کاهش 30 دقیقهای زمان سفر به شمال ایران
مسیر رفت منطقه 2 آزادراه تهران - شمال فردا گشایش مییابد
مسیر رفت منطقه 2 آزادراه تهران - شمال با حضور ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور روز عید غدیر به بهرهبرداری میرسد و زمان تردد خودروها 30 دقیقه کاهش مییابد. به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان، با تکمیل احداث مسیر رفت آزادراه تهران -شمال به طول 15.5 کیلومتر، آزادراه تهران - شمال به استان مازندران متصل میشود. مسیری که قرار است در عید غدیر با حضور رئیس جمهور افتتاح شود. با اتصال این مسیر به تونل البرز به عنوان بزرگترین تونل آزادراهی کشور به طول 6.4 کیلومتر، 5 کیلومتر از مسیر تهران به شمال به نسبت جاده چالوس کم شده و با حذف پیچ و خمهای جاده چالوس و تونل کندوان، زمان تردد مسافران 30 دقیقه کاهش مییابد. سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان جهت بازدید از آخرین اقدامات برای آمادهسازی این قسمت صبح سهشنبه با حضور در مسیر رفت منطقه 2 از بخشهای مختلف آزادراه تهران شمال بازدید کرد. قطعه جدیدی که در آستانه افتتاح قرار دارد، شامل بیشترین حجم تونل و پل در یک پروژه است؛ به نحوی که ۸۶ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشاندهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگیهای فنی در ساخت یک آزادراه است.
تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و با افتتاح ۱۶.۵ کیلومتر از باقیمانده محور، مسیر ۲۲ کیلومتری باند رفت در منطقه ۲ آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل میشود.
از مهمترین مشخصات فنی این پروژه، ساخت پلهای بلند و بزرگ مسیر توسط پیمانکاران ایرانی و ساخته شده در داخل کشور و ساخت پلی به بلندی
۳۲۰ متر است. رکورد بیشترین میزان کابلکشی، سیستمهای نظارت تصویری و فیبر نوری، سیستمهای تهویه در تونلها برای اولین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.
با افتتاح باند رفت در منطقه دوم این آزادراه، اتصال آزادراه تهران - شمال به مازندران میسر میشود. از فاز دوم این آزادراه نیز تاکنون تونل البرز بهعنوان طولانیترین تونل کشور به طول بیش از ۶ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است. پس از تکمیل فاز 2، فاز سوم آزادراه تهران- شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز میشود، باقی میماند که به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سهراهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل میشود. هماکنون طول شبکه آزادراهی کشور ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر است و برنامهریزی شده تا ۱۰ هزار کیلومتر دیگر به آن افزوده شود که از این میزان ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت است.
برای اولین بار در کشور تمام سیستمهای مورد نیاز سنجش آلایندهها، دود، باد و ... به همراه سیستم اطفای حریق هوشمند در تونلهای بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی و با امکانات داخلی تجهیز شده است