• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 14 تیر 1402
کد مطلب : 196439
+
-

گل‌فروشی بدون عوارض

رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا بنابه ‌درخواست همشهری از بازار گل محلاتی بازدید کرد و خواستار پیگیری مشکلات آن شد

گزارش
گل‌فروشی بدون عوارض

بازار گل محلاتی از جمله مکان‌های گردشگری تهران محسوب می‌شود؛ بازاری در شرق تهران که روزانه برای بیش از هزاران نفر، جاذبه سفر ایجاد می‌کند. وجود حدود 660 غرفه عرضه گل، تم تولد و ... این بازار را به فضای محبوب و پرطرفدار در میان شهروندان تبدیل کرده است؛ بازاری که علاوه بر شهروندان و علاقه‌مندان به گل ‌و گیاه، برای غرفه‌داران هم جذاب است، چرا که فعالان این بازار هیچ عوارضی نمی‌پردازند حتی عوارض کسب و پیشه که شهرداری تهران سالانه از تمام کسبه اعم از خواربارفروش، خیاط و ... دریافت می‌کند؛ موضوعی که در بازدید مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران از منطقه14 و این بازار مطرح و سبب تعجب او شد. در این بازدید که بنا به ‌درخواست خبرنگار همشهری صورت گرفت، اقراریان خواستار تعیین تکلیف مالکیت اراضی بازار گل محلاتی و پرداخت عوارض توسط غرفه‌داران و جلوگیری از تضییع حقوق شهر و شهروندان شد.



مالکیت سه‌گانه در بازار محلاتی
کاربری اراضی بازار گل محلاتی که بیش از 2هکتار مساحت دارد، فرهنگی است. این موضوع را محمدامین سالاری‌پور، شهرداری منطقه 14 بیان کرد و گفت: «درخواست تغییر کاربری به کمیسیون ماده 5 ارائه و در کارگروه این کمیسیون تأیید شده است که درصورت ارائه طرح توجیهی توسط مالک و تأیید نهایی در کمیسیون ماده 5 کاربری این ملک، خدماتی خواهد شد.» نکته مهم دیگر در خصوص بازار گل محلاتی، واگذاری غرفه‌هاست. مشخص نیست چه شخص و ارگانی، اراضی را به غرفه‌داران واگذار کرده است. به همین دلیل شهرداری تهران نمی‌تواند به موضوع، ورود مستقیمی داشته باشد، چرا که بهره‌برداران، شهرداری تهران را مالک نمی‌دانند. بنا به‌ گفته سالاری‌پور، سند زمین بازار گل به نام اداره کل شهرسازی استان تهران است و بخش زیادی از ملک هم در اختیار شهرداری قرار دارد. البته اخیراً هم ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به این حوزه ورود کرده و ادعای مالکیت دارد. وجود همین چندگانگی در مالکیت این بازار، بهانه‌ای برای فرار از پرداخت عوارض غرفه‌داران و گلفروشان بازار گل محلاتی شده است.

توجه مدیریت شهری به  3 اصل
در بازار گل محلاتی باید 3 اصل و موضوع لحاظ شود. کسب ‌و کار غرفه‌داران، ایمنی فروشندگان و مراجعه‌کنندگان و حق ‌و حقوق شهر و شهروندان. بنا به ‌گفته‌های رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا تعیین تکلیف مالکیت زمین می‌تواند پیگیری 3 اصل را تسهیل و تسریع کند. وجود مالکیت سه‌گانه سبب تضییع حقوق شهر و شهروندان شده و از این‌رو اقراریان خواستار پیگیری این موضوع است. او در بازدید از بخش‌های مختلف بازار گل محلاتی گفت: «فارغ از مالکیت زمین، عده‌ای در این بازار مشغول کسب ‌و کار هستند و نباید ناایمن بودن این بازار به آنها آسیبی بزند و ازاین ‌رو ایمنی بازار باید تأمین شود. البته این موضوع نباید موجب تضییع حق ‌و حقوق شهر و شهروندان شود. به ‌هرحال بهره‌برداران از خدمات شهری استفاده می‌کنند، از سوی دیگر بار ترافیک مضاعفی را به منطقه 14 تحمیل می‌کنند و باید مانند هر صنفی، عوارض خود را بپردازند.»

نشست‌های مشترک؛ ابتکار شورای ششم
بنا به‌ گفته اقراریان در این دوره به ‌طور مستمر، نشست‌های مشترکی با نمایندگان و مسئولان دستگاه قضا برای پیگیری موضوعات شهرسازی و آسیب‌های اجتماعی و ... برگزار می‌شود. او این اقدام را ابتکار شورای ششم دانست و تأکید کرد: «امروز بازار گل نیاز به یک تصمیم بزرگ دارد تا مالکیت آن مشخص شود. این آمادگی وجود دارد تا نشست مشترکی با حضور 3ضلع مالکیت بازار گل و بهره‌برداران برگزار و مشکل این بازار حل شود. البته کار با ستاد اجرایی فرمان امام سخت و پیچیده است و هرجا که نیاز بوده این ستاد در راستای مسئولیت اجتماعی خود ورود کند، کمتر پای ‌کار بوده است. به‌هرحال امیدواریم بتوانیم مسائل بازار گل را پیگیری و به نتایج مطلوب برسیم.»

مکث
احصای مشکلات و درخواست‌های شهروندان

مهدی اقراریان، عضو شورای اسلامی شهر تهران در راستای ملاقات‌های مردمی که یکشنبه‌ها در مساجد برگزار می‌شود با اهالی محله تسلیحات منطقه 8 در مسجد جامع فاطمیه به گپ و گفت نشست. در این دیدار فاطمه تنهایی، شهردار منطقه و حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه حضور داشتند. آنطور که اقراریان به همشهری گفته: «عمده گلایه شهروندان مربوط به حوزه شهرسازی و نگهداشت شهر است. بخش دیگری از درخواست‌ها و گلایه‌ها نیز خارج از حوزه وظایف و اختیارات مدیریت شهری است و به حوزه انتظامی برمی‌گردد؛ مانند سگ‌گردانی در بوستان‌ها. علاوه بر این با کمک مرکز وکلای قوه قضاییه مدتی است که با حضور در مساجد، مشکلات حقوقی و قضایی مردم نیز دنبال و پیگیری می‌شود.» او دیدارهای حضور با مردم را در احصای مشکلات، مؤثر دانست و عنوان کرد: «دیدارهای بی‌واسطه باعث می‌شوند از نزدیک در جریان آثار و پیامدهای تصمیماتی که در شورای شهر گرفته می‌شود قرار بگیریم و در فصل بودجه‌ریزی براساس موارد احصا‌شده اولویت‌های اصلی شهر را تشخیص دهیم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید