• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 14 تیر 1402
کد مطلب : 196470
+
-

کار تمام زندگی نیست

زندگی پدیا
کار تمام زندگی نیست

کمتر کسی اعتراف می‌کند که به کارش اعتیاد دارد اما اگر مناسبت‌های خانوادگی، جمع‌های دوستانه، روزهای تعطیل، تفریح‌های ریز و درشت، و هر رویداد غیرکاری دیگری را به‌خاطر کار از دست می‌دهید، بدانید که به‌کار اعتیاد دارید.
طبیعتا ما درباره قشر زحمتکشی که زیر فشار زندگی مجبورند در 2 یا حتی 3 شیفت کار کنند صحبت نمی‌کنیم. خیلی‌ها اما هستند که تمام زندگی‌شان را، بدون اینکه نیازی به آن باشد، در کارشان خلاصه کرده‌اند. ساده‌ترین تعریف اعتیاد به کار، همین است. اعتیاد به کار، یکی از آفت‌های سبک زندگی مدرن بشر است و چنان شایع و جهانی است که سازمان‌های بین‌المللی از هر فرصتی برای آگاهی‌سازی درباره آن استفاده می‌کنند. به‌صورت ویژه، پنجم جولای‌ یعنی امروز، به‌عنوان روز جهانی آگاهی‌سازی درباره اعتیاد به‌کار انتخاب شده تا عزمی جهانی برای مبارزه با آن ایجاد شود. برای اینکه بدانید به کارتان معتاد هستید یا نه درباره این نشانه‌ها تامل کنید و ببینید که آنها را در خودتان می‌بینید یا نه: همیشه به این فکر می‌کنید که وقتتان را  آزاد کنید تا بیشتر کار کنید؛ بیشتر از چیزی که درنظر داشته‌اید برای کارتان وقت می‌گذارید؛ بیشتر کار می‌کنید تا احساساتی مثل اضطراب، عذاب وجدان و یا افسردگی را کاهش دهید؛ دیگران به شما می‌گویند کمتر برای کار وقت بگذارید و به آنها توجه نمی‌کنید؛ اگر از کار کردن منع شوید دچار استرس می‌شوید؛ کار را بر تفریحات و فعالیت‌های مورد علاقه‌تان ترجیح می‌‌دهید و آنقدر کار می‌کنید که بر سلامتی‌تان اثر دارد.
معضل اعتیاد به کار، در حالی در سراسر دنیا وجود دارد که کشورهای زیادی به این نتیجه رسیده‌اند همین میزان ساعات فعلی کار در هفته هم زیادی است. در حال حاضر کشورهای زیادی، به‌خصوص در غرب، 5روز کاری در هفته دارند و 2 روز آخر هفته. اما بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که حتی همین تعداد روز هم زیادی است و تعداد روزهای کاری را به 4روز در هفته کاهش داده‌اند. این ایده کاملا ساده است: کارمندان و کارگران همان کار قبلی را می‌کنند و همانقدر حقوق می‌گیرند اما یک روز بیشتر تعطیلی دارند. آورده آن چیست؟ بهره‌وری بیشتر. این مدل تأیید می‌کند که پرسنل، هرچه بیشتر تعطیلات داشته باشند و وقت بیشتری برای خودشان بگذارند، کارکردشان هم بیشتر خواهد شد. این مدل جدید، از سوی بسیاری آینده کار کردن بشر خوانده می‌شود. در حال حاضر کشورهایی مثل بلژیک، انگلیس، پرتغال، ولز، اسکاتلند، ایسلند، اسپانیا، سوئد، آلمان و ژاپن قوانین مربوطه را تصویب کرده‌اند و شرکت‌های زیادی هم از آن استقبال کرده‌‌اند.
شاید این طرح در آینده در کشور خودمان هم پیاده شود اما تا آن زمان، به‌خودمان یادآوری کنیم که تمام زندگی، کار نیست. ما کار می‌کنیم که زندگی خوبی داشته باشیم. اعتیاد، به هر شکلش بد است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید