• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19652
+
-

صدای ارکستر سمفونیک در جام‌جهانی شنیده می‌شود؟

مدیر بنیاد رودکی حضور ارکستر سمفونیک تهران در روسیه را مطابق مأموریت‌های سازمان خود می‌داند اما تاثیر چنین برنامه‌هایی در آن ایام محل تردید است

موسیقی
صدای ارکستر سمفونیک در جام‌جهانی شنیده می‌شود؟


فهیمه پناه‌آذر/ خبر‌نگار
حضور در روسیه،  ساخت سرودی ارکسترال و سنگین برای تیم ملی فوتبال و اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران همزمان با جام جهانی در روسیه نقدهای بسیاری را تاکنون به همراه داشته است؛ نقدهایی که بیشتر درباره نوع ساخت و اجراست و به زعم عده‌ای از هنرمندان موسیقی و کارشناسان تدارک چنین موسیقی‌ای و حضور یک ارکستر عریض و طویل برای جام جهانی کارکردی ندارد و اتلاف هزینه است اما گروهی دیگر ازجمله مدیران بنیاد رودکی و فدراسیون فوتبال نظر دیگری دارند.

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی همزمان با آغاز جام‌جهانی فوتبال برای برگزاری 3کنسرت در روسیه راهی این کشور می‌شود. قرار است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده،  مجموعه منتخب ارکستر ملی ایران امروز تهران را برای اجرای 3کنسرت مجزا به سمت مسکو ترک کند.

به گفته علی‌اکبر صفی‌پور،  مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی این مجموعه در این کنسرت‌ها خود ضمن اجرای چند قطعه موسیقی کلاسیک چند قطعه بی‌کلام و باکلام ایرانی ازجمله سرود تیم ملی ایران در جام جهانی را به آهنگسازی بابک زرین و خوانندگی سالار عقیلی اجرا خواهد کرد. صفی‌پور در پاسخ به این سؤال که چرا ارکستر سمفونیک را برای جام جهانی اعزام می‌کنند،  به همشهری می‌گوید:«بخشی از مأموریت این مجموعه کمک به رونق فرهنگی و هنری ایرانی است. بنیاد رودکی در حوزه موسیقی ایرانی کار می‌کند. ما انواع دیگر موسیقی را نفی نمی‌کنیم اما حوزه مدیریتی ما تعریف شده و بر این اساس تفاهمنامه‌ای با فدراسیون فوتبال تدوین و نوشته شد که امسال سرودی برای تیم ملی توسط ارکستر سمفونیک آماده کنیم که همانطور که گفتم مبتنی برموسیقی ایرانی باشد.» او در ادامه به حضور بهترین نوازنده‌ها و هنرمندان این ارکستر اشاره کرده و می‌افزاید: «تلاش بر این بود که بهترین‌ها در این ارکستر حضور داشته باشند. براساس پروسه تعریف شده برنامه‌ها را اجرا کردیم و نکته قابل تامل این است که هزینه کامل حضور ارکستر بر عهده حامی خصوصی بوده و مجموعه هاکوپیان از صفر تا صد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند». صفی‌پور در ادامه می‌گوید:«برخی فکر می‌کنند که ارکستر صرفا برای حضور در جام جهانی به روسیه سفر می‌کند درحالی‌که اینطور نیست. ما با بهترین مرکز‌های موسیقی روسیه تفاهم همکاری بستیم و قرار است در 3سالن بزرگ روسیه مسکو،  سن پترزبورگ و کازان اجرای برنامه داشته باشیم که این در اصل تعامل فرهنگی میان ایران و روسیه بوده و هنر موسیقی ایران را در شلوغ‌ترین روزهای جام جهانی نشان خواهیم داد». او با عنوان این مطلب که در ایام شلوغ روسیه بهترین سالن‌ها را در اختیار داریم،  عنوان می‌کند: «در این روزها قطعات بهترین آهنگسازان توسط بهترین نوازندگان اجرا می‌شود. ما براساس برنامه و مأموریت خود در بنیاد این کار را انجام می‌دهیم و دوستان دیگر هم می‌توانند براساس مأموریت خود گروه‌های دیگر را به جام جهانی بفرستند. رویداد جام جهانی یک فضای جهانی است که ما سهم خود را برحسب وظیفه‌ و مأموریتی که داریم ادا کردیم».



ارکستر سمفونیک در زمان دیگری به روسیه می‌رفت

بابک‌ ریاحی‌پور (موزیسین و آهنگساز) برخلاف صفی‌پور معتقد است که استفاده از ارکستر سمفونیک در یک مراسم ورزشی که جهانی است هیچ منطقی را ندارد و به نوعی هدر دادن بودجه در وضعیت اقتصادی امروز ایران است. او به همشهری می‌گوید: «حضور ارکستر سمفونیک در فستیوال‌های جهانی بسیار مهم است و می‌تواند موسیقی ملی و کلاسیک ایران را بشناساند اما در یک مراسم ورزشی آن هم به بزرگی



جام جهانی اجرای برنامه توسط ارکستر دیده نمی‌شود.»

ریاحی‌پور همچنین با طرح این سؤال که در آن شلوغی آیا کسی به تماشای ارکستر سمفونیک می‌رود، به صحبت‌هایش ادامه می‌دهد: «طرفداران ایرانی به هیجان نیاز دارند. ‌ای کاش خوانندگان پاپ را به جام‌جهانی می‌فرستادند و در فرصتی دیگر ارکستر سمفونیک تهران در روسیه که یکی از مهدهای موسیقی جهان است،  به اجرای برنامه می‌پرداخت تا بیشتر دیده شود. بازی‌های فوتبال نیاز به ایجاد شور و هیجان دارد». او می‌افزاید:«حضور ارکستر سمفونیک در این روزها حتی ممکن است تصویر غلطی از موسیقی ما به جهانیان بدهد. هر چند هدفش معرفی موسیقی کلاسیک و ملی است. اما در این روزهای شلوغ چه‌کسی به تماشای برنامه اینچنینی می‌نشیند؟ آیا در روسیه تبلیغات وسیعی صورت گرفته که تماشاگران جام جهانی را به سمت سالن‌های کنسرت ارکستر سمفونیک بکشاند؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید