• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19645
+
-

پرونده محرمانه احمدی‌نژاد در اصل 90

ابراهیم جلالیان | خبرنگار:

«2608شکایت به کمیسیون اصل 90»؛ این آماری است که معاونت نظارت مجلس روز گذشته منتشر کرده است. اما سخنگوی اصل 90 مجلس می‌گوید محمود احمدی‌نژاد هم پرونده‌هایی در کمیسیون اصل 90 دارد که محرمانه است. ولی داداشی در گفت‌وگو با همشهری با بیان این مطلب گفته است: پرونده‌ها پس از اعلام وصول در دبیرخانه کمیسیون و بررسی به قوه قضاییه ارسال می‌شود اما پرونده‌های احمدی‌نژاد مربوط به این دوره گزارش معاونت نظارت نیست. او از اعلام جزئیات پرونده محرمانه احمدی‌نژاد خود‌داری کرد اما گفت شکایت‌هایی هم از قوه قضاییه شده است.

پیش از این، فاضل موسوی عضو کمیسیون اصل‌90 مجلس هشتم هم درخصوص شکایت از احمدی‌نژاد در کمیسیون اصل 90 گفته بود: دسترسی احمدی‌نژاد به پرونده‌های وزارت اطلاعات مانعی برای بررسی تخلفاتش است. او خرداد 2سال پیش گفته بود: در مجلس هشتم پرونده‌های بسیاری از وابستگان احمدی‌نژاد و خود ایشان در کمیسیون اصل‌90 وجود داشت اما چون فضای سیاسی غالب در حمایت ایشان بود و با توجه به لابی‌های زیادی که رئیس‌جمهوری داشت، امکان پیگیری این پرونده‌ها محقق نشد. پرونده‌های احمدی‌نژاد در کمیسیون اصل 90 فقط منحصر به شکایت از او نیست، احمدی‌نژاد شاکی هم هست. سخنگوی اصل 90 مجلس درخصوص موضوع شکایت احمدی‌نژاد به کمیسیون اصل 90 هم به همشهری گفت: او از قوه قضاییه درخصوص پرونده مربوط به آقای بقایی شکایتی دارد که مدعی است به بقایی اجحاف شده است. این پرونده هم در نوبت رسیدگی است و هنوز بررسی آن آغاز نشده است که به قوه قضاییه ارسال شود، چراکه فرقی بین احمدی‌نژاد و دیگر شاکیان قائل نیستیم. داداشی در پاسخ به این سؤال که آیا شکایت از قوه قضاییه در کمیسیون اصل 90 و ارسال آن برای رسیدگی به‌خود قوه قضاییه نوعی دور باطل نیست‌؟ هم گفت: نمی‌تواند پرونده قوه قضاییه جای دیگری رسیدگی شود.درهمه دنیا محاکم قضایی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند و درکشور ما هم همینطور است.این را قانون تعیین کرده است.

نماینده مردم آستارا همچنین در پاسخ به اینکه بیشترین شکایت‌ها از چه نهادهایی صورت گرفته است گفت: بسیاری از شکایت‌ها به‌درستی انجام نشده است، چراکه شکایت‌ها اکثرا خصوصی است و محاکم قضایی باید به آن رسیدگی کنند نه مجلس شورای اسلامی. وی با بیان اینکه از شکایت‌هایی که سازوکار اصل 90 را رعایت کرده‌اند، بیشترین شکایت از قوه مجریه است، گفت: رویه اینگونه است که مجلس خود مستقیما تذکر به نهاد و مسئول مربوطه را می‌دهد و درصورت عدم‌اصلاح موضوع را به قوه قضاییه منعکس می‌کند.

براساس اصل 90 قانون اساسی؛ «هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی ازآنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.» حسین مظفر معاون نظارت مجلس روز گذشته گزارش اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه دوم دور دهم مجلس از هفتم خرداد 96تا 15اردیبهشت 97را قرائت کرد که آمار شکایت 2608عددی به کمیسیون اصل 90قانون اساسی در این گزارش رسانه‌ای شده است.

بیشترین تذکرها به وزارت راه و وزارت کشاورزی

از این تعداد بیشترین تذکرهای کتبی به وزیر راه و شهرسازی با محوریت جاده‌های شهری و روستایی بوده و پس از آن بیشترین تذکر کتبی مربوط‌به وزیر جهادکشاورزی با محوریت خرید تضمینی محصولات کشاورزی است.

براساس گزارش معاونت نظارت مجلس در روزهای پایانی سال 1396سه نفر از وزیران دولت دوازدهم استیضاح شدند که مجلس به هر 3وزیر مجدد رأی اعتماد داد.

آمار‌ها چه می‌گویند؟

 براساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در اجلاسیه دوم دور دهم مجلس، تعداد834 سؤال از وزیران مطرح کردند که هیأت‌رئیسه این سؤال‌ها را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داد، از این تعداد  سؤال 105 سؤال به‌علت انصراف، اقناع و تغییر وزیر مربوطه مختومه یا به‌صورت تعلیق در‌آمده و 729سؤال باقیمانده نیز در کمیسیون‌های تخصصی در مراحل رسیدگی قرار گرفته است. همچنین 39سؤال در صحن مطرح شده که از این تعداد در 33مورد نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع شدند و 6سؤال نیز منجر به عدم‌اقناع و دریافت کارت زرد وزیر مربوطه شده است. براساس این گزارش از کل سؤال‌های مطرح‌شده، 103سؤال مربوط به وزیر راه و شهرسازی و 130سؤال نیز مربوط به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی از وزیران جهادکشاورزی و نیرو بوده است. طبق گزارش معاونت نظارت مجلس، این آمارها نشان می‌دهد که در مقایسه با سال اول مجلس دهم، تعداد سؤال‌های نمایندگان از وزیران 73درصد رشد داشته است. همچنین نمایندگان در این مدت 2هزار و 436تذکر کتبی به مسئولان اجرایی داده‌اند که در مقایسه با اجلاسیه اول به میزان 9درصد و نسبت به دوره مشابه در مجلس نهم 43درصد کاهش داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید