• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 تیر 1402
کد مطلب : 196479
+
-

شهری با 15دقیقه مسافت!

ایده خوب
شهری با 15دقیقه مسافت!

مهتاب خسروشاهی

چشم ما به دیدن خانه‌های چوبی با سریال‌های ژاپنی و کره‌ای عادت کرده‌است. خانه‌هایی با درهای کشویی رنگی که سایه‌ آدم‌ها، تندتند از پشت آن عبور می‌کنند. حالا کشور سوئد از روی دست این کشورها مشق کرده و می‌خواهد بزرگ‌ترین شهر چوبی جهان را در دل پایتخت خود یعنی استکهلم بسازد.
این شهر چوبی دارای 30ساختمان چوبی بلندمرتبه، 25بلوک، 7هزار دفترکار و 2هزار خانه و 25بلوک است. ساخت‌وساز این شهر از سال2025 میلادی آغاز می شود و سال2027 میلادی نخستین خانه‌های آن تحویل داده خواهد شد. اگرچه بخشی از این برنامه با هدف کاهش آلودگی هوا طراحی شده‌است، اما هدف اصلی سامان‌دادن به ساختار شهری پایتخت کشور سوئد یعنی استکهلم است. به این دلیل که مردم این کشور بیشتر ساکن بخش جنوبی مرکز بافت تاریخی این شهر هستند، درحالی‌که اکثر مراکز اداری این شهر در شمال مرکز بافت تاریخی فعالند.
شعار شرکت سرمایه‌گذار این شهرک که « آتریوم یونبری» نام دارد؛ «شهر15دقیقه‌ای» است. به این معنی که برای دسترسی به هر امکانی، کافی است از مبدا تا مقصد را 15دقیقه با پای پیاده‌ طی کنید. با این نگاه و شعار، این شهرک نقطه عطف تاریخی‌ای برای قابلیت نوآوری کشور سوئد است.
بعضی از کارشناسان نگران آتش‌سوزی در این شهر هستند، اما استفاده از الوارهای خاص که ساختار مقاومی دارند، این نگرانی‌ را تا حد زیادی برطرف کرده‌است. از ویژگی‌های مهم این شهرک، کاهش شدید میزان انتشار گاز CO2 در طبیعت است، زیرا در ساخت این شهرک از سیمان و فولاد استفاده نخواهد شد. سیمان و فولاد درمجموع 10برابر بیش از سفرهای هوایی تولید گاز دی‌اکسیدکربن می‌کنند.
کشور سوئد به‌تازگی بلندترین برج چوبی جهان را ساخته و این نشان می‌دهد که این کشور امتحان خود را برای ساخت چنین بناهایی پس‌داده است.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :