
هرچند ساماندهی کارخانه‌های آجرپزی خبر خوبی برای کاهش آلودگی هوای اصفهان است، اما این پرسش نیز مطرح می‌شود که با تعطیلی کارخانه‌ها چه آینده‌ای در انتظار کارگران خواهد بود. معاون امور عمرانی استاندار اصفهان در پاسخ به این پرسش گفت: «در ساماندهی کارخانه‌ها همه مردم اصفهان و هوای پاک که حق همه است، در نظر گرفته شده‌اند. نکته بعدی این است که کارخانه‌های مجهز و مدرن، خط تولید پویایی دارند و طبیعی است تعداد کارگران بیشتری هم استخدام شوند. از این‌رو نگرانی درباره بیکاری نخواهیم داشت.»
مهران زینلیان، یادآور شد که حدود 80درصد کارگران کارخانه‌های آجرپزی از اتباع بیگانه هستند که پیش از این نیز در آمار اشتغال استان قرار نداشتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید