• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196563
+
-

اعتراض به پول‌پاشی

چهره روز
اعتراض به پول‌پاشی

محمد رضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه مهار نرخ ارز و نقدینگی، اساسی‌ترین محورهای برنامه تثبیت اقتصادی به شمار می‌روند، تأکید کرد: گرچه معتقد به رشد تولید هستیم و برنامه‌های بانک مرکزی باید به رشد تولید کمک کند اما رشد تولید با پول‌پاشی انجام نمی‌شود و تجربه تاریخی کشور هم این را نشان داده است. او افزود: هدایت هدفمند نقدینگی و تسهیلات به سمت تولید و مدیریت تامین منابع مالی قطعا می‌تواند به شرایط بهتر رشد اقتصادی کشور کمک کند.
اشاره سکاندار بانک مرکزی را می‌توان یک اعتراض به فشارها بر بانک‌ها و بانک مرکزی برای بازگذاشتن شیر ‌ نقدینگی به بهانه حمایت از تولید قلمداد کرد و از این جهت اهمیت دارد که امسال، به نام سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شده است. گفته‌های فرزین را از یک زاویه می‌توان واکنشی به اظهارنظر مقامات دولتی دانست که اصرار دارند اولویت باید رشد تولید باشد و به بهانه مهار تورم، نباید رکود ایجاد کرد.
این در حالی است که چند روز پیش، رئیس‌جمهور به‌صراحت اعلام کرده بود که مهار تورم را باید در رشد تولید جست‌وجو کرد و نه رکود اقتصادی. پیام بانک مرکزی هم این است که رشد تولید باید هدف باشد اما نه با پول‌پاشی. حال باید دید که تیم اقتصادی دولت چه نقشه‌ای برای کاهش اختلاف در دست دارد و نسخه رشد تولید بدون ایجاد تورم چیست؟ وابستگی شدید بنگاه‌های اقتصادی به تامین مالی از کانال بانک‌ها در شرایطی که خود بانک‌ها با بحران ناترازی مواجه هستند، یک معمای چند مجهولی است که نمی‌توان آن را با فرمان حل کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید