• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196545
+
-

ایده‌های نو در یک جشنواره عروسکی

گزارشی از اجراهای جشنواره و گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مثلث»

گزارش
ایده‌های نو در یک جشنواره عروسکی

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

نوزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی، در حالی روزهای پایانی‌اش را پشت سر می گذارد که تا امروز آثار متنوعی در بخش‌های مختلفش اجرا شده اند. جشنواره ای که برایش  اجرای ۱۵ نمایش در بخش بزرگسالان، ۱۴ نمایش در بخش کودک و نوجوان، ۱۲ نمایش در بخش بهزیستی، ۷ نمایش در بخش بین الملل و ۴ نمایش در بخش مهمان، در نظر گرفته شده بود. سالن‌های اصلی، قشقایی، چهارسو، سایه و کارگاه نمایش تئاتر شهر، سالن‌های بزرگ و کوچک تالار مولوی، سالن اصلی تالار هنر و گلستان کانون پرورش فکری میزبان آثار صحنه‌ای جشنواره نوزدهم هستند و نمایش‌های فضای باز در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شوند.

   یک تجربه جدید

در روزهایی که گذشت نمایش «مَثلِث» در جشنواره اجرا شد، این نمایش با فرم و اجرایی متفاوت روی صحنه رفت و تا به امروز جزو نمایش‌های خوب جشنواره از نظر تماشاگرانش بوده. قیس یساقی، کارگردان که از خراسان رضوی در جشنواره حضور دارد اولین کارش را در جشنواره اجرا کرد. یساقی به همشهری می‌گوید: نام نمایش یک ترکیب عروسکی از مکبث و هملت است، راستش را بخواهید با دیدن اتفاقی یک مثلث روی دیوار، ایده ساخت این نمایش به ذهنم رسید و احساس کردم شکل مثلث می‌تواند اتفاقات زیادی را رقم بزند. پس از آن به فرم اجرایی نمایش رسیدیم و قصه آن را شکل دادیم.
یساقی یادآور می‌شود: «مَثلِث» تکنیک میله‌ای و تاپ‌تیبل است و تفاوت زیادی را با دیگر نمایش‌هایی که اجرا کرده‌ایم داشت. یکی از سختی‌های نمایش این بود که ما باید با شکل مثلث که تمامی کاراکترها به همان شکل ساخته شده بود، مکبث، لیدی مکبث و... را نشان می‌دادیم و این کار تمرین زیادی می‌خواست. تاکنون چنین عروسک‌گردانی‌ای را در آثار خود نداشتیم و تجربه جدیدی برای ما بود و به‌سبب زیادی تمرین دستکش‌هایی که برای عروسک‌گردانی استفاده می‌کردیم ساییده شده بود.

   نمایشی از زندگی شهدای غواص

مرضیه برومند که پیش از این دبیری جشنواره را برعهده داشته، این روزها مهمان جشنواره بود و به تماشای «280  امین شب سال» نشست؛ نمایشی که برای غواصان شهید تولید و اجرا شده و کارگردانی‌اش را مرجان پورغلامحسین برعهده داشت. برومند در حاشیه تماشای این کار، گفت: «تئاتر و به‌ویژه نمایش عروسکی پیش از اینکه به شورونشاط جامعه منجر شود، عامل تعقل و تفکر است.»

   سه‌گانه‌ای از شکسپیر
محمدجواد مهدیان، نویسنده و عروسک‌گردان نمایش «مَثلِث» در پاسخ به این سؤال که چطور داستان مکبث را وارد نمایشنامه کردید، می‌گوید: در ابتدا فقط به فکر اجرای داستان مکبث بودیم اما در ادامه با جلساتی که گذاشتیم، تصمیم گرفتیم داستان هملت را نیز به داستان اضافه کنیم.روح پدر مکبث و هملت را به متن اضافه کردیم و داستان جذابی شد که شکلی از 3‌نمایشنامه مهم شکسپیر را در خود دارد. جوادیان اضافه می‌کند:بعد از وقفه‌ای که در برگزاری جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک افتاد، تصمیم گرفتیم که کار را تعطیل نکنیم و تمرین‌‌هایمان را داشته باشیم تا شرایط حضور در یک جشنواره خارجی ایجاد شود.

   تغییر در برنامه اجراها و اختتامیه
پیش‌تر در جدول جشنواره نمایش عروسکی تهران مشخص شده بود که آخرین روز اجراهای این دوره از جشنواره، روز جمعه ۱۶ تیر خواهد بود و اختتامیه روز شنبه ۱۷ تیر برپا می‌شود اما حالا و با گذشت بیش از نیمی از زمان برگزاری این رویداد، جدول اجراها تغییر کرده و تمام اجراهای روز جمعه به روز شنبه موکول شده است. به‌دلیل برگزاری مهمانی چند کیلومتری عید غدیر در بعدازظهر روز جمعه ۱۶ تیرماه که محدوده چهارراه ولیعصر و مجموعه تئاتر شهر را هم در بر می‌گیرد، امکان دسترسی به این مجموعه برای گروه‌های نمایشی و تماشاگران با محدودیت‌هایی همراه خواهد شد. به همین دلیل مقرر شد اجراهای روز جمعه ۱۶ تیر به روز شنبه ۱۷ تیر منتقل شود. در پی آن، برگزاری مراسم اختتامیه هم که قرار بود روز شنبه برگزار شود، به روز یکشنبه ۱۸ تیر موکول شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید