فرش قرمز برای 50 هواپیمای جدید
تعداد هواپیماهای عملیاتی در خطوط پروازی تا پایان سال به 250فروند خواهد رسید
بهزاد رنجبر- روزنامه نگار
آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری نشان میدهد 50فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی ایران اضافه شده است. از این تعداد تاکنون 20فروند عملیاتی شده و بقیه تا پایان تابستان عملیاتی خواهد شد. با اضافه شدن این هواپیماها 4600صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی اضافه خواهد شد.
به گزارش همشهری، برنامه افزایش ظرفیت ناوگان هوایی کشور، با راهبرد خرید هواپیما، ادامه دارد. طبق اطلاعات موجود تعداد کل هواپیماهای در اختیار ناوگان هوایی کشور در حال حاضر 337فروند است که از این تعداد 139فروند زمینگیر است. در حال حاضر بین 180تا 198فروند از این تعداد هواپیما، عملیاتی و فعال است. بهگفته محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برای پاسخگویی به عرضه و تقاضای صنعت حملونقل هوایی تجاری 550فروند هواپیما نیاز داریم.
اضافه شدن 4600صندلی به ناوگان هوایی
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز روز گذشته درگفتوگو با همشهری جزئیات بیشتری از ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور ارائه کرد و گفت: در 18ماه گذشته 13هلیکوپتر و 50 هواپیما، جمعا 63فروند، وارد ناوگان هوایی کشور شده که از این تعداد 20فروند عملیاتی شده و بقیه آنها تا پایان تابستان وارد ناوگان خواهد شد.
جعفر یازرلو با بیان اینکه با اضافه شدن این هواپیماها 4600صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه خواهد شد، در مورد نوع هواپیماهای وارد شده گفت: هواپیماهایی که وارد ناوگان هوایی ایران شدهاند انواع مختلفی دارند اما در شرایط فعلی نمیتوان بهطور دقیق در مورد آنها اظهارنظر کرد، با این حال میتوان گفت این هواپیماها متناسب با اقلیم و بسته به نیاز کشور کاربردهای مختلفی دارند.بهگفته او متوسط عمر هواپیماهای اضافه شده به ناوگان هوایی کشور 22سال است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا روند ورود هواپیماهای جدید ادامه خواهد یافت، گفت: بله سازمان هواپیمایی کشوری برای افزایش ظرفیت ناوگان هوایی کشور 2 سیاست یعنی واردات و همچنین تعمیر و بازسازی هواپیماهای زمینگیر را در پیش گرفته است.
یازرلو ادامه داد: برنامه اصلی ما این است که به موازات واردات هواپیماهای جدید هواپیماهایی که قابلیت بازآمد دارند را پس از تعمیر و بازسازی به ناوگان هوایی کشور اضافه کنیم و در این زمینه اقدامات قابل توجهی از سوی شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای هوایی در حال انجام است.
زمینگیر شدن ایتیآرهای برجامی
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که هواپیماهای ایتیآر که در زمان برجام خریداری شدند در چه شرایطی هستند گفت:خرید این هواپیماها در دولت قبل و توسط هواپیمایی هما انجام شد. در این دوره جمعا 13هواپیمای ایتیآر خریداری شد که در حال حاضر از این تعداد 10فروند زمینگیر هستند و فقط 3هواپیما عملیاتی هستند.
او افزود: میتوان گفت با توجه به شرایط اقلیمی ایران انتخاب هواپیماهای ایتیآر گزینه مطلوب و هوشمندانهای نبود و میتوانست گزینههای بهتری برای خرید هواپیماهای جدید انجام شود.
180هواپیمای عملیاتی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد تعداد هواپیماهای زمینگیر گفت: ما 139فروند هواپیمای زمینگیر با سن 2سال به بالا داریم که باید به مرور به ناوگان کشور برگردد. محمدیبخش اضافه کرد: ما تا پایان تابستان 1400تعداد 330فروند هواپیما داشتیم که 100فروند آن عملیاتی بود، اما امروز به عدد 180فروند هواپیمای عملیاتی رسیدهایم. او درباره خرید هواپیما از کشور چین گفت: برای رسیدن به عدد 550هواپیمای عملیاتی، همه مسیرها را خواهیم رفت، خرید و ساخت هواپیما هم جزو برنامههای ماست. او همچنین درباره تعمیر و نگهداری هواپیماها درکشور گفت: امروز هیچ هواپیما و هلیکوپتری از داخل کشور برای تعمیر و نگهداری به خارج از کشور فرستاده نمیشود و این نشان از توان متخصصان داخلی دارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: امروز بیش از یکهزار قطعه هواپیما با مجوز بینالمللی درکشور طراحی، تولید و نصب میشود و ما به بیش از 60نقطه دنیا پرواز داریم و هفتهای 500پرواز بینالمللی برقرار کردهایم. وی با اشاره به تحریمهای سنگین صنعت حملونقل هوایی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی، گفت: در تعمیر و نگهداری هواپیماهایی که در قالب برجام خریداری کردهایم، با وجود آنکه با مجوز آمریکا بوده است، شرکتهای سازنده هیچ خدماتی به ما نمیدهند، حتی نشریات، قطعات و نرمافزار هم به ما نمیدهند، پشتیبانی هم نمیکنند اما ما امروز روی پای خودمان ایستادهایم و با همین هواپیماها روزانه 1800پرواز انجام میدهیم. محمدیبخش تأکید کرد: ایمنی خط قرمز سازمان هواپیمایی کشوری است.