• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196497
+
-

درماندگان بیرو

پرسپولیس و استقلال معطل گلر ملی پ0وش شدند تا سپاهان و تراکتور بیشترین سود را از این اتفاق ببرند

درماندگان بیرو

اوضاع پرسپولیس و استقلال در این پنجره نقل‌وانتقالات را باید به قبل از تصمیم بیرانوند برای فسخ قرارداد و بعد از آن تقسیم کند. پیش از آنکه چنین اتفاقی رخ بدهد، پرسپولیس شهاب زاهدی را به خدمت گرفته بود و استقلال با جذب محمدی و سهرابیان، آرام آرام در حال تبدیل‌شدن به یک تیم دلخواه سرمربی‌اش بود. از آن پس اما 2‌باشگاه کاملا در باتلاق جنجال فرو رفتند و در این میان رقبایی مثل تراکتور و سپاهان بودند که با حداکثر استفاده از این فضا، خودشان را برای فصل جدید آماده کردند؛ تیم‌هایی که با وجود کهکشانی‌شدن، کاملا دور از حواشی هستند و به‌نظر می‌رسد رقابت قهرمانی برای فصل جدید را بین خودشان خواهند ساخت.
 
اسدی؛ برگ برنده‌ای که پرید
به‌نظر می‌رسد درگیر‌شدن سرخابی‌ها با پرونده بیرانوند، آنها را از یک هدف مهم نقل‌و‌انتقالاتی دور کرد. سرمربی پرسپولیس رضا اسدی را برای تیمش می‌خواست و نکو نیز از داشتن او در استقلال استقبال می‌کرد. اساسا با آماری که رضا فصل گذشته خلق کرده، طبیعی است که همه تیم‌های مدعی به‌دنبال بازیکنی شبیه به او باشند. درست در روزهایی که اسدی باید تصمیم نهایی‌اش را می‌گرفت، استقلال و پرسپولیس خاموش بودند. طبیعتا این ستاره ملی‌پوش به تیمی ملحق نمی‌شد که مدیرعاملش در زمان خروج از باشگاه زیر کت استتار کرده بود. طبیعتا او به باشگاهی نمی‌رفت که همه تمرکز مدیرعاملش روی خرید یک بازیکن بود. او راهی سپاهان شد تا فصل را در شرایطی حرفه‌ای شروع کند. رضا حالا یکی از ستاره‌های پرشمار سپاهان در فصل جدید به‌شمار می‌رود؛ تیمی که همه نفرات کلیدی را حفظ کرده و با خریدهایی مثل رضا شکاری، رضا اسدی و کاوه رضایی، عملا 2‌تیم آماده برای فصل جدید لیگ برتر دارد. از‌دست‌دادن اسدی، حاصل ذوب‌شدن 2‌باشگاه پایتخت در ماجرای یک دروازه‌بان بود.

نگران تراکتور نباشید!
تراکتوری‌ها نتوانستند قرارداد رضا اسدی را تمدید کنند اما هواداران این باشگاه اصلا نگران تیم‌شان نیستند؛ تیمی که تا اینجا 8خرید خوب در فصل نقل‌وانتقالات داشته و این اواخر، آلوارو خیمنز را هم به خدمت گرفته است. ستاره اسپانیایی سابقه حضور در باشگاه رئال‌مادرید و همچنین سابقه بازی و گلزنی برای ختافه در لالیگا را دارد. تراکتوری‌ها دیروز با سیامک نعمتی هم قرارداد بستند تا تیم‌شان از قبل کامل‌تر شود. با وجود جدایی اسدی، هیچ دلیلی برای نگرانی بابت تراکتور در فصل جدید وجود نخواهد داشت. آنها تیمی کاملا استاندارد بسته‌اند و این تیم را به یکی از بهترین مربیان حال حاضر لیگ سپرده‌اند. پاکو خمز به کمک تجربه و انگیزه‌ای که دارد، می‌تواند از تراکتور یک قهرمان برای فوتبال ایران بسازد.

سرخابی‌ها؛ ناگهان یخ زدند!
ماجرای بیرانوند چنان باشگاه پرسپولیس را به هم ریخت که خرید بازیکنان جدید برای این تیم و برگزاری مراسم معارفه کاملا دور از انتظار بود. باشگاه البته همین روزها قرارداد عالیشاه و گولسیانی را تمدید کرده اما در مقابل آنچه تیم‌های دیگر انجام داده‌اند، این تمدیدها به چشم نمی‌آید. تیم یحیی هنوز تیم کاملی به‌نظر نمی‌رسد. هنوز قرارداد سعید صادقی تمدید نشده، هنوز بازیکنی برای پست دفاع یا هافبک جذب نشده و هنوز ماجرای بیرو مبهم به‌نظر می‌رسد. استقلال نیز چنین شرایطی دارد. تیمی که قرار بود حفظ محبی و قائدی، اصلی‌ترین اولویتش باشد اما هر روز از این دو بازیکن دور و دورتر می‌شود و شانس کمتری برای حفظ آنها در خودش می‌بیند. این تیم همه‌‌چیز را به بیرو معطوف‌کرده و اصلا به ماجراهای نقل‌و‌انتقالاتی دیگر اهمیتی نمی‌دهد.

سپاهان و تراکتور؛ یک گام جلوتر
پرسپولیس تازه یک جلسه تمرینی را پشت سر گذاشته و تمرین‌ استقلال هم با آن حاشیه عجیب استارت خورد. سپاهان و تراکتور اما این روزها در اردوی خارجی هستند و با همه وجود برای فصل جدید آماده می‌شوند. یک مرور ساده از گذشته، نشان می‌دهد که هر وقت تیمی زودتر استارت زده و فصل بدنسازی را با جدیت بیشتری پشت سر گذاشته، در نهایت هم موفق‌تر بوده است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد سپاهان و تراکتور برای فصل جدید، یک گام جلوتر از سرخابی‌ها هستند. آنها البته این موضوع را مدیون علیرضا بیرانوند خواهند بود؛ گلری که با فسخ قراردادش، یک جنجال بزرگ برای 2‌باشگاه پایتخت ایجاد کرد و آنها را کاملا از برنامه‌هایشان عقب انداخت.

ماجراهای علیرضا بیرانوند با 2باشگاه پرسپولیس و استقلال تا ساعات پایانی روز گذشته هم به نتیجه قطعی نرسید اما شواهد نشان می‌داد سیر اتفاقات به سود سرخپوشان رقم خورده است. بیرانوند و وکیلش دیشب با مدیران پرسپولیس قرار مذاکره داشتند و ساعتی قبل از این جلسه مدیرعامل پرسپولیس که در حال ورود به باشگاه بود با اطمینان خاصی از ماندن بیرانوند صحبت می‌کرد. گویا دروازه‌بان پرسپولیس شفاها با مدیران این باشگاه به توافق رسیده بود تا با دریافت 5میلیارد تومان از مطالباتش پای قرارداد جدیدی را با سرخپوشان امضا کند. گفته می‌شود او برای فسخ قرارداد و پیوستن به یک باشگاه دیگر با مشکلات قانونی مواجه شده است. اینکه مدیرعامل استقلال نیز انتقال بیرانوند را منتفی اعلام کرده، احتمالا به دلیل همین مشکلات قانونی بوده است.

30میلیارد کف قرارداد!
بلبشوی فصل نقل‌وانتقالات همچنان ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد ایده کذایی سقف قرارداد هم کوچک‌ترین تأثیری روی فعل‌وانفعالات بازار نگذاشته است. شنیده‌های غیررسمی در مورد بازیکنانی که جابه‌جا می‌شوند، حکایت از ارقام درشت و عجیب و غریبی دارد؛ دستمزدهای بالا و وحشتناک که البته مدیران باشگاه‌ها آن را کاملا عادی جلوه می‌دهند. در تازه‌ترین نمونه علی امیری، معاون باشگاه استقلال در جمع هواداران این تیم ادعای جالب‌توجهی در مورد رضا اسدی مطرح کرده است. در شرایطی که ستاره فصل گذشته تراکتور مورد توجه جواد نکونام قرار گرفته بود، ناگهان خبر انتقال اسدی به سپاهان منتشر شد. حالا امیری در این مورد گفته استقلال با اسدی روی دستمزد 30‌میلیارد تومانی به توافق رسیده بود، اما این بازیکن در ازای 50‌میلیارد تومان به سپاهان پیوسته است. حالا اینکه سپاهان از کجا این پول‌ها را می‌آورد و تا کجا قرار است هزینه کند، یک بحث دیگر است، اما اینکه امیری به همین راحتی از توافق 30‌میلیارد تومانی با اسدی خبر می‌دهد خودش حاوی نکته مهم‌تری است؛ اینکه گویا 20‌میلیارد و 30‌میلیارد، اعداد نجیب و مظلومی هستند که از آنها به‌عنوان کف قرارداد یاد می‌شود!
 
فنی نبود؟!
درباره سیامک نعمتی، یکی از ضعیف‌ترین بازیکن‌های 2فصل اخیر پرسپولیس که روز گذشته به تراکتور پیوست

یکی از نقل‌وانتقالات مهم لیگ برتر در روز گذشته، انتقال سیامک نعمتی از پرسپولیس به تراکتور بود. این بازیکن که مدت‌هاست در برنامه‌های یحیی گل‌محمدی جا ندارد، دیروز رسما قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد و بلافاصله از قرارداد 2ساله‌اش با تراکتور به‌طور رسمی رونمایی شد. نعمتی روز گذشته در هنگام خروج از باشگاه پرسپولیس به هواداران این تیم گفت دلیل جدایی‌اش فنی نبوده و یک نفر در این باشگاه چشم دیدن او را نداشته است! اما روند بازی‌های نعمتی در 2سال اخیر و مصدومیت‌های متوالی که او را از بهترین فرمش دور کرده بود از مدت‌ها قبل نوید این اتفاق را می‌داد و می‌توان گفت هیچ هواداری از رفتن او جا نخورد. نعمتی از سال1396عضو پرسپولیس بود و یکی از بازیکنان قدیمی و وفادار این تیم محسوب می‌شد. اما در 2 فصل اخیر او فقط در 15درصد بازی‌ها در ترکیب اصلی قرار گرفت که تازه بیشتر این بازی‌ها در لیگ بیست‌ویکم بود و در لیگ22 او فقط یک‌بار رنگ حضور در ترکیب 11نفره را دید. نعمتی در لیگ بیست‌ویکم (01-1400) که با قهرمانی استقلال تمام شد 8بار در ترکیب اصلی بود و 5بار هم به‌عنوان بازیکن جانشین به زمین رفت. حاصل 785دقیقه بازی او در آن فصل 3گل و یک پاس گل بود که گل‌هایش به هوادار و تراکتور گل‌های مهم‌تری بودند. نعمتی در بازی با هوادار درحالی‌که پرسپولیس 2بر یک عقب بود از دقیقه85 به زمین رفت و در دقیقه91گل تساوی را به ثمر رساند. او در مقابل تراکتور نیز گل برتری 2 بر یک را وارد دروازه تراکتورسازان کرد. با وجود این، فصل بیست‌ویکم فصل چندان خوبی برای سیامک نعمتی نبود و او در نهایت با معدل نمرات6.33 در سایت متریکا یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان پرسپولیس شد. در فصل بعد اوضاع از این هم بدتر شد. در لیگ گذشته که با قهرمانی سرخپوشان در 2جام به پایان رسید، نعمتی فقط یک‌بار در لیگ و یک‌بار هم در جام‌حذفی در ترکیب اصلی سرخپوشان بود. او در بازی حذفی مقابل ون‌پارس فقط 45دقیقه در میدان ماند و بین دو نیمه تعویض شد، در لیگ هم مقابل پیکان 82دقیقه در زمین بود که پرسپولیسی‌ها بدون گل متوقف شدند. او در کنار این یک بازی در 12بازی هم به‌عنوان یار تعویضی به زمین رفت و دقایق کمی بازی کرد. به‌طوری که دقایق بازی او در فصل گذشته مجموعا از 174دقیقه فراتر نرفت. سیامک فقط یک گل در جام‌حذفی به سپاهان زد و در سایر بازی‌ها هیچ درخششی نداشت تا در نهایت بین 23بازیکن پرسپولیس در فصل گذشته رتبه22 را به‌دست بیاورد. در واقع در جمع پرسپولیسی‌ها فقط لئاندرو پریرا نمراتش ضعیف‌تر از نعمتی بود که او هم مثل سیامک در آستانه جدایی از پرسپولیس است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید