• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 17 تیر 1402
کد مطلب : 196647
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lOXWM
+
-

فعالیت استارلینک در ایران فقط با مجوز قانونی

اینترنت
فعالیت استارلینک در ایران فقط با مجوز قانونی

با پیگیری‌های وزارت ارتباطات، اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) ارائه خدمات استارلینک در مرزهای ایران را ممنوع کرد.
به این ترتیب، منظومه‌های ماهواره‌ای استارلینک برای فعالیت در فضای فرکانسی ایران، ملزم به رعایت قوانین سرزمینی جمهوری اسلامی ایران یا همان «لندینگ رایت» خواهند بود. به گزارش همشهری، پیش از این عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شرط رعایت لندینگ رایت از سوی استارلینک، گفته بود که از فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استقبال می‌کند.
زارع پور همچنین از ارسال قواعد سرزمینی ایران برای شرکت‌هایی چون استارلینک، وان وب و دیگر اپراتورهای فعال در این حوزه خبر داده بود. به گزارش ایرنا، آغاز پروژه «استارلینک» و ارائه اینترنت ماهواره‌ای به مردم دنیا به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد. ماهواره‌های آزمایشی اولیه در ۲۲ فوریه ۲۰۱۸ و 3 سال پس از بررسی‌های اولیه به مدارات موردنظر پرتاب شدند. مجموعه دوم ماهواره‌های آزمایشی و نخستین اعزام بزرگ بخشی از سیستم، در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد.
اگرچه در دوره‌ای بحث ارائه سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای در ایران مطرح شده بود، اما همان زمان کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این موضوع را به لحاظ حقوقی غیرممکن می‌دانستند؛ هرچند آنها به این موضوع اشاره می‌کردند که ارائه سرویس‌های منظومه‌های ماهواره‌ای به لحاظ فنی امکان پذیر است. حالا اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در گزارش آخرین جلسه خود با عنوان Radio Regulations Board مصوبه‌ای داشته که براساس آن، ارائه خدمات از سوی استارلینک در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل عدم‌رعایت قوانین سرزمینی، غیرمجاز است.
 اتحادیه بین‌المللی مخابرات ارائه خدمات از سوی یک شرکت خارجی در چارچوب مرزهای کشوری دیگر را منوط به دریافت مجوز از آن کشور کرده است.
براساس همین موضوع در بررسی‌های به عمل آمده، مشخص شده استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای تاکنون مجوزی از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید