• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 14 تیر 1402
کد مطلب : 196402
+
-

ضربه مسی به لیگ فرانسه

لیگ‌یک فرانسه دو پله سقوط کرد و به رده هفتم رفت

ضربه مسی به لیگ فرانسه

خروج لیونل مسی از پاری‌سن‌ژرمن و شایعاتی که درباره انتقال نیمار به بارسلونا و امباپه به رئال‌مادرید مطرح شده، لیگ‌یک فرانسه را از جمع 5‌لیگ برتر اروپا خارج ساخت و به رتبه هفتم تنزل داد. رفتن مسی علاوه بر کاهش تعداد دنبال‌کننده‌های صفحه رسمی باشگاه فرانسوی و سردشدن اسپانسرها و افت قابل پیش‌بینی بینندگان تلویزیونی مسابقات این لیگ، همچنان عوارض خود را نشان می‌دهد. در جدیدترین رنکینگ اعلام شده لیگ‌های اروپایی، لیگ فرانسه از جمع 5‌لیگ معتبر اروپا خارج شد و پایین‌تر از بلژیک و هلند در رتبه هفتم قرار گرفت. این در حالی است که لیگ‌های فوتبال بلژیک و هلند حتی سهمیه مستقیم در لیگ قهرمانان اروپا ندارند.
رده‌بندی لیگ‌های اروپایی به این ترتیب است؛ لیگ برتر انگلیس، سری‌آ ایتالیا، بوندس‌لیگای آلمان، لالیگای اسپانیا، ژوپیرلیگ بلژیک، اردیویزه هلند، لیگ‌یک فرانسه، لیگای پرتغال، سوپرلیگ ترکیه و سوپرلیگ سوئیس. صعود سری‌آ به‌دلیل درخشش تیم‌های این لیگ در رقابت‌های اروپایی که در فینال هر 3‌رویداد بین‌المللی باشگاهی در اروپا نماینده داشت، منطقی به‌نظر می‌رسد اما افت شدید لالیگا واقعا عجیب بود. از میان باشگاه‌های اسپانیایی تیم سویا طبق معمول قهرمان لیگ اروپا شد و رئال‌مادرید هم تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان بالا رفت.
رده بندی لیگ‌های اروپایی یوفا براساس ضرایب و داده‌هایی است که در اتحادیه فوتبال این قاره برای ارزشگذاری لیگ‌های داخلی و عملکرد آنها در مسابقات بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ضرایب که ابتدا در سال 1979 برای مسابقات فوتبال مردان و بعداً برای فوتبال زنان و فوتسال استفاده شد، توسط یوفا محاسبه می‌شود که علاوه بر اروپا بر کشورهای ارمنستان و چند کشور آسیایی دیگر ازجمله قزاقستان، آذربایجان و... هم اعمال می‌شود. برای رده‌بندی جدید دستاوردهای هر لیگ در مسابقات اروپایی از 20-2019 تا 24-2023 درنظر گرفته شده است. با توجه به اینکه تیم‌های فرانسوی موفقیت چندانی در این رقابت‌ها نداشتند طبیعی بود ارزش این لیگ پایین بیاید اما سؤال اینجاست که آیا تیم‌های بلژیکی یا حتی هلندی چه دستاوردی در این چند فصل داشته‌اند که رتبه آنها را بالا برده است؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید